PDA

Se hel versjon : Sarah vil ikke spise. Nå MÅ jeg ha råd !!!

Sissel
15-01-2002, 10:14
Jeg holder på å bli GAL !!! Dette har vedvart siden torsdag da hun spydde på natta. Siden da har hun hatt løs mage.
Jeg kan også se at det er en hjørnetann nede som er på vei frem.

Hun har altså ikke spist særlig siden torsdag. Hun får pupp om morgenen og før hun legger seg. Litt på dagen også, men den avviser hun mer og mer.

Frokost og lunch består av 2 -3 brødbiter, middag er 4 teskjeer og kveldsmaten er 20 g. grøt (til vanlig 60 g.). Frukt og yoghurt som hun vanligvis er så glad i bare kniper hun sammen munnen når hun får tilbud om det.

Har prøvd å variere pålegg, middag og grøt. Vi lokker, leker og har til og med vært så desperate at vi har truet i henne mat (selvfølgelig uten at det hjelper).

Ikke liker hun melk, ikke morsmelkerstatning, ikke juice. Saft får hun ikke og det er jo uansett ingen næring i den. Hun drikker ganske mye vann, for det tilbyr vi på flaske eller tutkopp etter at hun er blitt tilbudt mat.

Snakka nettopp med helsesøster og hun sier det ikke er noen fare når hun får i seg nok drikke og hun er opplagt. Det som er problemet er jo at det hun får i seg er morsmelk morgen og kveld og ellers vann. Det blir jo ikke mye næring i løpet av en dag.

Kan jo ellers tilføye at hun er opplagt og i fin form ellers, men er ganske sutrete og skal bæres for tiden. Vanligvis er hun flink til å leke for seg selv.

:klem:

hegecesi
15-01-2002, 10:27
Jenta de er vel ikke helt i form. Tenk deg selv hvordan det er å trues til å spise hvis matlysten er på bånn.

Når det gjelder å være desperat etter å få barnet sitt til å spise, har jeg enorm erfaring. Har selv et barn som har hatet mat, helt siden han begynte med fast føde.

Det jeg har funnet ut, er at når man truer og truer, blir mat en kamp som går på å vinne eller tape. Det viktigeste er å tilby men ikke true.

Hvis jenta de er i forholdsvis god form, og får i seg nok væske, tror jeg du kan slappe av. Tilby henne mat, og vil hun ikke ha, tar du bort maten igjen. Så ordner det seg nok.

Fikk en gang et tips. Når barna ikke vil spise, skal du sette maten fram som vanlig. Gidder ikke barnet å spise maten, skal du uten et ord, ta maten fra dem igjen, spise det selv, eller dele det på dem som måtte ønske, fortsatt uten et ord. Etter gjentatte ganger, ser barnet at det ikke er noen vits å trasse og begynner å spise før noen andre tar det fra en.:)

Ble kanskje ikke noen gode råd dette.:mervink:

Kelly
15-01-2002, 11:22
Jeg har fått råd om at hvis barnet er sykt/dårlig, og det høres jo ut til at Sarah ikke er i form, så er drikke det viktigste.'
Og til tross for at man ikke skal pøse sukkerdrikke i unger, så er ordentlig husholdningsaft veldig bra, for det er det næring i. Varm den opp litt, så blir det sikkert kjempegodt å drikke.:)

Hun synes sikkert det er vondt å spise pga at det kommer tann. Helt logisk egentlig.

Dette saft-rådet kommer fra en lege faktisk, og jeg har sett det i bruk. Veldig positivt.
Så får Sarah spise når hun har lyst på mat igjen.

Lykke til!:)

Acsa
15-01-2002, 21:39
Hei!

Dette innlegget kunne godt vært skrevet av meg i høst - Ylva hadde en uke hvor hun nesten ikke spiste. En uke seinere var vi på helsestasjonen, og jenta hadde lagt på seg halvannen kilo på en drøy måned....og det er mye for en ni mnd gammel baby! :) Jeg er fristet til å si som helsesøsteren, jeg...så lenge hun drikker vann og litt melk, så regulerer hun det der selv!