PDA

Se hel versjon : Hva legger du vekt på når du handler matvarer?

Tidl. bruker
25-04-2006, 07:11
Ja det lurer jeg på :) Kommenter gjerne.

MTB
25-04-2006, 07:23
Jeg er opptatt av at maten jeg kjøper er av kvalitet :jupp:

Morild
25-04-2006, 07:23
Jeg legger mest vekt på kvalitet dvs sunnhet i mine øyne. Fiberrikt i hovedsak. Handler ofte tilbudsvarer, f.eks kjøttvarer som går ut på dato, som jeg legger i fryseren.

Evah
25-04-2006, 07:32
Kvalitet :nikker:.

Ser på prisen av og til, men den er ikke avgjørende.

M@jka
25-04-2006, 15:20
Jeg ser både på pris og kvalitet. Hermetikk og tørrvarer tar jeg ofte det billigste merket. Følger også med og kjøper kjøtt og fisk når det er på tilbud og putter det i fryserern.

Nussi77
25-04-2006, 22:41
Jeg er en skikkelig impuls handler. Dvs handler hver dag. Skulle vært flinkere til ukehandling men :sukk: Handler så å si bare kjente merker ikke de billigere "etterligningene". Jeg sier ikke at de ikke er like bra men jeg liker min Gilde skinke, min mills majones osv :fnise:

Cecilie85
25-04-2006, 22:49
pris og kvalitet. nytter ikke å kjøpe noe bare fordi det er billig og oppdage at det er utrolig ekkelt og ubrukelig

gullet og alle barna
25-04-2006, 23:05
Pris og kvalitet - helst at det er norske varer - og kommer de fra distriktet her, velger jeg gjerne det dersom prisen ikke er helt ublu.

J@ne
25-04-2006, 23:10
Pris og kvalitet. Handler i Sverige en gang i måneden, og kjøper da kjøtt og sånn :blånn: Har ikke noe å utsette på kvaliteten, kanskje bortsett fra kyllingfiletene, som virker veldig "utvannet". :gruble:

Smaken har mye å si. Men jeg har merket at f.eks First Price-produkter ikke smaker noe særlig annerledes enn dyrere merker.

Morild
26-04-2006, 08:51
Firs Price har slått veldig bra ut på mange tester :jupp:

Desembermamma
26-04-2006, 09:03
Kvalitet. Jeg skal spise det jeg kjøper.

nolo
26-04-2006, 09:19
Siden jeg ikke kunne velge flere alternativer trykket jeg på kvalitet. Jeg prøver og å kjøpe økologisk når det er et alternativ.

Jeg sier som desembermamma,-jeg (og ungene) skal jo spise det.

Cile
26-04-2006, 09:28
Ser på begge deler, avhengig av hvilke matvarer det er.

Jinx
26-04-2006, 12:12
Kvalitet :nikker:.

Ser på prisen av og til, men den er ikke avgjørende.

signerer fullt og helt

Tidligere bruker
26-04-2006, 12:37
Pris først.. så ser jeg om det ser bra ut (kvaliteten) om det står mellom noe som ser crazy ut og er billig og noe som ser bra ut som er LITT dyrere kjøper jeg som oftest det som er litt dyrere..
men til vanlig går det mest i billig producter.. utrolig hvor mye man kan spare på å kjøpe first price produkter enn å kjøpe andre merker..

Men det er faste ting jeg MÅ kjøpe i merkevarer.. f.eks vaske pulver, makrell i tomat, tøymykner osv..

Kasia
26-04-2006, 12:44
Jeg har ikke krysset av siden det var flere alternativer som passet :)

I det siste har jeg handlet mye økologiske grønnsaker, og de holder veldig høy kvalitet. De er litt dyrere, men smaken er faktisk bedre enn på andre grønnsaker. Kjøttvarer handler jeg så langt det er mulig fra ferskvaredisken, ellers handler jeg litt hist og her. Jeg kjøper det jeg gjennom erfaring har funnet ut at vi liker best uavhengig av pris. Pris er underordnet på de fleste matvarer jeg kjøper fordi jeg legger vekt på at maten skal smake best mulig.

Der det er mulig handler jeg "Rettferdig handel" produkter, men det er ikke alltid like gjennomført. Bananer og kaffe er det eneste som er innarbeidet i så måte.

