PDA

Se hel versjon : Laktoseintoleranse - pålegg?

Tidligere bruker
03-05-2006, 18:35
Makken har laktoseintoleranse som meg. Vi har visst det siden i fjor sommer.
Det vi kan gi han på skiva er:
Baconost og skinkeost fra Kavli og Coop
Norvegia hvitost
Diverse kjøttpålegg
Syltetøy
Leverpostei uten melk (Gilde go' og mager og vita (?) )

Han er dritt lei av alt nå! Kjøttpålegg har han aldri vært så interessert i. Leverpostei varierer VELDIG om han vil spise.
Syltetøy elsker han, men sa sleiker han bare skiva ren og vil ha mer pålegg på :knegg: Kan ikke holde på sånn heller. Dessuten liker vi ikke å gi så mye syltetøy.

Vi trodde han kunne spise disse salatene, kyllingsalat og fruktsalat elsker han. Men nå er han begynt å reagere på de også :sukk:
Philadelphia med aprikos tror jeg det er eeelsker han, men det har han ikke kunnet få siden i sommer.

Hva kan vi gi han? :rabla:

cathy
03-05-2006, 20:58
Har samme problemet..........

Har du prøvd m kaviar, sunda, nøtte, makrell i tomat..............det var de jeg kom på..................

På Mega(coop) så har de jo av og til eggesalat i ferskdisken(tror det er der) ,den er uten melk..............

Tidligere bruker
04-05-2006, 06:17
Kaviar og makrell i tomat liker han heldigvis ikke :knegg:
Sunda smakte han en gang vi var hos foreldrene mine, men det falt heller ikke i smak.
Får se etter eggesalaten da :nikker:

Takk :blomst:

Plusle
04-05-2006, 07:17
Kan han spise Norvegia og smøreoster da? Det er det jo forholdsvis mye melk i. Eldstemann her skal holde seg borte fra melkeprodukter og dette var noe av det vi skulle unngå.

Leste litt mer nå. Jeg blandet litt med melkeproteiner og melkesukkeret. (Har brosjyren ang melkeallergi og der står det og litt om laktoseintoleranse og å unngå ost)

rødtopp
04-05-2006, 07:18
- myk avocado
- tynn eggeomelett

Lil@
04-05-2006, 07:37
Trodde at de ved laktoseintoleranse skulle tåle 10g laktose i døgnet jeg...
Og at ved reaksjon utover det, hette laktoseallergi? (eller asså, allergi for melkesukker da)

Plusle
04-05-2006, 07:56
Søk på laktoseintoleranse på google, da får du opp masse info. Bla en infobrosjyre fra sosial- og helsedirektoratet med kostråd.

charlie
04-05-2006, 08:18
det er ikke laktose i norvegia, så det kan han gjerne spise.

dere bør passe på så det ikke bare blir søtpålegg, det blir ikke bedre av at han har l.i.

en indikasjon på innhold av laktose er å se på karbohydratinnholdet i produktet. hvis det står "0" på karbohydrater, er det heller ikke laktose i.

prinsessen har l.i.

vi bruker bla.

norvegia
leverpostei
kjøttpålegg
kaviar

små babybel-oster (de små røde, hun elsker å skrelle dem selv)

frukt og grønnsaker

agurksmørbrød, tomat, smøre på avokado, kaviar, banan osv.

det er jo ingenting i veien for å være litt kreativ! ofte henger vi litt i gamle spor. hva med pølse og ketchup på skiva? og det er jo ingenting å veien for å ha aprikos i skiver på brødskiva, eller tynne skiver eple med kanel, jordbær, pære osv. torskerogn liker mange barn, det er godt på brødskiva også, evt. med litt sitron på.

vi bruker fiskepudding endel på skiva. det er det jo ofte litt melk i, så det spørs hvor følsom han er. reker tåler han kanskje?

prinsessen spiser også soyayoghurt (kirsebær og jordbær er de beste synes vi, vi synes de andre er litt "vannete") og får da 4-korn på, evt også noen rosiner på.

helsekost-butikker har endel man kan prøve, smørepålegg mv.

i danmark kjøper vi fiken-pålegg. det finnes både til å legge på skiva og som smørepålegg. ofte har de det på butikker type "føtex" o.l. så det er ikke vanskelig å finne.

ost- og skinke-ost i skiver (kavli, tror jeg?)

ellers kan man bruke kjøttkaker i skiver, falukorv, middagspølser av kjøtt eller kylling, kalkunboller bruker vi endel på brødskiva (skjærer opp), roastbeef, stek...

kommer ikke på mer i farten. men det er mange muligheter, også ved å kombinere!

Gnuri
04-05-2006, 08:39
kom mange gang...

Gnuri
04-05-2006, 08:40
-Rekesalat med skinke oppå
-sjokade
-peanøttsmør
-mills leverpostei på tube
-kokt egg /omelett/speilegg
-fårepølse
-røkelaks
-tunfisksalat hjemmelaget (-tunfisk i vann tøm av vannet ,selvsagt. Røres med majones, salt og pepper.Evnt. løk og mais i)

Dette var det jeg kom på i farten.

