PDA

Se hel versjon : Oppskrift på "New York chees cake"?


LilleVirre
07-01-2003, 20:49
Kake kake kake!!!

Når vi er på Oslo tur spiser vi alltid på Friday`s og til dessert spiser jeg alltid "New York chees cake"

Den er bare helt utrolig!!!

Er det noen som har oppskriften på den?

sofia
07-01-2003, 21:20
Har en som heter Cream cake om det kan være noe det samme?? :???:

2 dl sukker
4 eggeplommer
2 ts van.sukker
Vispes sammen.

4 dl creme fraiche
saft og skall av 2 sitroner
Blandes sammen og tilsettes.

4 eggehviter stivpiskes og tilsettes forsiktig.

1 dl fløte - piskes til krem og blandes forsiktig i.

Smør ei form og strø med finknust kjeks. Ha over røra og sett i fryser minimum 4 timer.

Saus:
3 dl frosne bringebær
melis
sitronsaft
Blandes og presses gjennom dørslag. Dander pent på tallerken.

Denne minner litt om ostekake, men også om iskake. I alle fall veldig god!!! :nam:

kristi
08-01-2003, 22:35
Jeg har den, skal se om jeg får lagt den ut her i løpet av helga:) Håper det går greit:)

kristi
14-01-2003, 19:38
New York Cheese cake

185 gr. Mel
½ ts. Bakepulver
60 gr. Sukker
1 ts. Sitronskall revet
1 egg
3 ¾ kremfløte til servering

Fyll:
750 gr. Kremost rørt mykt
250 gr. Sukker
30 gr. Mel
2 ts. Appelsin skall, revet
2 ts. Sitronsskall, revet
4 egg
1 ¾ dl. Kremfløte

Kandisert fruktskall
Finstrimlet skall av 3 lime, 3 sitroner og 3 appelsiner
250 gr. Sukker

1.
Kjør mel, sukker, sitronskall i ca. 30 sekunder i en food processor til en smulet masse.
Tilsett egget og miks noen sekunder til det er akkurat blandet. Hvelv blandingen ut på et melet bakebord og samle den til en ball. Pakk den inn i plast og sett den i kjøleskapet i ca. 20 min. eller til deigen er fast.

2.
Forvarm ovnen til 210 Celsius. Smør en 23cm. Springform lett. Kjevle ut deigen mellom 2 ark bakepapir til den er stor nok til å dekke bunn og sider i formen. Klem den på plass i formen og skjær bort det overflødige. Ha i bakepapir og deretter ris eller tørre bønner. Stekes i 10 min. Fjern papir og ris el. Bønner. Klem deigen lett med baksiden av en skje og stek i ytterlige 5 minutter. Avkjøl.

3.
Fyll :
Skru ovnen ned til 150 celsius. Visp kremost, sukker, mel og fruktskall glatt. Ha eggene i, ett om gangen, og visp mellom hver gang. Visp inn fløten, hell massen over kakebunnen og stek kaken i 1 time og 25-35 min. til den er nesten fast. Slå av ovnen og la kaken avkjøles for åpen ovnsdør. Sett den i kjøleskapet når den er kald.

4. Kandisert fruktskall:
Legg skallene i en kjele med litt vann. Kok opp og la det trekke i 1 min.. La skallene renne av og gjenta med friskt vann. På den måten forsvinner eventuell bitterhet i skall og sirup.
Ha sukkeret i en kjele med drøyt ½ l. Vann og rør over svak varme til sukkeret er oppløst. Ha i fruktskallet, gi det et oppkok, skru ned varmen, og la det trekke i 5-6 min. til strimlene virker gjennomsiktig. Avkjøl, la strimlene renne av og tørk dem på bakepapir. ( sirupen kan serveres til kaken.) Visp kremen og fordel den over den kalde kaken og pynt med kandisert fruktskall.

LilleVirre
14-01-2003, 22:27
Tusen takk Kristi.
Lurer litt på en liten ting; Den risen el. bønnene, er det for å få tyngde :???: