Se hel versjon : Hva er ditt forhold til bestrålt krydder?
Hvis du hadde to tilsynelatende like matvarer, en med bestrålt krydder og en uten, hvilken hadde du valgt? Og hvorfor?
http://home.lyse.net/bjornentor/tbilder/hest.gif
Jeg aner ikke, har aldri tenkt over det.
Visste ikke at det var en forskjell engang :blond:
Noe krydder blir bestrålt med gammastråler, mye sikrere måte å drepe patogene bakterier på...
Hvis du hadde to tilsynelatende like matvarer, en med bestrålt krydder og en uten, hvilken hadde du valgt? Og hvorfor?
Sikkert den med bestrålt krydder. Grunn: På grunn av debatten som har vært i media om mathygene.
Kirsebær
25-04-2006, 09:43
Jeg hadde tatt den som sto nærmest vil jeg tro.
Hvorfor?
tja...
Fordi jeg er litt enkel og naiv og tror at det vi får kjøpt i butikkene i norge er ok å ha i seg.
Det er så mye å bekymre seg for så jeg prøver å begrense det litt.
Dette vet jeg heller lite om...
Skulle ha vært et tredje alternativ: "Hva er bestrålt krydder?" :blånn:
Bestrålt. Av hygienehensyn. Alvorlige sykdommer kan smitte gjennom ubestrålt krydder. Men jeg synes jo det er synd at man må!
Jeg ville nok valgt bestrålt krydder. Da er jeg tryggere på at det ikke finnes bakterier i det jeg skal spise.
Dette har jeg aldri hatt noe forhold til og aldri har jeg ofret det en dypere tanke heller...
Men takk for informasjonen! :jupp:
Bestrålt. Av hygienehensyn. Alvorlige sykdommer kan smitte gjennom ubestrålt krydder. Men jeg synes jo det er synd at man må!
Hvorfor er det synd?
Desembermamma
26-04-2006, 09:04
Sikkert den med bestrålt krydder. Grunn: På grunn av debatten som har vært i media om mathygene.Jeg også.
Desembermamma
26-04-2006, 09:06
Kansje vi kunne vist denne undersøkelsen til dem som ikke stråler fordi de er redd for å ha "bestrålt" stående på pakken (de er pliktige til å opplyse om det). Mesteparten her ville jo forløpig valgt bestrålt.
Dette har jeg aldri tenkt på
Kansje vi kunne vist denne undersøkelsen til dem som ikke stråler fordi de er redd for å ha "bestrålt" stående på pakken (de er pliktige til å opplyse om det). Mesteparten her ville jo forløpig valgt bestrålt.
Grunnen til at de ikke velger bestrålt (produsenter) er fordi folk synes det er skummelt med bestrålt mat, derfor taper de penger på det når ikke folk kjøper maten. I USA er det derimot et kvalitetstegn med bestrålt krydder i maten. Men, etter E-coli skandalen, så kommer nok flere til å bruke bestålt krydder
Kiara_pus
29-04-2006, 22:39
Jeg aner ikke, har aldri tenkt over det.
Visste ikke at det var en forskjell engang :blond:
Ikkje eg heller:himle:
Tenker vi da her på krydder som grillkrydder feks? Hvordan vet jeg at krydderet er bestrålt eller ikke?
*må ha dette med tskje.*
Jeg har forøvrig ikke svart på undersøkelsen, har liksom ikke noe grunnlag til det..:blond:
Bestrålt. Krydder kommer generelt fra land m/andre krav til hygiene enn oss i tillegg til at krydder ofte blir tørket på bakken. Bestråling sørger for tilfredsstillende bakteriekontroll i næringsmiddelet. Det er tragisk at markedsavdelinger i næringsmiddelavdelingen får det avgjørende ordet pga. EUs pålegg om merking av bestrålt mat.
Bjørnemamma
30-04-2006, 03:40
øh viste ikke at det var noe som het bestrålt krydder
Takk for at dere opplyser meg nok en gang
Lavidamor
30-04-2006, 07:20
Dette ante jeg faktisk nada om.
Nennemor
30-04-2006, 10:02
Sikkert den med bestrålt krydder. Grunn: På grunn av debatten som har vært i media om mathygene.
:nemlig:
vBulletin® v3.6.8, Copyright ©2000-2008, Jelsoft Enterprises Ltd.