PDA

Se hel versjon : Alkohol og barn

(-:
10-04-2006, 17:38
Hvordan forholder du deg til alkohol når du har barn i huset?

lykkeliten02
10-04-2006, 17:44
Hva mener du?
Oppbevaring av alkohol eller drikke alkohol?
Vi tar gjerne et glass eller tre med vin eller øl oss to alene eller med venner selv om barna er hjemme. Kjenner oss selv ganske godt når det gjelder mengde og virkning. Dersom det skulle skje noe har vi familie og naboer i umiddelbar nærhet og taxi kan også bestilles. Vi oppbevarer alkoholen til dels lavt nede i stua, men kommer til å flytte på dette snart siden eldste nok kan få til å åpne flasker hvis han vil prøve.
Ups, så ikke spørreundersøkelsen. Da blir noe av svaret mitt litt malplassert, men gidder ikke fjerne.

Angelina
10-04-2006, 17:47
Jeg tar max 2 glass rødvin TIL MAT når det er barn til stede, hvis det ikke er mat med i bildet, bare rødvin for kosens skyld blir det MAX 1 glass.
Skal ALLTID være "kjørbar" når jeg har barn i huset.

vicci
10-04-2006, 18:06
HAr ikke drukket foran barna mine hittil. Kunne godt ha drukket en øl eller et glass vin foran de, men ikke noe mer. Vil ikke at de skal se meg påvirket, da jeg tror de kan bli redde og usikre av å se foreldrene oppføre seg "rart". Hvis de hadde sovet hadde jeg ikke drukket noe mer da heller, itilfelle de våknet av f.eks. et mareritt.

Andrea Mora
10-04-2006, 18:09
Jeg har ikkje drukke alkohol på 4 år men sambo tar seg gjerne en øl eller to på kvelden om det lar seg gjøre.

(Jeg syns egentlig ikkje noe om det men vi er begge voksne og veit hvor grensene går i forhold til barna)

fluffy
10-04-2006, 20:04
Jeg kan drikke litt etter hun har lagt seg :jupp: Men drikker meg aldri full da.

Tidligere bruker
10-04-2006, 20:13
Jeg er totalt avholds når JEG har ansvar for barnet mitt.. jeg kunne sikkert tatt meg et glass vin til middagen, men da ville jeg at noen andre skulle tatt ansvaret for henne..
her i julen skulle jeg egentlig få tatt et glass vin til maten sammen med de andre for pappaen kom og skulle ta ansvaret med henne, men da grein han seg til et glass vin :tullerdu: sånn at jeg ikke kunne.. (eller jeg kunne jo, men jeg ville ikke da.. drittfyr... hehe)

Abritta
10-04-2006, 20:21
Jeg kan godt ta en øl eller to etter at ungene er i seng, og jeg ser heller ikke noe galt i å kose seg med et glass øl eller vin til maten, med ungene til stede.

Tweeno
10-04-2006, 21:32
Utenom når jeg har vært gravid, og når jeg har ammet, så har jeg drukket alkohol foran barna mine. Jeg er selv oppvokst med alkohol som en del av livet til foreldrene mine, men på en bra måte(synes vi), de er sterkt inspirert av italiensk mat og vinkultur. Vi synes det er viktig å vise ungene at det går ann å ha vin og øl som en del av mat og drikkevanene våre, men at vi gjør det på en fin måte - uten å bli full:knegg:

Katlibo
10-04-2006, 22:07
Jeg er som cathy også oppvokst med at alkohol er på bordet til de voksne, men så ALDRI foreldrene mine beruset da jeg var liten!!! Nå derimot:himle: ...:fnise: he he...

