Se hel versjon : Hjelp!! Hun vil IKKE ha middag!
Vi får rett og slett ikke i jenta vår middagsmat.
Har prøvd alt fra hun var 4 mnd til nå 13 mnd gml.
Middagsglass er det verste hun vet. Så det kuttet jeg ut.
Kastet nesten hele glasset hver gang.
Jeg lager middag hver eneste dag,men hun vil ikke ha det en gang?
Vet snart ikke hva jeg skal gjøre her.
Hun tar opp til 2-3 skjeer og spytter det ut igjen.
Vi har most, hakket opp maten men hun nekter rett og slett spise det.
Eneste vi har klart å få i hun få ganger er spaghetti med pølser og saus.
Da må hun få det hver dag da.
Men syns det er greit at hun skal spise det vi andre spiser og.
Hun får til daglig: grøt,melk,brød,frukt. Innimellom yoghurt og fruktpurè
Hva skal jeg gjøre?
Har dere noen gode tips og råd å komme med?
Mottas med stor takk!
Klemz Susan
Tidligere bruker
19-04-2006, 15:54
slapp av..
det er det du skal gjøre..
bare la det bli en stund..
Hun er så liten, det gjør ingenting om hun ikke får middag enda.. selv om det er frustrerende.. det værste du kan gjøre er å stresse.. jeg har vært der selv.
Gi henne noe annet til "middag".. noe hun spiser, grøt, skive, frukt osv.. la henne sitte med deg mens du spiser middag og bare la henne smake litt..
:klemme:
tittentei
19-04-2006, 19:30
Dette lød veldig kjent ut. Var superstressa når han ikke ville spise middagsglass...eller noe annet enn grøt overhodet...men det gikk seg til etterhver, måtte bare ta det gradvis. Ikke varm hele glasset, gi små smaksprøver:jupp:
Cleopatra
22-04-2006, 18:59
Her har hun ikke spist middagsglass i det hele tatt! Hun begynte først å spise når jeg delte middagen opp i biter og hun fikk plukke de selv. Spesielt gulrøttene forsvant raskt!
Men kutta opp potet, kålrabi, gulrot og noe kjøtt.
Begge mine har nektet å spise glass. De har derfor fått vår mat som har vært skåret i passe store biter, og som de har fått spise helt selv. Vi har ikke fått lov til å mate dem. Med minstemann har det i det siste vært veldig viktig at han fikk maten rett fra gryten slik som resten av oss. Så lenge han får det helt som oss går maten ned på høykant. Har dere prøvd å la barnet spise helt selv?
Hei!
Har prøvd å la henne spise sjøl.
Men alt på skjea detter av,så det nytter ikke.
Og hun er ganske så pysete i å ta på maten.
Det liker hun ikke.
Hun tør nesten ikke å ta i brødskivene engang.:fnise:
Hun vil helst ikke bli matet heller da.
Men skal prøve å kutte det opp i små biter,så får vi se om det går bedre.:jupp:
ellers får hun noe annet å spise i mens.
Tusen takk for alle råd.:klemme:
Myggen var slik ei stund, skulle ikke ha middag.
Jeg bare stresset ned jeg, lot han sitte ved bordet, uten å mase på maten.
Når jeg var ferdig fikk han gå fra, men han fikk ikke noen alternatier til middagen, måtte vente til kveldsmaten.
Drev på slik en god stund, så begynte han spise middagen han og.
Hadde litt dårlig samvittighet for at han ikke fikk noe mat til middag, men ingen norske barn sulter om dem står over middagen ei uke eller to.
fjellrypa
09-05-2006, 07:53
Legg opp oppkuttede grønnsaker sammen med middagen. Ikke mos, men del alt i biter og legg alle matvarene hver for seg. Sett tallerkenen bort til henne og la henne ordne, grise og spise på egen hånd, det går også ann å legge noen brødbiter på tallerkenen. Suppler gjerne med litt oppskåren frukt etter middagen, da får hun i hvert fall noe mat i magen. Så får hun spise mer til de øvrige måltidene.
det er ikke så rart at hun ikke liker mange middagsglass. . mange av de retten smaker helt pyton. og da snakker jeg IKKE om at det er lite krydder i.
mange gode råd her! barn liker overraskende nok ofte IKKE at maten er blandet sammen, men foretrekker at det ligger hver for seg.
jeg mener det viktigste er å ikke gjøre noe poeng ut av det (selv om det er vanskelig). ikke kommentere tallerkenen, spising mv. la dem holde på, og så spiser de det de spiser. et friskt barn regulerer selv hvor mye de trenger å spise.
vær obs på at barn på et tidspunkt som regel begynner å spise MYE MINDRE enn før. det er helt naturlig. som spedbarn har de en enorm vekst, men ved ca 1-2 års alder sakker veksten kraftig ifht. før. derfor trenger de ikke så mye mat heller.
vBulletin® v3.6.8, Copyright ©2000-2008, Jelsoft Enterprises Ltd.