PDA

Se hel versjon : Fast føde- når begynne????

roxette
24-04-2006, 13:33
Vet at vi helst bare skal amme eller gi mme iallefall frem til 4 mnd alder. Men jenta mi er så hyppig i måltidene for tida. Har vært det i over ei uke, og det sliter meg helt ut. Har ikke vært sånn før.... Vil ha mat hver 3-4 time, også om natta, også iblant annenhver time. Hun gulper en del, så jeg vet hun får nok hver gang. De sier jo også på helsestasjonen at det er bedre at vi begynner med grøt osv. enn mme når ungen er rundt 4 mnd. Men mi er bare litt over 3 mnd.....

Noen som har erfaring med å begynne med grøt/ middag før ungen er 4 mnd??? Hvor tidlig har dere da begynt, og hvordan har dere gjort det???? Har dere ammet i tillegg til de måltidene da????

Anta
24-04-2006, 14:01
Det er helt vanlig at babyer spiser hver 3-4 time. Hos oss har det ofte ikke gått mer enn 2 timer imellom på dagtid (da han var nyfødt enda oftere).
Vi har nå startet med litt grøt, men han spiser fortsatt minst hver 3 - 4 time. Jeg synes ikke det er spesielt ofte for en baby som er så liten.

zol
24-04-2006, 14:23
Hver 3-4 time er helt vanlig spisemønster for babyer :jupp:

Vi begynte med litt velling da ztjerna var 3,5 mnd og det var ikke med lett hjerte. Grunnen vår var at ztjerna drakk nesten 1,5 liter MME i døgnet - og de skal helst ikke ha mer enn en liter (MME. Pupp kan de få så mye de vil).

Om jenta di er fornøyd med puppen anbefaler jeg deg å heller gi henne melk så ofte hun vil de siste ukene nå før hun når 4 mnd. Det er ikke for å være kjipe disse anbefalingene er gitt - men for at tarmene til disse små ikke er klar for det enda.

Kirsebær
24-04-2006, 14:25
Anbefalte helsesøster heller å begynne med grøt enn MME?

Stikk motsatt av min helsesøster....

Nøve
24-04-2006, 14:56
Hvis jeg var deg, ville jeg ventet så lenge jeg kunne, helst til 6 mnd, med noe annet enn MM.....så lenge hun klart får nok mat. Og det gjør hun nok når hun gulper endel.

Mat 3-4 timer gjennom døgnet og av og til hver 2. på dagen høres veldig normalt ut. Det er akkurat slik det er. :jupp: Jeg ville vært takknemlig for at babyen ikke våkner oftere på natta. Jeg har også vært heldig slik.

Nussi77
25-04-2006, 22:34
Vi begynte med grøt da han var litt over 3 mnd. Han var tydelig ikke fornøyd med den maten han fikk (fikk mme). Da fikk vi beskjed om at det var bedre å gi grøt enn for mye mme. Vi gidde kun litt grøt på kveldene i begynnelsen før vi økte til 2 måltid etter ca 2 uker.

Må si at min nektet å ta tilbake puppen etter en periode med flaske (var innlagt på sykehus) Da ble det i ettertid sagt at jeg skulle heller ha gidd mme på tutkopp. Noe med sugeteknikk og slikt. Vet ikke helt. Men for oss fikk vi da vite det forseint :(

J@ne
25-04-2006, 23:16
Anbefalte helsesøster heller å begynne med grøt enn MME?

Stikk motsatt av min helsesøster....

Min helsesøster sa også det. At jeg skulle begynne med annen "mat" når han nærmet seg 1 liter MME i døgnet. F.eks velling eller most banan. Og han nærmer seg 1 liter med stormskritt nå... Han har såvidt passert 3 mnd.