PDA

Se hel versjon : Hva spiser dere som tilbehør og slikt til middag?

Kwistin
28-03-2006, 17:39
Har dere altid en salat bolle i kjøleskapet f.eks?

Drikke?

safran
28-03-2006, 17:42
Tilbehøret kommer jo helt an på hva vi skal spise. Ratatouille passer til både kjøtt og fisk, guacamole likeså. Vi drikker vann til hverdags, men til fredagspizzaen og lørdagsgrøten er det hhv brus og saft/juice.

Maximillia
28-03-2006, 17:46
Vi har ikke alltid en salatbolle i kjøleskapet, nei. :) Salat er godt, men den må lages rett før den skal spises syns jeg. Vi har mye forskjellig tilbehør , selvfølgelig alt etter hva slags middag vi spiser: Salat, lettkokte grønnsaker, stekte grønnsaker, ovnsstekte grønnsaker, revne grønnsaker og mye forskjellig. Vi drikker stort sett bare vann til middagen.

heffalompen
28-03-2006, 18:03
Ikke så ofte vi har salat ved siden av. Poteter har vi nesten daglig! Saft eller vann til drikke.

Apple
28-03-2006, 18:03
Lager ofte salat, ulike typer, alt ettersom. Men den lages rett før middag. Ellers har vi stekte/kokte/ovnsbakte grønnsaker, sauser, rømme/creme f, soppstuing (el andre stuinger) Osv, det er jo flust å velge i til de ulike rettene.

Tidligere bruker
28-03-2006, 18:08
Vi drikker aldri noe annet enn vann til middag, masse vann! Gjerne 4-5 glass.
Har av og til salat stående i kjøleskapet, men da er den laget på morgenen og ment å spise utover dagen, så den forsvinner i løpet av dagen. Er ikke god neste dag.
Spiser sjelden potet til middag, eller det går vel mer i rykk og napp :knegg:
Har så og si alltid grønnsaker til middagen (frosne poser).

Meez
28-03-2006, 18:15
--------

linka-mor
28-03-2006, 18:21
Vi har alltid en bolle med salat i kjøleskapet..Har en slik vakumbolle og der holder salaten seg opptil ti dager :nikker: Mannen er avhengig av salat til nesten alt av middager..
Vi drikker vann, men innimellom litt saft, jus eller brus :sparke:

Malinmor
28-03-2006, 18:29
Vi har ikke alltid en salatbolle i kjøleskapet, nei. :) Salat er godt, men den må lages rett før den skal spises syns jeg. Vi har mye forskjellig tilbehør , selvfølgelig alt etter hva slags middag vi spiser: Salat, lettkokte grønnsaker, stekte grønnsaker, ovnsstekte grønnsaker, revne grønnsaker og mye forskjellig. Vi drikker stort sett bare vann til middagen.

Signerer dette jeg ;)

I helgene har vi ofte noe annet å drikke, som regel pepsi max til meg og eplejuice eller noe liknende til Malin.

maritmix
28-03-2006, 18:31
Jeg sliter med en 5 åring som NEKTER å spise grønnsaker, så vi prøver å få til det hun liker ihvertfall.... Det er mais og ulike varianter av potet, ris eller pasta. Soyarømme (hun er laktoseintolerant) tilsatt litt smak, som feks hvitløk, gressløk, andre krydder eller svak chilisaus går også - dette går jo også både til fugl, fisk og kjøtt. Til drikke er det vann eller saft (NORA sin naturlig lett). Brus er det kun i helger hun får, eller til bursdager.
Lillesøs får mors medbragte!

Kasia
28-03-2006, 18:35
Vi drikker vann til alle måltider.

Vi har grønnsaker som tilbehør til middagen stort sett. Enten salat, kokte eller stekte grønnsaker. Eller jeg lager en gryte med både kjøtt/fisk og grønnsaker.

lykkeliten02
28-03-2006, 21:15
Vi drikker som regel vann. Salat har vi mest på sommeren, men tenkte kjøpe sånn Tupperware-salatboks så det holder seg i kjøleskapet.
Vi har ofte grønnsaker i en eller annen form, rå,kokte, stekte eller ovnsbakte. Og ris, pasta og poteter avhengig av hva retten er.

Minn
29-03-2006, 00:15
Jeg liker å lage retter med div. grønnsaker i, så slipper jeg tenke mer på det. Er dessverre ikke alltid så flink til å ha salat, men prøver å ha iallefall en grønnsak til måltidet.

Polyanna
29-03-2006, 13:45
Hvis vi har poteter så er det stort sett båter stekt i ovn. Syns det smaker bedre enn kokte, man kan beholde skallet på, og så går det fortere.

Men det er oftere det går i ris (brun ris eller noe villris blandet i) eller pasta.

VELDIG ofte brokkoli til - det er den eneste grønnsaken storebror liker. Og så har jeg akkurat oppdaget at lillesøster liker erter - som eneste grønnsak - så fremover blir det vel det også...

Av og til salat til, men det liker ikke ungene.

Revet gulrot til fisk.

Alltid vann å drikke. Av og til saft til lørdagsgrøten eller søndagsmiddagen, men ofte glemmer vi det.

Skya
29-03-2006, 15:31
Vi bruker masse poteter og : kokte, stekte, bakte osv. Grønnsaker tilbredes ofte på samme måte, går da som regel i gulrot, brokkoli og blomkål. En sjelden gang har vi salat til, da ofte sammen med ris eller pasta.
Her drikkes kun vann ved middagsbordet.