Vel, jeg tar meg gjerne et glass vin og to når tulla har lagt seg og tenker ikke over det i det hele tatt. Skulle noe skje er det ikke vanskelig å få tak i Taxi i denne lille byen og dessuten er sykehuset ti min å gå fra meg. Nei, et sunt forhold til alkohol her, og jeg syns det er koseligt med et glass vin til mat eller til kos på kveldstid!! kommer nok til å gjøre det når Ariel blir større også. Men aldri skal hun få se meg beruset!!!

skilpadda
10-04-2006, 22:11
Hvordan forholder du deg til alkohol når du har barn i huset?

De får aldri noe. Ikke på lørdag en gang. :noway:

Tingeling84
10-04-2006, 22:22
Jeg drikker ikke når barna er til stede.

Polkadot
10-04-2006, 22:30
Jeg tar max 2 glass rødvin TIL MAT når det er barn til stede, hvis det ikke er mat med i bildet, bare rødvin for kosens skyld blir det MAX 1 glass.

Et slikt drikke-mønster har jeg også :)

Teofelia
10-04-2006, 22:33
De får aldri noe. Ikke på lørdag en gang. :noway::rofl:

Muggi
10-04-2006, 22:42
Jeg kan fint kose meg med ett glass rødvin selv om hun er våken. Drikker meg selvfølgelig aldri full om hun skulle være hjemme. Om vi skulle få venner på besøk og jeg ville drukket litt mer enn ett par glass så er det helt sikkert at mannen ikke drikker.
Nå er min datter veldig liten ennå, men vil være veldig påpasselig når hun blir eldre. Barna merker fort at mamma har drukket. Selv om det bare er ett glass eller to, men hysterisk vil jeg aldri være.
Nå koser jeg meg med god samvittighet!!

Unicorn
10-04-2006, 22:44
Jeg er avholds når jeg har ansvar for Christoffer. Jeg liker ikke å drikke når han er hos pappan eller barnevakt heller egentlig, for vissomatte dersomatte det skjer noe vil jeg være edru til å kunne komme om det trengs :nemlig:

Bea81
10-04-2006, 22:55
Jeg ser ikke noe problem med at man tar seg et glass øl eller vin selv om det er barn til stede. Har selv vokst opp med foreldre som har tatt seg et glass og to i helgene, og så lenge man ikke blir synlig beruset synes jeg det er helt greit. Jeg hadde imidlertid aldri drukket meg full eller synlig beruset med barn i huset! Nå drikker både jeg og :bryn: sjelden, så det er ikke noe problem her i huset...

skilpadda
11-04-2006, 09:49
Selv har jeg forresten ikke noe problem med å drikke litt alkohol med barn i huset. "Kjørbar" er det ikke noe spesielt poeng å være ettersom vi ikke har bil, og skulle noe skje, er jeg fullt i stand til å gjøre det som trengs og ringe etter drosje eller ambulanse selv om jeg har tatt et par glass vin eller øl. Jeg er ellers enig i at man ikke bør være skikkelig full når man har ansvaret for barn (men så full at jeg ikke ville være i stand til å ringe etter drosje tror jeg uansett ikke jeg har vært på minst femten år ...).

Tidligere bruker
11-04-2006, 09:53
Jeg er avholds når jeg har ansvar for barn.

lykkeliten02
11-04-2006, 10:32
Selv har jeg forresten ikke noe problem med å drikke litt alkohol med barn i huset. "Kjørbar" er det ikke noe spesielt poeng å være ettersom vi ikke har bil, og skulle noe skje, er jeg fullt i stand til å gjøre det som trengs og ringe etter drosje eller ambulanse selv om jeg har tatt et par glass vin eller øl. Jeg er ellers enig i at man ikke bør være skikkelig full når man har ansvaret for barn (men så full at jeg ikke ville være i stand til å ringe etter drosje tror jeg uansett ikke jeg har vært på minst femten år ...).

:jupp:

Nette77
11-04-2006, 11:13
Jeg er avholds når jeg har ansvar for barn.

Signerer...men har ingen problem med at pappan tar ein øl eller to.

Tiili
11-04-2006, 11:29
Jeg drikker ikke når barna er til stede.

