Se hel versjon : tørrgjær vs ferskgjær - haster veldig!
Jeg skal til å lage pizzahorn til middag, og oppdager selvsagt at jeg ikke har ferskgjær likevel, som jeg trodde jeg hadde. Men jeg har tørrgjær. Hvor mye tilsvarer en pose tørrgjær i forhold til en pakke ferskgjær?
Har noen eventuelt en oppskrift på pizzadeig eller horn/bolledeig som inneholder tørrgjær?
Marianne
25-04-2006, 12:28
jeg bruker bare tørrgjær.
i hvetedeig sånn som boller,pizza og sånt så hever jeg de bare litt lengre.
Og har kokvarmt vann oppi, og tilsetter gjæra og melet ilag...
i en brøddeig bruker jeg 2 pakker tørrgjer.
i en enkel pizza deig en pakke men i dobbelm 2 paker.
1 pakke gjær er 1 pakke med tørr gjær
En pakke tørrgjær tilsvarer en pakke vanlig gjær, så du kan fint bruke tørrgjær. :nikker:
Pizzadeig:
7 dl hvetemel
1/2 ts salt
3 dl lunkent vann
En halv pakke tørrgjør
2-3 ss olje (Jeg bruker ofte den oljen som fetaosten svømmer i for å få litt ekstra smak)
Blandes, heves under plast til dobbel størrelse. :)
1 pose tørrgjær er det samme som 1 pk ferskgjær, det er vel ca 50 g.
Når jeg lager pizzadeig bruker jeg tørrgjær og gjør det slik:
5 dl vann, husk at vannet skal være mellom 45-40 grader når du bruker tørrgjær
Hell vannet i bollen og hell i tørrgjæren og litt mel, kjør dette i maskinen. Deretter heller jeg oppi mel litt etter litt, til deigen er fin og fast.
La den heve.
Håper dette var til hjelp.
Lykke til
gullet og alle barna
25-04-2006, 12:47
En pakke tørrgjær tilsvarer 50 gr fersk gjær, og de regner ca 50 gr tørrgjær til 5 dl væske.
Men at vannet/melken skal være 45/50 grader har jeg aldri hørt. Trodde det var for varmt og ødela gjæren jeg?
Tusen, tusen takk! Da skal det bli pizzahorn likevel! :Puh: Grønne prikker er herved avsendt.
Tidl. bruker
25-04-2006, 13:31
En pakke tørrgjær tilsvarer 50 gr fersk gjær, og de regner ca 50 gr tørrgjær til 5 dl væske.
Men at vannet/melken skal være 45/50 grader har jeg aldri hørt. Trodde det var for varmt og ødela gjæren jeg?
Væsken skal være varmere enn ved ferskgjær ja. Pleier å ha rett over 40 grader da, og ikke så mye som 50
Tja, jeg bruker fingervarmt vann både til våtgjær og tørrgjær. Fungerer så fint så.
Man trenger uansett ikke egne oppskrifter selv om man bruker tørrgjær. Så lenge man vet at 1 pakke tørrgjær tilsvarer 1 pakke vanlig gjær, så spiller det ingen trille hva man bruker.
Det står på tørrgjærpakken at man skal bruke 45-40 grader;)
Det står på tørrgjærpakken at man skal bruke 45-40 grader;)
Måtte sjekke og det stemte. Før sto det faktisk at man ikke skulle bruke over 42 grader på vannet. Ting forandrer seg.
Ellers fungerer tørrgjær som annet gjær som de andre sier her
Marianne
25-04-2006, 17:51
husk at vannet skal være mellom 45-40 grader når du bruker tørrgjær
Min bakervenninne har sagt at vannet kan godt være varmere, men ikke kaldere en 45 grader
vBulletin® v3.6.8, Copyright ©2000-2008, Jelsoft Enterprises Ltd.