Se hel versjon : Melk
Tidligere bruker
03-05-2006, 10:44
Når man slutter med mme , må man da gå over til melk?
....jeg mener å huske at det er lett-melk man burde gi og ikke H-melk:gruble:
Eller er det jeg som surrer?
Lykkelig_85
03-05-2006, 10:57
Dette er det eg har lest:
"Hvis resten av familien bruker lettmelk eller skummet, må du kjøpe helmelk spesielt til babyen. Hun trenger de kaloriene som du prøver å unngå, samt de fettoppløselige vitaminene som du kan greie deg uten."
Her er fra melk.no:
Det anbefales å bruke lette melketyper (lett-, ekstra lett- eller skummet melk) etter ett års alder, hvis barnet har normal vekstutvikling.
Matportalen (http://matportalen.no/Saker/1146223857.08):
Fra ett års alder anbefales lett-, ekstra lett- eller skummet melk hvis barnet har normal vekstutvikling. De magre melketypene anbefales fremfor helmelk for å redusere inntaket av mettet fett og for tidlig å innarbeide sunne matvaner. Etter første leveår kan barnet gjerne drikke inntil en ½ litermelk om dagen.
Tidligere bruker
03-05-2006, 11:26
Hvorfor jeg spør er fordi svigerinna mi gir H-melk til sønnen sin på 2.
Da kom jeg til å tenke på at jeg ble da anbefalt å bruke lett-melk allerede da eldstemann var baby, i -99.
Hun sa også at de holdt seg bevisst unna lett-produkter:gruble:
Lett-melk er vel ikke det samme som annen type lett produkter vel?
Jeg kommer til å begynne med lett-melk, hvis det er sånn at de må ha melk.
Jeg mener nå mest at melk er til for menneske- og dyrebabyer:himle:
Tidligere bruker
03-05-2006, 11:27
"Hvis resten av familien bruker lettmelk eller skummet, må du kjøpe helmelk spesielt til babyen. Hun trenger de kaloriene som du prøver å unngå, samt de fettoppløselige vitaminene som du kan greie deg uten."
Hvor fant du dette?
Lett-melk er vel ikke det samme som annen type lett produkter vel?
Enig! Her er det jo ikke snakk om kunstige søtningsstoffer og annet rart - bare at de har fjernet fettet. melkefett er heller ikke spesielt gunstig fett.
Vi har ikke begynt å fi snuppa melk ennå siden jeg ammer fremdeles, men vi gir litt yoghurt nå og da. Når vi begynner med melk blir det skummet melk, som jeg og mannen min drikker.
Hvor har du lest dette?
Kirsebær
03-05-2006, 11:30
Det om at babyer skal ha H-melk har de fleste gått bort ifra nå.
Det helsesøster og barnelegen sa til oss var at så lenge Trulsern vokser og legger på seg normalt og spiser variert (grøt,middag,brød) så kan han drikke den melken vi voksne drikker.
Lykkelig_85
03-05-2006, 15:42
Hvor fant du dette?
Fant det i ei bok eg har. "Alt om barnet", skrevet av Penelope Leach.
Fant det i ei bok eg har. "Alt om barnet", skrevet av Penelope Leach.
Orginalen er sikkert ikke norsk.. Eller er den gammel? Tror jeg og har fått en sånn av mor, som hun hadde før
Malinmor
03-05-2006, 16:05
Man trenger ikke å gi melk i det hele tatt. Grønne grønnsaker er en langt bedre kilde til kalsium, og tran eller et liknende tilskudd inneholder sunnere fett enn melkefett :)
Tidligere bruker
03-05-2006, 16:23
Man trenger ikke å gi melk i det hele tatt. Grønne grønnsaker er en langt bedre kilde til kalsium, og tran eller et liknende tilskudd inneholder sunnere fett enn melkefett :)
Da er det store muligheter for at vi hopper over hele melken:himle:
Det er ikke nok med grønnsaker... Men, du kan gi yohurt og ost, pluss at noe melk er det i middag o.l. kommer ikke til å pese med å gi noe vanlig kumelk vi heller
vBulletin® v3.6.8, Copyright ©2000-2008, Jelsoft Enterprises Ltd.