PDA

Se hel versjon : kostholdsvekker!

Engelina
09-05-2006, 14:34
Da har jeg vært en tur på foreldremøte i barnehagen. Tema: kosthold og barn.
jeg visste det meste fra før men fikk et par aha opplevelser.
1. alt som er rafinert er ikke bra. Det være seg, sukker, hvetemel og industrielle matvarer som ferdigposer og mat som skal holde lenge.
Maten bør være gjennkjennelig- alltså bruk råvarer.
2. Melk er ikke sunn- den er tuklet med av industrien.
3. Mange barn med adhd klarer seg uten medisiner ved å endre kostholdet og holde seg helt unna sukker.
4. vi spiser for mange frokoster om dagen. Bytt ut brødmat med varm mat.

Dette resulterte i følgende her hos oss. Vi har nå hatt en sukkerfri helg som et eksperiment (som kommer til å fortsette). Vi spiser ikke mye sukker til vanlig, men en yogurt, litt brunost, prim og hvetemel blir det jo.
Vi har bare drukket vann og litt biola, spist ferske råvarer og brød av grovt mel. masse frukt og grønnsaker.

lørdag var som ungene som vanlig- men de fikk ikke noe goddterier. Det har aldri vært så lett å legge de på lørdag før.
søndag merket jeg stor forskjell på eldstemann som nesten aldri spiser. Han spiste godt hele dagen, var bare blid, aktivitetsnivået ute var det samme som før men han virket roligere.

Mandag var jeg alene med de så middagen ble pannekaker med syltetøy. Det var fint vær så de fikk en is hver også og vips var vi tilbake til tull og tøys når de skulle legge seg.

Er det noen som har lignende erfaringer
Det hadde vært moro å høre om det er andre som har prøvd det ut.
(dette er ikke et forsøk på ny sukkerdebatt)

sisle
09-05-2006, 17:12
Høres ut som om det var folk fra Fedon Lindberg som var der... ;) Dette er jo hans teori - folk fra "ernerings-norge" har ikke vært like enig i at vi spiser for mye brød.

Men jeg tror at den teorien har mye bra for seg. Det vi alle vet er jo godteri, men jeg tror nok også at vi spiser for mye bearbeidet mat, for mye brødmat og for mye melkeprodukter. Og - at mange "sykdommer" kan minimaliseres ved hjelp av kosthold. Men det var det å greie og gjennomføre det i lengden da.....

Tammis
09-05-2006, 17:14
Kjempebra at du deler dette, men det blir nok milevis med diskusjon for dette er og blir NM.

1. alt som er rafinert er ikke bra. Det være seg, sukker, hvetemel og industrielle matvarer som ferdigposer og mat som skal holde lenge.
Maten bør være gjennkjennelig- alltså bruk råvarer.
2. Melk er ikke sunn- den er tuklet med av industrien.
3. Mange barn med adhd klarer seg uten medisiner ved å endre kostholdet og holde seg helt unna sukker.
4. vi spiser for mange frokoster om dagen. Bytt ut brødmat med varm mat.

1.Du sier ikke hvorfor rafinert ikke er bra. Litt er bra, men ikke mye. Alle bør vite det nå at ferdigposer ol. ikke er det samme som mat som er laget fra bunnen av. Men man er ikke dårlig foreldre om man gir barna sine slik mat fordet. Så lenge det ikke er hele tiden.

2. Her er jeg også intresert i å vite hva du mener med "tuklet". Såklart de gjør noe med melka, hvordan skulle den ellers holdt seg i over en uke..?
Melk er for kalver - ferdig med det :knegg:

3. NEMLIG!!!! Hvorfor i hule heite blir ikke adhd foreldre informert og kurset om dette for de propper ungene fulle med piller?

4. Først skal vi spise grovere brød og så skal vi ikke spise brød?? :dåne: (neida bare tuller.Men det er så mye selvmotsigende i hva disse kostholdsekspertene sier..) Ja, vi er ikke nødt til å spise brødmat tre ganger om dagen. Salater, riotto, pita med fyll, kyllingpølser, supper osv osv osv er gode og sunne lunsjer og kveldsmat både for liten og stor.

Litt av en forandring du fikk på barna når du tok bort sukker :tullerdu: Den hadde jeg nesten ikke regnet med. Får de mye mat som inneholder "skjult sukker"?
Hva fikk de som snop istedenfor godis i helgen?