Signerer denne.

Kirsebær
11-04-2006, 11:41
Jeg kan ta meg et glass øl eller vin (eller to. Antallet er ikke så viktig føler jeg. Man vet selv hva man blir påvirket av)selv om Truls eller andre barn er tilstede. Om Trulsern sover eller er våken syns jeg blir det samme. Jeg har jo ansvaret for han uansett, så jeg føler ikke at jeg kan drikke så mye mere selv om han sover.
Men det er ikke veldig vanlig at jeg drikker verken øl eller vin da. Blir mest hvis vi skal feire noe eller lignende.

Jeg har vokst opp med foreldre som tar seg en øl til maten i helgene, og noen ganger når vi har hatt store slektssammenkomster har de voksne kost seg utover nattetimene mens vi barna hadde det morsomt og lekte med hverandre. Jeg husker jeg syns det var kjempespennende :) Føler kanskje at det var mer vanlig før.

Maximillia
11-04-2006, 11:42

Mener du at du er kjørbar etter to glass rødvin altså? Det hadde jeg aldri tatt sjansen på. Men jeg kan fint drikke to glass rødvin med barn tilstede, med eller uten mat.

Ellers tenker jeg som skilpadda, og ser ikke helt "kjørbar"-poenget som alltid trekkes fram. Jeg har hatt barn i snart 20 år, og har så langt har det aldri oppstått noe problem som følge av at begge foreldrene har tatt et glass vin. Hvis et barn er sykt og kanskje må på legevakta så passer vi selvfølgelig på å kunne kjøre. Om det skulle oppstå noe helt akutt så bor vi under fem minutter fra taxi og sykehus og har naboer med bil på alle kanter, så jeg kan ikke tro annet enn at det ville la seg ordne.

Cecilie85
11-04-2006, 11:43
siden jeg uansett ikke har bil, og må ta taxi eller lignende om noe galt skulle skje, så ser jeg ikke noe galt i å ta meg en øl på kvelden når barna sover

Kirsebær
11-04-2006, 11:46
Hvis Truls er hos bestemor og vi skal ut på byen eller ha selskap så er likevel drikkemønsteret mitt rimelig ok da syns jeg. Jeg er så å si aldri skikkelig full, så jeg hadde ikke hatt noe problemn med å dratt hjem til bestemor og tatt med poden hjem hvis det skulle vært noe som hadde skjedd.

nolo
11-04-2006, 11:48
Jeg signerer skilpadda. BEGGE innleggene hennes:fnis:

Lil@
11-04-2006, 11:48
Jeg tar meg kanskje ett glass vin, el.l med barn til stedet (i seng) aldri mer

Andrine
11-04-2006, 12:09
Både jeg og mannen drikker uhyre sjelden, men hvis jeg vil så tar jeg en øl eller to etter at ungene er i seng.
Jeg LIKER rett og slett ikke alkohol til maten, men hadde jeg gjort det så hadde jeg drukket til maten, med barna der. Har ingen problemer med at andre drikker alkohol til maten.

Jeg vil dog skjerme barna mine for FULLE folk, og hverken jeg eller :mann: drikker oss full. Gjør vi det så har vi bestemt oss for å drikke oss full, og da er ikke ungene i nærheten, og noen andre har ansvar for dem.

Andrine
11-04-2006, 12:10
..men helt sånn egentlig.. Jeg klarer ikke å drikke meg full lenger.. Vet ikke hva som har skjedd, men jeg kan drikke og drikke, men blir ikke full... :???:

lykkeliten02
11-04-2006, 12:15
..men helt sånn egentlig.. Jeg klarer ikke å drikke meg full lenger.. Vet ikke hva som har skjedd, men jeg kan drikke og drikke, men blir ikke full... :???:

Hmm, trodde det var motsatt, at man ble fortere full etter svangerskap og amming der langt avbrekk fra alkohol gjorde oss "billige i drift":fnise:

Kirsebær
11-04-2006, 12:15

Skjønner hva du snakker om :) Kjempebra da syns jeg.
Jeg blir heller ikke full lenger. Eller, jeg blir jo full, men det er bare jeg som kjenner det/ser det. Bare på innsiden liksom.

