PDA

Se hel versjon : CACAS damer

linola
03-05-2006, 12:19
noen som vil rett(vill)lede meg litt;)

skal lage min første cacas kake nå... har formen, slik spray til å ha oppi formen så kaken slipper etter steiking, har farger og slik sprøye med to spisser...

og der står jeg... hvilken type kake egner seg å lage? siden man skal ha smørkrem på er det noe godt med sukkerbrød og feks vaniljekrem inni kaka da?

bør det være sjokoladekake? hvilket fyll bruker dere?

det var to forskjellige smørkremmer i det heftet mitt, hvilken er den beste, den med kakao eller den uten? kan man lage slik glasur som passer til sukkerbrød-kaker?

kan/bør man lage smørkremmen/glasuren den dagen man pynter kaka eller kan man gjøre det dagen før?

hvor lenge holder en slik kake seg?

:flau:
takker for svar:jupp:

Missi
04-05-2006, 01:20
Cacas dame???? ..veeeeel
har kjøpt diverse ting der men ganske ny i faget :flau:

Jeg brukte sjokoladekake når jeg brukte smørkrem jeg aner ikke om det er godt med sukkerbunn ..men den uten kakao smaker ikke all verden hvis du ikke bruker smakstilsetninger av ett eller annet slag.
så da kan det være lurt å ha noe inni kaken med litt smak på.
Smørkremen kan du lage dagen i forveien hvis du skal ha mørke farger de blir da sterkere.
Kaken m/smørkrem holder seg ca en uke i kjøleskap ??

Men man kan jo prøve seg fram ,jeg har ikke alltid fulgt "oppskriften" på cacas kakene .
Hvit smørkrem bruker jeg litt melis i + smelter hvit sjokolade og heller i + bruker litt vaniljesukker.
Jeg lagde en Askepott kake til min datters bursdag og det var ei bløtkake ,brukte da vanlig krem m/konditorfarge (den som er geleaktig)
Den ble kjempegod hadde banan og skvisi jordbærsyltetøy i den +krem :sikle:

Det eneste var at den mørkeblå hårbøylen misfargetfarget kanten i håret pga. at det var krem ..men uten om det så var det ingen problem.
jeg brukte marsipan til hudomerådene ..ble bløtkake og marsipankake i ett :jupp:

Her kan du se bilde av den

http://www.nybaktmamma.com/plassen/attachment.php?attachmentid=132683&d=1146610031

Her er en spiderman kake (sjokoladekake m/smørkrem ) som jeg lagde til min sønns bursdag.

http://www.nybaktmamma.com/plassen/attachment.php?attachmentid=129030&d=1142444907

HER (http://www.nybaktmamma.com/plassen/showthread.php?t=374137) er en link "vis meg din flotteste bursdagskake"
med masse flotte cacas kaker og andre flotte kaker til inspirasjon :glis:

:lykketil: med kakebakingen

charlie
05-05-2006, 11:42
ex-cacas-forhandler, jeg...

jeg synes cacas sin sjokoladekake er veldig god. det viktigste er jo at man liker den. jeg har fått gode tilbakemeldinger fra voksne og barn!

som det nevnes smaker ikke den vanlige smørkremen allverden. hvilken krem du bruker ut over smak har mer med hva slags farger du evt. skal bruke. skal du ha brun el svart er det veldig dumt å bruke den lyse smørkremen. hvis du bruker svært mye farge kan det få betydning for både konsistens og smak.

ellers har jeg blitt veldig lat etterhvert, og bruker helst ostekaka til cacas.

TinkyWinky
05-05-2006, 21:06
Cacas-forhandler her! :vink:

Jeg synes faktisk Toro sin 1-2-3 langpanne-sjokoladekake er best jeg! :jupp: Men har også laget sjokoladekake selv og brukt, har en god oppskrift. Har enda ikke fyllt figurkakene med noe, men hvis jeg skulle gjort det hadde jeg nok valgt en sjokoladekrem.

Du kan også f eks lage gulrotkake og farge ostekremen, det går også fint. Ellers så er sitronkake et alternativ, og du kan da tilsette litt revet sitronskall i smørkremen, evnt essens/sitronsaft.

Angående de to oppskriftene på smørkrem så er jo den med kakao klart best. Men hvis du skal farge den er det en fordel at den er lys. Jeg lager likevel den som blandes ut med kaffe, den blir litt gul, men går fint an å farge den! :kidoki: Så fremt du ikke skal ha den helt lys/ hvit.

Går fint an å lage smørkremen dagen i forveiene, det anbefales til og med om du skal ha svart farge, den trenger litt tid til å trekke så fargen blir sterk.

Kaka holder seg i flere dager i kjøleskap. :kidoki:

Lykke til!