Gnuri
04-05-2006, 08:40
kom flere ganger...

charlie
05-05-2006, 11:47
he-he.. dette har jeg tenkt på senere også...

1. egentlig synes jeg det er rart han er "lei" pålegg. de aller fleste barn, l.i. eller ikke, får et begrenset utvalg av pålegg på skiva. det er ikke noe med at du er ekstra oppmerksom siden han har l.i., og lettere kan "overtales" til å gi ham søtpålegg el.l?

2. kanskje han er lei brødmat? bruker dere stort sett samme type brød? prøv å skift brød av og til, bruke rundstykker (gjerne grove hjemmebakte) horn , grove boller o.l. av og til lager jeg grove muffins ti prinsessen. hvetemel, sammalt og 4-korn. har oppi litt frukt (moset banan, revet gulrot, revet eple + kanel el.l) evt litt rosiner. strør litt 4-korn på toppen. utrolig hvor mye mer interessant det blir hvis det ligger i en papirform med bamser på.

Tidligere bruker
05-05-2006, 12:18
Vi bruker forskjellig type brød. Han får sjelden eller aldri søtt pålegg som sjokoladepåelgg, syltetøy o.l.

Han neker å ha frukt på skiva, det skal spises uten skive. Samme med forskjellig middagsmat som pølser, kjøttkaker, fiskekaker o.l.
Grønnsaker spises også utenom. Har vi det på så får vi ikke i han skive.. pølse liker han ikke uansett om det ligger på skiva, i pølsebrød eller ellers i middagsmat.
Vi har prøvd det meste av kjøttpålegg, men han vil ikke ha det.

Men han liker skive med bare smør på da.. men han kan vel ikke spise bare det i flere måneder..?

Takk for alle svarene :blomst:

annemede
05-05-2006, 12:27
Hei, prøvde å svare deg i går, men nettet hang,
vi gir leverpostei, og trykker en agurkbit ned i skiva, da spises det. Og om agurkbiten detter av, så venter hun til den kommer på plass igjen, prøver å legge den på selv da...

Varierer litt med grøt av og til, kontra skive. Tror nok snuppa mi e rlitt matlei innimellom...
Har kjøpt noe nytt i dag, lurer på hvordan det slår an...
Det var en vegetarpostei med urter i...

Tidligere bruker
05-05-2006, 12:30
Tidligere spiste han agurk på leverposteien, men nå bare plukker han den av. Han spiser agurken og lar skiva ligge igjen. Og så forlanger han mer agurk, spiser en halv en hvis han får lov :knegg:

annemede
07-05-2006, 14:49
Tidligere spiste han agurk på leverposteien, men nå bare plukker han den av. Han spiser agurken og lar skiva ligge igjen. Og så forlanger han mer agurk, spiser en halv en hvis han får lov :knegg:

kjenner til den der ja...:fnise:
Har du prøvd med rene kjøttpølegg? Skinke, roastbeef, etc (husker ikke alle navnene) Det vi gjorde en periode var å skjære opp pålegget i biter, og la henne spise det "alene" og så fikk hun skive med smør utenom... Det funker i perioder av gangen, så må det forandringer til.

Tidligere bruker
07-05-2006, 15:17
Har prøvd det, ja, men han er ikke begeistret for det..
Prøvde med banan (litt most) på skiva i går, men da nektet han plent å spise noe som helst :sukk:

Dragen
07-05-2006, 17:07
Mulig du allerede har tenkt på dette, men: tåler han brødet? Har du sjekket om det er melk i brødet, eller om han muligens reagerer på gluten?

Tidligere bruker
08-05-2006, 06:19
Mulig du allerede har tenkt på dette, men: tåler han brødet? Har du sjekket om det er melk i brødet, eller om han muligens reagerer på gluten?
Vi bruker laktoseredusert melk i brødet hvis vi har melk i.
Han er ikke mer sjekket, så jeg er ikke 100 % sikker på om han reagerer på mer, men tror ikke det. Virker ikke sånn. Han spiser brød, men er kresen på pålegg. Han får ikke vondt noe sted etter å ha spist brød, bare når han spiser noe som inneholder laktose..

Tina
08-05-2006, 15:27
Det er ikke melk i Stabburets gode gamle leverpostei.

Tidligere bruker
08-05-2006, 16:50
Det er ikke melk i Stabburets gode gamle leverpostei.
Den gule boksen? Den liker han ikke.. :sukk:

carolin
14-05-2006, 18:52
Her er noen tips vi fikk av ernæringsfysiologen:

Sardiner, Leverpostei, Kjøttpålegg (kalkunfilet, kokt skinke, okserull, etc), omelett med raspet gulrot og litt kakkede tomater i, Egg i biter blandet med majones som er kjøpt på helsekost, most avokado med hakket kjøttpålegg, mandelmos med banan/eplemos.