PDA

Se hel versjon : Småspist snart 3 åring.

Andrea Mora
02-05-2006, 22:46
Jenta mi på snart 3 år har ikkje spist skive i løpet av livet sitt, hun liker det ikkje selv om vi har prøvd alt, ikkje engang nugatti hjalp.
Hun spiser baguetter men da bare skorpen rundt ikkje innholdet. Virker som om hun ikkje liker konsistensen. På barnehagen spiser hun knekkebrød og annen mat dei får men ikkje skiver.
Blir så oppgidde for vi får aldri gitt henne "nistemat" når vi er på tur spiser hun nesten ingen ting, hun liker heller ikkje pølse så på dur går det i chips om hun skal få i seg mat utenom middag. Trenger råd om hva jeg skal gjøre.

Legen sier at jeg ikkje skal ta det så tung, hun ser helt flott ut og vokser helt etter kurven sin, og om vi begynner å mase mad maten kan vi lage eit større problem av det enn det allerede er, så jeg skulle bare la det gå sin gang, en gang må hun begynne å spise skive.
Det er bare så frustrerende å ikkje kunne smøre nistemat og gå i fjøra eller uanset tur og være borte hele dagen, men det går ikkje for da får hun ikkje i seg mat.Eller gi henne skikkelig kvelds eller frokost uten å måtte begynne å koke graut eller noe sant. Hun vil heller ikkje ha frokostblanding med melk og uten melk spiser hun ikkje så mye.
Hun lever rett og slett på middagen.

Eria
03-05-2006, 00:04
Det er som å lese om Ask. Her er det jubel i taket om vi får i han noe annet en to-tre tomater og litt spagetti eller ris i løpet av dagen.
Jeg har stusset på at barnehagen skryter av hvor godt han spiser. Det mysteriet ble løst da vi var på besøk og så de smelte HaPå og Nugatti på bordet :uff:

Det som hjelper litt her er å tidsbegrense måltidene. Etter 20 min. tas maten av bordet, og da må han vente til neste måltid om han ikke har spist. Kanskje verdt å prøve?

Ina
03-05-2006, 07:45
Spiser hun alt av middagsmat? Kan dere f.eks ha med suppe på termos på tur?
Hva med knekkebrød, spiser hun det kun i bhg? Kavring med ost, kan det slå ann?
Jeg tror også at det blir verre om man stresser med maten. Har selv hatt en gutt som spiste lite, så vet hvordan det er.

Snurreline
03-05-2006, 11:58
Er ganske enig med legen din jeg da....men ser ikke helt at det skal være noe problem egentlig? Hun kan vel få med knekkebrød på tur? Eller grove kjeks med ost på...kavringer...masse frukt...

Andrea Mora
03-05-2006, 16:27
Det er vel egentlig ikkje noe problem, for hun spiser knekkebrød men jeg syns det blir så lite i løpet av dagen, men 1 knekkebrød til frokost, kanskje 2 på barnehagen, middag og 1 knekkebrød til kvelds er vel kanskje bra.
Vi passer på å altid lage middag som vi vet hun spiser godt av så hun iallefall får litt mat. Føler at knekkebrød ikkje er så mye mat.

Men mitt allerstørste ønske er at hun begynner å spise brød. Nopen tips til hvordan man får det til uten å mase for mye om det?

Kiara_pus
04-05-2006, 16:52
Knekkebrød er jo mye sunnere enn brød, iallefall den grove varianten.

Når det er sagt så kjenner jeg godt til problemet. Har en gutt på 13 som siden han var to har vært meget sær i kosten.
Han spiser heller ikke brød, det er noe med konsistensen, som du sier.
Han spiser kun snurreboller fra bakeren, mc donalds pommfri, en spesiell sjokoladekake (avogtil) Nesquick kuler med melk, og avogtil grove knekkebrød med kvitost.

Vi har fått beskjed om ikke å mase på han (av barnepsykriater). Han må få spise det han vil når han vil. Press og mas kan føre til total spisevegring, og det er mye værre.

Så det er ikke få ganger jeg feks har bakt kake sent på kvelden.

Prøver å dra til mc donald ca 1 gang i uka. Har prøvd annen pommfri, men det kan han ikke ha.

Han er veldig lei seg for at han ikke liker mat, og synes det er flaut. Det er veldig hemmende sosialt når en er blitt så stor.

Engelina
13-05-2006, 14:37
lag kylling eller tunfisksalat som nistepakke i barnehagen hvis hun spiser det. en ommelett er også fint, trenger ikke være brød til.
på tur kan dere prøve dere på godt stekt pinnebrød, rugvaffler kan lages på bål med et slikr spesial vaffeljern. grill en kyllingfile istede for pølser. Ha med salat og frukt.
prøv veldig grovt litt tørt brød hvis det er konsistensen som er lei.
havregrøt er helt topp som kveldsmat og frokost.
noen tips. kansje du kan bruke et av dem.