Tidligere bruker
09-05-2006, 17:27
Dette er sukkermessig slik vi spiser og har spist siden Lille ble født, og helt kosnekvent fra hun var 1 år. Jeg er veldig fornøyd, vi er friske og fine (bank i bordet, nesten aldri syke), vi bruker ikke spesielt mye penger på mat, vi har god tannhelse, overskudd og fin i formen.

Vi drikker melk, men den er økologisk, og ergo så gjelder ikke "tukling av industrien"- økologisk melk inneholder mer CLA og er svært sunn. Mer om økologiske produkter kan du lese på feks oikos.no. (http://www.oikos.no) Man trenger faktisk litt kalsium. Man trenger ikke sjokomelk osv.

Jeg erstatter fint hvetemel, eller mye av det i pannekaker og vafler med byggmel. Jeg baker grovt brød selv, lager all mat fra bunnen og bruker ikke blandede produkter. Jeg er enig i å kutte ut kjøpebrød, fint brød, loff og baguetter, men grovt brød ER faktisk sunt, og man trenger fiber.

Krynkel
09-05-2006, 18:17
Hvis man samler sammen all info om kosthold, da sitter man igjen med ingenting å ete om man skal høre på alt som blir sagt.
Her tror jeg man bare må bruke litt sunn fornuft selv jeg, og så variere litt :)

Isa
09-05-2006, 20:07
Mamma gikk ned 5 kilo på 4 månder, bare ved å kutte hvetemel!
Jeg kan bli alergisk for hvetemel hvis jeg spiser for mye..
Mange blir dårlig av hvetemel uten at de vet at det er hvetemel som er problemet.

Kumelk er ikke så sunt som statens erneringsråd skal ha det til... Soyamelk er bedre.

Brød er heller ikke noe man bør spise så mye av.. og generelt ikke ting med mye hvetemel som pizzabunn, hamburgerbrød, pasta osv.. (men hærregud, man må jo få spise da:jupp: )

Samtidig er nok det beste å finne ut hva som passer for deg og din kropp.

Hvetemel
Kumelk
Sukker
Salt
=
fyfy

Engelina
09-05-2006, 20:19
Damen hadde litt fedon tendenser, men var ikke så svart/hvit liksom.
Med tuklet med melka, mener jeg pasturisering bla. Som jo er for å få lengere holdbarhet. Denne prossessen ødelegger endel av ensymene i melken. Damen mente det var sundt med melk som kom rett fra kua. Biola naturell var også bra for den inneholder melkesyrebakterier som er gunstig for magen.

Kyllingpølser derimot var hun ikke så gla i. Du må spise ca 6 pølser for å få i deg det samme protein innholdet som det er i et kyllingbryst. Mye i de pølsene en ikke trenger.
Vanlige grillpølser var sunne bare ved en annledning og det var 3km inn i skogen.

Når det gjelder kunstig søtningstoff var det verre enn sukker. Sukralose som er i den nye cola lighten frigir klor i kroppen og det er ikke bra. Soya produkter som er bearbeidet av industrien skader skjoldbukkjertelen så soyamelk var ikke et godt allternativ til kumelk ved allergi. Kalsium får man i gulost bla så hun mente en like gjerne kunne drikke vann.
Juice og lettbrus er veldig surt. for at kroppen skal komme i ballanse må den ha kalk når en drikker mye av dette. kalken tar den fra emaljen på tennene og beinbyggningen. Dette trodde hun ville vise seg om noen år når lettbrus generasjonen ble gamle, ved at vi fikk en kraftig økning i folk med beinskjørhet.

Det viktigste var å få en balansert kost som gir kroppen det den trenger uten å tilføre den masse den ikke trenger.
Hun refererte også til supersize me. Der hovedpersonen kaster opp etter 3 dager på mc donald mat, blir deprimert etter 14 dager og har en lever som truer med å gi opp etter 21.

Engelina
09-05-2006, 20:30
[/FONT]
Litt av en forandring du fikk på barna når du tok bort sukker :tullerdu: Den hadde jeg nesten ikke regnet med. Får de mye mat som inneholder "skjult sukker"?
Hva fikk de som snop istedenfor godis i helgen?

Det skulte sukker de får i seg til vanlig kommer stort sett fra tine. Brunost, prim, yougurt og biola med bringebær. Ellers har de fått saft til middag.
Hos bestemor blir det alltid is og kjeks. De har spist kneipbrød, det innholder jo mye hvetemel.
De fikk oppskåren frukt på kvelden, noe de er veldig glad i. Goddteriet var det ingen som spurte om, det er nok viktigere for oss foreldre enn for barna med lørdagsgodt ihvertfall foreløpig.

Tammis
09-05-2006, 23:09
Takk for nok ett bra innlegg Engelina!

