Se hel versjon : bananer
Hvordan skal bananer oppbevares for best og lengst holdbarhet ..
Mørkt og svalt tror jeg det er.
Gittemor
23-04-2006, 10:54
Det har jeg ikke tenkt over...men det er jo mye som holder seg bedre i kjøleskap..men jeg vet ikke:Pønske:
Mener at bananer ikke skal være i kjøleskap.
Mener at bananer ikke skal være i kjøleskap.
Det tror jeg at jeg også har hørt..
Fant dette på www.detsoteliv.no:
Oppbevar aldri bananer i kjøleskapet - det gir brune flekker. Den beste måten å oppbevare bananer på er i romtemperatur til de er passe modne. Rekker du ikke å bruke dem i tide, kan du skrelle dem, dele dem opp i biter og så fryse bananbitene ned i en liten frysepose. En liten dusj med sitronsaft er med på å forhindre at bananbitene blir brune.
Kathymor
23-04-2006, 12:53
Jeg oppbevarer alltid bananer i kjøleskapet, til tross for at det visstnok ikke anbefales. Jeg forstår godt at de som selger frukt anbefaler å oppbevare bananene i romtemperatur, for da blir de flekkete og overmodne med en gang. Da synes jeg de egner seg best til å kastes. I kjøleskapet blir riktignok skallet brunt ganske fort, men inni er bananen like fin.
"Rekker du ikke å bruke dem i tide, kan du skrelle dem, dele dem opp i biter og så fryse bananbitene ned i en liten frysepose. En liten dusj med sitronsaft er med på å forhindre at bananbitene blir brune."
Dette var forresten et godt tips. Det skal jeg prøve.
Kathymor
Har fått tips om å oppbevare bananer i romstemperatur og IKKE sammen med epler. Etter at jeg fjernet bananene fra fruktskålen og la de i egen bolle virker det som de holder lengre.
Jeg har lest at man ikke skal oppbevare epler og løk sammen med hverandre eller andre grønnsaker eller frukt i kjøleskapet da de setter smak og gjør noe med holdbarheten til de andre... Bananer skal heller ikke oppbevares i kjøleskapet.
Nei, man skal visstnok ikke ha bananer i kjøleskapet. Men det har nå jeg likevel. For det første spiser vi så pass mye frukt at ingenting rekker å bli brunt, for det andre smaker ikke romtempererte bananer godt. De skal være kalde, synes jeg. ;)
vBulletin® v3.6.8, Copyright ©2000-2008, Jelsoft Enterprises Ltd.