MatiR
26-04-2006, 12:44
Norsk mat og kvalitet!

Jobber selv i Gilde, og vet derfor alle prosessene kjøttet går igjennom før det ligger i butikkhyllene. Synes det er mye tryggere, enn å kjøpe "billigkjøtt" fra utlandet. For i andre land vet jeg ikke hvilke hygienekrav som stilles osv.

Når det gjelder frukt og grønt, er det forskjellig, der kommer kvaliteten mest på bane.

Tørrvarer blir det nok litt blanding av ja... men prøver å kjøpe mest mulig norsk!

Nicy
26-04-2006, 12:51
Jeg er en skikkelig impuls handler. Dvs handler hver dag. Skulle vært flinkere til ukehandling men :sukk: Handler så å si bare kjente merker ikke de billigere "etterligningene". Jeg sier ikke at de ikke er like bra men jeg liker min Gilde skinke, min mills majones osv :fnise:

Helt enig i dette :nikker:

susse
28-04-2006, 20:10
Pris og kvalitet. Ser ofte på tester ol. synes det er nyttig. Det dyreste er ikke alltid det beste !

Hadde vi hatt bedre økonomi hadde jeg valgt mer økologiske matvarer også.

Tilly
29-04-2006, 10:45
Først og fremst kvalitet, men prisen har også litt og si. Det er jo en grunn til at jeg handler basisvarer på Rema. Der det er fullgode, billigere alternativer til kjente merker, velger jeg ofte det.

Tjorven75
29-04-2006, 10:52
Vi har kommet i en situasjon hvor jeg ikke lenger ser på prisen på maten jeg kjøper. Jeg kjøper det jeg vil og hvor jeg vil. Kvaliteten på maten og utvalget i butikken er viktig for meg.

Da jeg studerte handlet jeg utelukkende basert på pris.

Dragen
29-04-2006, 12:40
Vi har handleliste og middagsliste. Ser litt på pris, men når alt kommer til alt er det viktigste for oss at alle kan spise det vi kjøper. Følgelig er det viktigste kriteriet for oss at maten skal være melkefri.

Eliin
29-04-2006, 14:19
Norsk mat og kvalitet!

Jobber selv i Gilde, og vet derfor alle prosessene kjøttet går igjennom før det ligger i butikkhyllene. Synes det er mye tryggere, enn å kjøpe "billigkjøtt" fra utlandet. For i andre land vet jeg ikke hvilke hygienekrav som stilles osv.

Når det gjelder frukt og grønt, er det forskjellig, der kommer kvaliteten mest på bane.

Tørrvarer blir det nok litt blanding av ja... men prøver å kjøpe mest mulig norsk!

Hva spiser du om du er på reise i utlandet da? Er ikke det litt historisk at det ikke stilles krav til hygiene i andre land? Jeg har vært utrolig mye ute og reist i verden og har spist utrolig godt jeg!

Bor selv i utlandet og her har kjøttet minst like god kvalitet som i Norge, og også i EU er jo kravene rimelig strenge på hva som er lov og ikke lov til å putte i maten, så jeg synes liksom ikke argumentasjonen om at norsk er bedre holder i denne tid.

Av en eller annen grunn er vel det eneste jeg med hånden på hjertet kan si er best i Norge, kyllingfileten fra Prior. Vet ikke hvorfor, men jeg tror det har med å gjøre at de slakter kyllingen mens den er liten og ikke venter til den har blitt høne...

Polkadot
29-04-2006, 14:43
Jeg klarte ikke være med på den avstemmingen, jeg. Fordi jeg legger vekt på både kvalitet, økologisk og norsk. Uten at jeg klarer å bestemme meg for hvilken jeg velger framfor den andre...Det er litt hipp som happ, tror jeg. Og selvfølgelig burde jeg tenke på pris også, men det gjør jeg først når lommeboka er tom...Da har jeg ikke noe valg.

Kasia
29-04-2006, 14:51
Hva spiser du om du er på reise i utlandet da? Er ikke det litt historisk at det ikke stilles krav til hygiene i andre land? Jeg har vært utrolig mye ute og reist i verden og har spist utrolig godt jeg!

Bor selv i utlandet og her har kjøttet minst like god kvalitet som i Norge, og også i EU er jo kravene rimelig strenge på hva som er lov og ikke lov til å putte i maten, så jeg synes liksom ikke argumentasjonen om at norsk er bedre holder i denne tid.

