PDA

Se hel versjon : Eggehvitepulver

smily79
23-03-2006, 17:55
Noen som vet hvordan man lager eggehvitepulver? Er det behandlet med varme på noe vis eller bare pisket og evt tørket etterpå eller?

Andreas har nemlig eggeallergi, men bare mot rått egg. Lurer derfor på om eggehvite går som rått eller behandlet egg.

Lager brownies nå ser dere, og der er det jo eggehvitepulver. :D Vi pleier jo ikke å gi han dette da, men jeg ble plutselig veldig nysgjerrig på om vi egentlig kunne gjort det eller ei.

Anyone?

charlie
24-03-2006, 08:04
eggehvitepulver er et produkt man får kjøpt. tror det kan være vanskelig å få tak i i vanlige dagligvareforretninger. du kan høre med bakeriet ditt om du kan få kjøpe litt. det kan hende du må vente til neste dag el.l. til det kommer med bilen, hvis selve bakeriet er et annet sted.

mitt bakeri er hvertfall ganske service-minded på sånt.

eggehvitepulver kalles også marengspulver. eggehvitepulver, pasteurisert egg osv er mer vanlig i land hvor de har mye salmonella. det er jo ikke noen problemstilling i norge (ennå) så det er nok derfor det ikke er så stor etterspørsel etter det, og dermed litt vanskelig å oppdrive.

Baby
24-03-2006, 12:29
Jeg har kjøpt eggehvitepulver på Pals i Oslo.

smily79
24-03-2006, 13:28
Jeg har visst uttrykt meg feil...

Jeg er ikke interessert i å kjøpe eggehvitepulver... Jeg er interessert i å vite hvordan det lages... Om det går som behandlet egg eller som rått egg.. :)

Sønnen min har jo eggeallergi.. han tåler kokt og behandlet egg, men ikke rått.