Det er viktig å vite hva som er bra og hva som er dårlig å putte i seg. Men det er enda viktigere å vite hvorfor.

Det viktigste er å få en balansert kost som gir kroppen det den trenger uten å tilføre den masse den ikke trenger. :jupp:

Rosa Jenta: Vet du egentlig hvorfor vanlig hvit hvetemel ikke er så bra i store mengder da?

Og nei, man må ikke spise pasta, pizza, hamburgerbrød osv som er laget med fint mel. Man får kjøpt disse tingene i en grov variant nå, ellers så kan man bake de selv!

Malinmor
09-05-2006, 23:28
Dette var interessant å lese :)

Det er jo egentlig helt logisk at hva vi tilfører kroppen vår påvirker oss. Jeg tror mange er i ferd med å bli mer bevisste på valg av råvarer, flere baker brød selv og prioriterer å lage mat fra bunnen av. Dessverre blir man fort stemplet som hysterisk, og da gjerne av de som egentlig har litt dårlig samvittighet for hva de spiser.

Aivi
10-05-2006, 08:27
... Jentene mine får melk rett fra kua, eg har vore redd for at den var for "feit" for dei. Så det var godt å lese at den er ok å drikke..

carolin
10-05-2006, 08:49
Hvis man tar vekk alt det som kostholdseksperter mener at ikke er bra for oss, så er det ikke mye mat man sitter igjen med.
Legen vår himler med øynene når jeg sier at vi ikke drikker kumelk hjemme, mens ernæringsfysiologen sier at det er bra vi ikke gjør det. Så hvem skal man egentlig høre på?
Jeg leste faktisk en artikkel her for en tid tilbake angående kreft i Asia. Før de innførte vestlige matvaner så var det veldig få tilfeller av kreft der, men etter hvert som Mc Donalds, og andre vestlige matkjeder etablerte seg så økte også antall tilfeller med kreft. Vi hører jo omtrent hver dag om nye ting man kan få kreft av, og det meste er knyttet til kostholdet vårt.

Jeg brydde meg ikke så mye om hva jeg spiste før, men etter at jeg fikk barn så har jeg blitt mer bevisst på det. Sunn mat trenger ikke å være kjedelig har jeg funnet ut.

Engelina
10-05-2006, 13:01
[FONT="Comic Sans MS"][COLOR="Purple"]Rosa Jenta: Vet du egentlig hvorfor vanlig hvit hvetemel ikke er så bra i store mengder da?

Denne var ikke til meg men forklaringen som damen ga, er at kornet er så til de grader knust og ødelagt i prosessen for å få det så fint at også her forsvant mye av det viktige innholdet i kornet.

En liten digresjon: et forskerteam har gitt noen rotter kornflakes. en gruppe rotter fikk kornflakes og vann, en annen fikk kornflakesboksen og vann og den tredje fikk rottemat og vann. (kornflakes er mais som er ødelagt og hammret flat og det er tilsatt sukker)
først døde de rottene som fikk kornflakes så døde de som fikk boksen. Konklusjon det er sunnere å gi ungene boksen enn innholdet:shock:

Tidligere bruker
10-05-2006, 13:40
Melk "rett fra kua" er sunnere, den er ferskere og fordi den ikke har vært gjennom homogenisering og pasteurisering er fettet hele partikler som flyter opp til toppen som fløte. Den kan man skumme av, og ergo blir melka magrere. I homogenisert melk er fettpartiklene knust, og ergo er melken fetere. Pasteurisering betyr at melken varmes opp og avkjøles igjen, dette er for å drepe antallet bakterier. Ingen av disse prossessene skader melkens næringsverdi. Barn bør få melk, det samme bør kvinner. Det anbefales 1-2 glass om dagen.

Isa
10-05-2006, 14:11
Rosa Jenta: Vet du egentlig hvorfor vanlig hvit hvetemel ikke er så bra i store mengder da?
Ødelegger tarmtottene - ikke hos alle da...
Og det som Enelina sier.
Om det er fler grunner enn det vet jeg ikke..