Jeg svarer litt, jeg. Selv om du ikke stilte spørsmålet til meg :)

For det første så lurer jeg på hva du mener med at det er historisk at det ikke stilles krav til maten i andre land?

For det andre så gir det ingen indikator på at maten er fri for sykdomsgivende bakterier at den smaker godt. Norge har hatt svært få utbrudd av bakterier og påfølgende sykdommer som følge av dårlig matkontroll i forhold til land vi kan sammenligne oss med (Danmark, Tyskland osv.) , dette fordi det lenge har vært svært streng matkontroll i Norge. Uten at jeg har data for hele verden, så vil jeg tippe at Norge kommer nesten lengst ned på listen over land og sykdomsgivende bakterier i maten. Med EØS avtalen ble det lempet på reglene til matkontroll, og det har fått konsekvenser i at utbrudd av bakterier i mat og følgende syke mennesker har økt (for eksempel har det vært flere tilfeller av Salmonella og E-Coli).

Maradia
29-04-2006, 14:57
Pris og kvalitet - helst at det er norske varer - og kommer de fra distriktet her, velger jeg gjerne det dersom prisen ikke er helt ublu.

Signerer! Tror det burde vært mulig å krysse av på flere alternativer i denne poll'en. Er jo ikke sånn at man velger bort kvalitet dersom man velger lokale produsenter - snarere tvert imot spør du meg :D

amylin
29-04-2006, 16:28
Jeg ser og ser på prisen og kjøper det :blunke: Legger vekt på kvalitet. Prøver å holde budsjettet, men det skal ikke gå på bekostning av kvaliteten. Dessuten lager jeg de fleste middagene fra bunn av og det blir ofte billigere. :jupp:

Eliin
29-04-2006, 19:51
Jeg svarer litt, jeg. Selv om du ikke stilte spørsmålet til meg :)

For det første så lurer jeg på hva du mener med at det er historisk at det ikke stilles krav til maten i andre land?

For det andre så gir det ingen indikator på at maten er fri for sykdomsgivende bakterier at den smaker godt. Norge har hatt svært få utbrudd av bakterier og påfølgende sykdommer som følge av dårlig matkontroll i forhold til land vi kan sammenligne oss med (Danmark, Tyskland osv.) , dette fordi det lenge har vært svært streng matkontroll i Norge. Uten at jeg har data for hele verden, så vil jeg tippe at Norge kommer nesten lengst ned på listen over land og sykdomsgivende bakterier i maten. Med EØS avtalen ble det lempet på reglene til matkontroll, og det har fått konsekvenser i at utbrudd av bakterier i mat og følgende syke mennesker har økt (for eksempel har det vært flere tilfeller av Salmonella og E-Coli).

Jeg mente å si at jeg kanskje tror det henger litt igjen fra noen tiår tilbake at hygienen ikke var god annet enn Norge, og at kvaliteten er så mye bedre i Norge enn i andre tilnærmet like siviliserte land? Jeg må jo si jeg er mektig imponert dersom jeg går til en s.k. "Keurmerk Slager"/slakter i f.eks. Nederland. Hygienen er tipp topp, det lukter rent, de ansatte er riktig kledd med hodeplagg, hansker, hvitt og rent og fantastisk kvalitet på kjøttet.

Jeg snakker ikke om steder i bl.a. Asia og Afrika hvor dyret blir slaktet på gaten av en eller annen som tilfeldigvis har en kjøttøks og en vannslange i nærheten:kvalm: . Der spiser heller ikke jeg...

....og jeg har sett grisebinger av noen fiske-disker her jeg bor nå, og det er fordi man bare "vet" at fisken må kjøpes direkte av fiskeren på kaia, sammen med alle oppkjøperne til de flotte restaurantene, ellers får man bare restene som er halvt råttent før det når fiskedisken i et supermarked.

Jeg har blitt matforgiftet én gang i mitt liv(bank i bordet), og det var i Norge,og det er vel det det hele dreier seg om vel, at vi ikke skal bli syke av maten vi putter i oss?

Men å bare kjøpe norsk mat blir å trekke det litt langt. Synes nå jeg da, og det er bare en mening fra min side.