Tjorven75
11-04-2006, 12:25

Her er jeg fundamentalt uenig. Jeg regner IKKE meg selv som kjørbar om jeg har drukket alkohol. Uansett hvor lite.

Her vi bor er taxi et raskt alternativ hvis ingen av naboene skulle være i kjørbar stand.

Derimot pleier jeg og samboern ofte å dele en flaske vin på fredag kveld. Og jeg tar meg rett som det er en øl til maten. Dette har jeg INGEN betenkeligheter med.

Kvakk Kvakk
11-04-2006, 12:42
Jeg drikker gjerne et glass vin til maten selv om barna er til stede. Dersom det skjer noe akutt og vi har drukket alkohol, ringer vi svigers eller drosje. Vi blir uansett ikke fulle når vi har ansvar for barn.

Thea's mamma
11-04-2006, 13:01
Jeg er avholds når Thea er her hjemme :jupp:
Men det pga mine erfaringer som barn tror jeg.

Teofelia
11-04-2006, 15:38
Jeg har ingen betenkeligheter med å drikke vin til maten mens Frøkna er våken. Jeg har heller ingen betenkeligheter med å dele en flaske vin eller to med Teomannen etter at hun har lagt seg (når jeg ikke er gravid, vel og merke ;)).

Siden vi bor i en sivilisert del av landet, der drosje, ambulanse og naboer med bil alltid er tilgjengelig, behøver vi heldigvis ikke ta hensyn til at en av oss alltid må være "kjørbar". Ikke har vi bil heller, så det hadde forøvrig hjulpet oss fint lite om vi var det.

Jeg er forøvrig ikke kjørbar etter to glass vin, men jeg er aldeles utmerket godt i stand til å ta vare på barnet mitt etter en halvflaske.

camham
11-04-2006, 15:52
Jeg kan drikke litt når hun har lagt seg. Blir som regel et eller to glass vin i helgene.

cowboylinn
11-04-2006, 16:19
kan godt finne på å ta meg en øl eller et glass baileys etter at ungene har lagt seg, men drikker meg ikke full når barna er hjemme. At noen tar en øl eller et glass vin i mine barns nærvær reagerer jeg ikke på.

Pokemona
11-04-2006, 16:24
Nå er ikke dette et problem for tiden siden jeg ikke har kunnet drikke på 1 år,men sånn til vanlig kunne jeg nok drukket 1-2 glass vin til god mat en lørdagskveld etter ungene er lagt.

annema
12-04-2006, 19:34
Kan drikke litt når barnet har lagt seg. Men blir nesten aldri mer enn ett glass vin, eller en ice. Blir det noe mer på meg el sambo er det alltid en av oss som ikke tar noe.
Skulle det skje ett eller annet bor vi bare 10 min fra sykehus og 5 min fra byen og drosje kommer fort.
Men sambo og jeg drikker så sjeldent og skal vi kose oss med noe ekstra skaffer vi barnevakt.

Tidligere bruker
12-04-2006, 19:45
Jeg drikker ikke uansett. Det gjør ikke sambo heller, men en gang i året drikker han kanskje et glass eller to etter Makken er lagt seg.
Jeg kjører ikke bil, så det er jo litt dumt hvis noe skulle skje og han ikke er kjørbar, men det finnes da drosjer.

linemora
15-04-2006, 21:12
kan drikke litt når de har lagt seg, familien kan ta en øl/akkevitt til maten i jula. men ikke mere enn det.
fyll med barn derimot synest jeg ikke noe om.
synest det er greit at barn (litt større) kan få med seg st å drikke alkohol ikke trenger å være fyll, som mange eldre barn tror. det er jo vi som skal lære de gode vaner. har ett tantebarn som er helt krakilsk på alkohol, hun tror alle drikker seg fulle når de tar en øl, for det har hun hørt fra andre veninner, så jeg må si da synest jeg det er greit at de ser at voksne kan ta seg en øl uten å endre adferd.