Og nei, man må ikke spise pasta, pizza, hamburgerbrød osv som er laget med fint mel. Man får kjøpt disse tingene i en grov variant nå, ellers så kan man bake de selv!
:jupp:

Tammis
10-05-2006, 18:46
Engelina: Akkurat den forklaringen er jeg ikke sikker på om stemmer....
RosaJente: Det gjelder bare de som har cøliaki (allergi mot gluten)

Hvit hvetemel (og spesielt det norske) er ikke så bra i store mengder fordi det er veldig fuktig og inneholder mye sopp.Noe som igjen da ikke er så bra for magen.

lisus
11-05-2006, 09:28
Engelina har rett - hos hvitt (eller siktet, som det står på pakka) hvetemel er frøskallet til kornet (for korn er egentlig plantefrø...) fjernet. I frøskallet sitter veldig mye av de sunne næringsstoffene. Der er også mesteparten av fiberet samlet. Om det er flere ting som ikke er bra, vet jeg ikke. At det norske hvetemelet er spesielt fuktig og derfor inneholder mye sopp høres merkelig ut. Men soppvekst i mat er et generelt problem. Har dere f.eks. opplevd at nøtter i disse usalta nøttemix-posene av og til smaker mugg??? Jeg synes jeg opplever det nesten hver gang jeg kjøper en slik pose, og har derfor slutta å kjøpe denne i utgangspunktet sunnere varianten av nøttegodis. Det har jo vist seg at flere av soppgiftene som dannes i mat er kreftfremkallende. Men som noen sier over her: skal man høre på alle råd kan man jo ikke spise noen verdens ting... Den gyldne middelvei er kanskje best... Litt av mye.

fjellrypa
12-05-2006, 08:18
At jeg har ett barn som har spist veldig lite gjør at jeg tenker nøye på at all mat samtidig skal være energirik og ha et høyt innhold av næringsstoffer. Vafler får derfor kun litt sukker, rømme brukes for smaken skyld men fett suppleres med soja- eller olivenolje, 2/3 av hvetemelet byttes ut med 1/3 havremel og 1/3 havregryn (havre velges pga smakens skyld). I hovedtrekk gjøres det samme med pannekaker, men her brukes kun sojaolje/olivenolje som fett, og noe havre erstattes med sammalt byggmel.

Dersom snuppa får to små kjeks to timer før middag reduseres inntaket av middagsmat med 50% - det er jo veldig enkelt å konkludere med at innhold av næringsstoffer da kan bli for lavt. Dersom hun får kake rett etter en god middag er inntak av kaker minimalt.

Dersom all mat som inntas er består av minst mulig raffinerte råvarer blir blir det totale inntaket av næringsstoffer høyt!

Isa
12-05-2006, 21:39
Engelina: Akkurat den forklaringen er jeg ikke sikker på om stemmer....
RosaJente: Det gjelder bare de som har cøliaki (allergi mot gluten)

Hvit hvetemel (og spesielt det norske) er ikke så bra i store mengder fordi det er veldig fuktig og inneholder mye sopp.Noe som igjen da ikke er så bra for magen.

Mine tarmtotter blir ødelagte selv om jeg ikke har cøliaki...
Det Engelina sier er rett..

Det med sopp stemmer også:jupp:

Engelina
13-05-2006, 14:29
ser ut som om vi er genske enige om hvetemel da. Begrense bruken mest mulig kan jo ikke skade. Vi har alltid pizza på fredager. Denne gangen brukte jeg en del grovt mel i. Ingen merket noe. Litt sunnere og like god.

Isa
13-05-2006, 23:11
ser ut som om vi er genske enige om hvetemel da. Begrense bruken mest mulig kan jo ikke skade. Vi har alltid pizza på fredager. Denne gangen brukte jeg en del grovt mel i. Ingen merket noe. Litt sunnere og like god.

Jupp;)

Tammis
13-05-2006, 23:26
Mine tarmtotter blir ødelagte selv om jeg ikke har cøliaki...
Det Engelina sier er rett..

Det med sopp stemmer også:jupp:

Gjelder det kun hvetemel eller alle meltyper og mat/godis som inneholder gluten/spor at gluten?

Ps. det var jammen ikke værts at 3 stykker på nm kunne være enig om en ting :fnise: Spesielt når det gjelder kosthold

Tidligere bruker
14-05-2006, 09:18

Når jeg lager pizza, bruker jeg 2/3 4-kornsbakemel fra Helios og 1/3 hvetemel, ca 5-600 g tilsammen. 1 pk gjær, 1 ts havsalt og vann til helt klissete røre. Den hever mens jeg lager fyllet av 300 g stekt karbonadedeig, 2 fedd hvitløk, 1 hakket løk, 1 boks hermetiske tomater, salt, pepper, basilikum og når fyllet er ferdig og har kokt inn, smører jeg deigen utover stekeplaten, smører fyllet oppå deigen, strør på ost, kanskje litt fetaost, halve cherrytomater, noen klatter pesto osv. 220 C i 25 minutter.