Kasia
29-04-2006, 20:47
Jeg mente å si at jeg kanskje tror det henger litt igjen fra noen tiår tilbake at hygienen ikke var god annet enn Norge, og at kvaliteten er så mye bedre i Norge enn i andre tilnærmet like siviliserte land? Jeg må jo si jeg er mektig imponert dersom jeg går til en s.k. "Keurmerk Slager"/slakter i f.eks. Nederland. Hygienen er tipp topp, det lukter rent, de ansatte er riktig kledd med hodeplagg, hansker, hvitt og rent og fantastisk kvalitet på kjøttet.

Jeg snakker ikke om steder i bl.a. Asia og Afrika hvor dyret blir slaktet på gaten av en eller annen som tilfeldigvis har en kjøttøks og en vannslange i nærheten:kvalm: . Der spiser heller ikke jeg...

....og jeg har sett grisebinger av noen fiske-disker her jeg bor nå, og det er fordi man bare "vet" at fisken må kjøpes direkte av fiskeren på kaia, sammen med alle oppkjøperne til de flotte restaurantene, ellers får man bare restene som er halvt råttent før det når fiskedisken i et supermarked.

Jeg har blitt matforgiftet én gang i mitt liv(bank i bordet), og det var i Norge,og det er vel det det hele dreier seg om vel, at vi ikke skal bli syke av maten vi putter i oss?

Men å bare kjøpe norsk mat blir å trekke det litt langt. Synes nå jeg da, og det er bare en mening fra min side.

Nå ja, det forandrer jo ikke på det faktum at Norge ligger langt opp på listen over land med lite farlige bakterier i maten.

Se blant annet her :

http://matportalen.no/Saker/1110791455.95

Eliin
29-04-2006, 21:10
Nå ja, det forandrer jo ikke på det faktum at Norge ligger langt opp på listen over land med lite farlige bakterier i maten.

Se blant annet her :

http://matportalen.no/Saker/1110791455.95

Det har jeg heller ikke sagt, men jeg synes at argumentet at man legger vekt på at matvaren er norsk når man handler ikke holder.... det blir litt for overdrevent for mitt syn, for da kan man faktisk ikke bevege seg utenfor landets grenser...

Kasia
29-04-2006, 21:20
Det har jeg heller ikke sagt, men jeg synes at argumentet at man legger vekt på at matvaren er norsk når man handler ikke holder.... det blir litt for overdrevent for mitt syn, for da kan man faktisk ikke bevege seg utenfor landets grenser...

Det var vel en litt drøy påstand. Selv om noen legger vekt på å kjøpe norske matvarer - som er alternativ i spørreundersøkelsen, så er det da ingen som har svart at de utelukkende og uten unntak kun handler norske varer. Nå er det vel heller ikke et argument at man legger vekt på at matvaren er norsk, men en kjennsgjerning. Det er da ingen motsetning i å legge vekt på at den daglige kosten er norsk, og det å spise utenlandsk mat i utlandet. Det går utmerket godt an å gjøre begge deler.

lille krølle
09-05-2006, 18:30
Det mest avgjørende er kvalitet.
Prisen spiller liten rolle når det gjelder mat, iallefall frukt og grønt og ferskvarer. Jeg drar til Sverige ca. en gang annenhver måned og handler karbonadedeig der, som vi er kjempe fornøyde med :jupp:
Og jeg har også oppdaget at First Price produktene er veldig bra!

lisus
11-05-2006, 09:12
Her burde man få krysse av flere - blir som på de såkalte innringings- eller sms-programmene på tv - blir for enkle løsninger å stemme på....

Kvalitet er kjempeviktig, og for meg blir lokal produksjon mer og mer viktig, og da er jeg villig til å betale mer. Og der jeg har et økologisk valg velger jeg det så sant ikke prisen er vanvittig mye høyere. Og prisen er og blir viktig for alle oss med lønninger midt på treet...

Trollmor
11-05-2006, 09:16
Her er det pris og kvalitet .
Handler det vi trenger og har lyst på . Og jeg handler gjerne first pirce og annet billig (som jeg vet smaker godt ). Duger lenge det også jo :jupp:

mimmi80
14-05-2006, 17:50
Vi handler etter pris og kvalitet. Mange billige produkt som er minst like gode som de dyre (noen ganger bedre). Og så passer vi på å handle på tilbud når vi kan det.

Tingeling84
18-05-2006, 22:29
Jeg ser på pris og kvalitet.