Venna
15-04-2006, 21:36
Vi drikker kanskje alkohol 2-3 ganger i løpet av et år.
Da blir det kanskje noen drammer på mannen og noen øl på meg.

Er vi sammen med barn, drikker vi ALDRI.

scarlet
15-04-2006, 21:40
Jeg har ingen betenkeligheter med å drikke vin til maten mens Frøkna er våken. Jeg har heller ingen betenkeligheter med å dele en flaske vin eller to med Teomannen etter at hun har lagt seg (når jeg ikke er gravid, vel og merke ;)).

Siden vi bor i en sivilisert del av landet, der drosje, ambulanse og naboer med bil alltid er tilgjengelig, behøver vi heldigvis ikke ta hensyn til at en av oss alltid må være "kjørbar". Ikke har vi bil heller, så det hadde forøvrig hjulpet oss fint lite om vi var det.

Jeg er forøvrig ikke kjørbar etter to glass vin, men jeg er aldeles utmerket godt i stand til å ta vare på barnet mitt etter en halvflaske.
Like godt å sitere Teofelia. Bortsett fra at jeg har bil, da, men det er jo ikke noe issue uansett når jeg har drukket. Taxi er glimrende.

Eirill
15-04-2006, 21:42
Alternativ 1. Jeg er avholds uansett.

celmarith
15-04-2006, 22:02
Jeg drikker aldri med ongene i hus.Vokste opp med en stefar som var alkoholiker,kan med hånden på hjertet si at det har satt sine spor.Alt jeg husker fra mine 10 første år er forbundet med fyll,krangling og bråk,så har fått ett veldig negativt forhold til alkohol.Kjenner enda klumpen i magen når folk nyter alkohol rundt meg,enda jeg vet at det ikke blir bråk.

Tidligere bruker
15-04-2006, 22:07
Like godt å sitere Teofelia. Bortsett fra at jeg har bil, da, men det er jo ikke noe issue uansett når jeg har drukket. Taxi er glimrende.
Signerer de modne.
Har, i motsetning til Teofelia, 2 biler....og er ALDRI beruset, men likevel ikke kjørbar.:knegg:

(Beruset med barna i nærheten altså...)

SisselB
15-04-2006, 22:19
Jeg kan drikke bittelitt etter at barna har lagt seg, men som regel gjør jeg det ikke.
Har datter med epilepsi, og det kan fort bli en kjøretur til sykehuset, og siden :mann: ikke kjører bil, så må jeg.

Cazandra
15-04-2006, 22:26
Jeg kan godt ta en øl eller to etter at ungene er i seng, og jeg ser heller ikke noe galt i å kose seg med et glass øl eller vin til maten, med ungene til stede.

:dulte:

Snuppsi
15-04-2006, 22:51
Her i huset er det en som er avholds vist noe skulle skje. Den andre som eventuelt drikker når ungene er i hus enten om de er lagt seg eller ikke drikker seg ikke full da isåfall. Nyter 1-2øl eller 1-2glass vin. Syntes heller ikke det er noe galt i å nyte 1glass øl eller vin til maten når de er tilstede. Syntes det er litt viktig at barn får et "sunt" forhold til det med alkohol. Ikke får fulstendig sjokk over at en tar seg et glass vinn eller et glass øl liksom. Men flatfyll og unger hører IKKE sammen i det hele tatt!!

Isiis
16-04-2006, 00:39
Jeg kan drikke LITT med barna til stede.

Med det mener jeg at jeg kan ta et glass vin eller et glass øl til maten, selv om barna er til stede.
Det er likevel uhyre sjeldent at det skjer.