Enits
12-04-2006, 16:10
Vann eller saft til maten.

Poteter innimellom, men ofte går det i pasta eller ris.
Har som oftest kokte grønnsaker til, og salat noen ganger.

gullet og alle barna
12-04-2006, 19:00
Vann til middag - spesielle anledninger eller middager - saft; Nora naturlig lett eller et glass brus.

Grønnsaker spiser vi hver dag; lager salat i Crisperen eller Salatslynga til Tupperware. Den holder i en uke, men det er lurt å la tomatene få sin egen boks. Gulrot, blomkål, erter, mais, brokkoli, rødløk, selleri og purre.
Ungene spiser det de liker, lille E vil ha rå gulrot, rå eller kokt blomkål eller erter, W spiser kokt gulerot, blomkål eller litt mais.
Kokt, ovnsbakt, surret i pannen, woket eller rå. Grønnsaker er godt.
Poteter er for tiden en favoritt hos både W og lille E, men vi spiser også mye ris og pasta.

Elewyn
27-04-2006, 13:32
Tilbehøret varierer ettersom hva middagen består av. Til gryteretter, kylling og ris ol. har vi ofte litt salat vedsidenav og/eller brød.
Til fiskekaker, fiskeboller og sånne ting har vi ofte råkostsalat.
Til kjøttkaker er det godt med ertestuing eller surkål. Surkål bruker vi også til medisterkaker og medisterpølser. Bruker også en del kålrotstappe og brokkoli som tilbehør. Er ikke så flink med kokte grønnsaker fordi samboeren ikke liker ferdigblandede pakker, og det er ofte litt tiltak å lage det selv.

Krynkel
01-05-2006, 15:52
Spiser grønnsaker til det meste, og Myggen han spiser det meste av grønt. Rødkål går det mye av til svin, og så brokkoli, blomkål og gulrøtter (kjedelig men greit). Fersk champignon er godt, minimais, mais. Salater vil han helst ikke ha.

Til middagen blir det vann, saft eller melk. Har drukket fun-light frem til nå, men leste at aspertam ikke var bra for barn, så da prøver vi de saft typene med redusert sukker i stedet.

Brus er til helga. Litt fredag og lørdag.

nadine26
01-05-2006, 16:01

Signerer denne

Tidligere bruker
01-05-2006, 16:11
Vesla spiser ikke salat eller rå grønnsaker (kun tomat, agurk og hermetisk mais), så det har vi heller ikke så ofte lengre. Men derimot har vi mye variabelt av kokte/ovnsstekte/stekte grønnsaker. (Er heldig med at hun spiser det aller meste.) Jeg liker det egentlig al dente, men for henne er det best med skikkelig tvers-igjennom-kokt. Ellers bruker vi også ertestuing, surkål og brød som tilbehør. Som drikke er det oftest vann, av og til melk.

Cile
01-05-2006, 17:00
Jeg elsker tilbehør og dermed også å utforske nye ting. Bare fantasien setter grenser.

Ungen er mest glad i kokte gullerøtter, så det må de få. Spiser andre grønnsaker og noe salat også da.

amylin
01-05-2006, 17:50
Vi har alltid noe grønnsaker eller salat til middagen, hva kommer an på hva vi har til middag. Noen ganger er grønnsakene oppi middagen, eks. i sausen eller i gryta og vi har baguetter ved siden av, andre ganger har vi dampede eller stekte grønnsaker eller salat. Blir nok mer salat og grillede grønnsaker nå som det nærmer seg sommer og grillsesongen kommer i full gang. Prøver å variere grønnsakene ved siden av. Vi drikker alltid vann til middagen, også i helga. Men i helga er det lov å drikke saft eller brus til lørdagsgodteriet.

rødtopp
01-05-2006, 17:52
Vi har som regel potet til middag, i forskjellige varianter. Oftest kokte grønnsaker, det er enklest for snuppa på ett år å spise. Latmannsversjonen av grønnsaker til middag er avocado og tomat.

Vi har alltid grønnsaker til middag, og vi serverer alltid vann.

MTN
01-05-2006, 17:59
Spiser my hjemmelaget wok med det vi har i kjøleskapet til en hver tid. Brokkoli, sitrongress (?), bambus, blomkål, gullerøtter, slangagurk, mais, løk. Spiser mye små Chilli og hvitløk.

Spiser mer ris en poteter, selv når vi har gammaldags huskost som kjøttkaker, lammefrikase og kokt høne.

Spiser en del salater til pasta.

Jeg drikke skummet melk, kona vann eller cola, og ungen vann.

MTN
01-05-2006, 18:04
Det her var kanskje for barn?

Ungen spiser noe av det samme som oss men uten mye av krydderet. Hun får supper med gullerøtter, brokkoli m.m.

Ellers går det fortsatt mye på grøt, og der kutter vi opp noe frukt som eppler eller appelsin og har oppe i.

tove32
09-05-2006, 13:33
Drikker stort sett vann til middag, ellers så kommer det jo an på ka vi har til middag, men prøve å ha grønnsaker eller salat til...

lille krølle
09-05-2006, 18:23
Vi spiser salat veldig ofte, men den lages like før middagen. Synes ikke den blir like god hvis den har stått i kjøleskapet...
Vi har også kokte grønnsaker, stekte grønnsaker, poteter (ikke så ofte), og vi drikker stortsett bare vann til maten.