For meg er dette den beste måten til at mine barn får et naturlig forhold til alkohol..

Majsa
16-04-2006, 01:15

Med det mener jeg at jeg kan ta et glass vin eller et glass øl til maten, selv om barna er til stede.

For meg er dette den beste måten til at mine barn får et naturlig forhold til alkohol..

Er ikke noe vits i å skrive dette en gang til, så jeg signerer bare.

cosi
16-04-2006, 07:03
Nå drikker jeg så og si aldri, det samme gjelder :bryn:, men jeg hadde ikke hatt noe problem med å drikke et par øl eller et par glass vin mens jenta vår er våken. Men den ene av oss skal ikke drikke hvis den andre gjør det, selv om det er andre som ikke drikker til stede.
Den ene skal være kjørbar, og jeg anser ingen som kjørbar etter en øl/et glass vin.

Tante Pose
20-04-2006, 00:12
Vi koser oss gjerne med noe godt på kveldene, men ikke samtidig :sukk:. En av oss må alltid være kjørbar siden lillemor er så uforutsigbar.

Janis
20-04-2006, 00:51

Signerer jeg også.

Men jeg har til dags dato aldri drukket alkohol i nærheten av tuppa mi. Av den enkle grunn at jeg ble alene med henne da hun var et år. Og før det ammet jeg. Nå blir det sjelden alkohol på meg.

Tidl. bruker
20-04-2006, 01:02
Drikker aldri alkohol når jeg har ansvar for barn, da er jeg absolutt alltid, helt edru. Og det er igrunn alltid for meg som er alene.
Men det gjør meg overhodet ingenting.

ming
22-04-2006, 23:58
Hvorfor er det så viktig at en av foreldrene må være "kjørbar"? Det vil jo si at jeg, som ikke har lappen, aldri kan være alene med ungene mine? Hmm...

Vi nyter gjerne et glass vin/øl eller to til et godt måltid, og koser oss rett som det er med et glass vin en fredags kveld.

Jeg er vokst opp med foreldre som nøt alkohol til mat og kos, men har til gode å se dem fulle. Det har nok vært med på å gi meg det (i mine øyne sunne) forholdet jeg har til alkohol i dag.

Rainer Maria
23-04-2006, 00:24
Sånn generelt mener jeg at man kan drikke litt når barna er tilstede. Men i virkeligheten har jeg ennå ikke gjort det.

Er ikke glad i alkohol til maten, drikker kun når jeg tar meg en skikkelig fest:glis: Dette har jeg kun gjort en gang mens jeg har hatt barn og da var selvfølgelig ikke ungene tilstede:knegg:

Rainer Maria
23-04-2006, 00:27
Jeg skjønner heller ikke det der med å være kjørbare....... vi har begge lappen men vi har ingen bil:jupp:

Ferskna
23-04-2006, 01:22

ser for meg at dette vil være mitt ståsted når jeg er ferdig med å amme. nå som jeg ammer er jeg avholds.

AnneKristine
23-04-2006, 01:42
Jeg er alltid edru når jeg er med snuppa men det kommer av at når jeg drikker så drikker jeg for å bli beruset. Å da er jeg på fest og ikke med snuppa i nærheten.

Sambo kan ta seg en øl med snuppa tilstede eller etter hun har lagt seg, feks ved en liverpool kamp :knegg:

Men vi drikker svært lite. Vi koser oss heller med litt brus eller annet om vi skal kose oss.

Men jeg ser ingenting galt i å ta en øl til maten eller utenom selv om barna er tilstede. Eller noen øl etter barna er lagt, så lenge en har et sunt forhold til alkohol og stopper før det går for langt.

CGJ
23-04-2006, 07:14
Jeg er selvvalgt totaltavholdsmenneske, da jeg hater smaken av alkohol.... Så dermed blir det kun :bryn: som drikker her i huset.