Se hel versjon : Mat-dilemma
De siste 5 årene har jeg bakt til hver kamp guttene spiller. Kake, boller, pizzasnurrer, piroger, kanelsnurrer, paier og annen type håndmat. Som regel blir det grovt mel og lite sukker, jeg baker melkefritt som regel. Jeg har alltid laget nok til at hele laget samt trener og oppmann får. Dersom det har vært til overs, har det blitt gitt bort til foreldre på sidelinjen.
Bakgrunnen for at jeg gjør dette, er at mange kamper går akkurat i middagstiden (rundt 5), eller ved kveldsmat (rundt 7), og for oss blir det nesten alltid knapp tid til måltider før kamp, i konkurranse med lekser osv.
I år har vi blitt slått sammen med et annet lag, med nye spillere, nye foreldre og nye skikker. Sesongen er knapt i gang, men jeg har gjort som før. Denne gangen åpnet jeg med sjokoladekake (guttene fikk velge) til første kamp. Til andre kamp hadde jeg litt knapp tid, men bakte sjokoladekake da også.
I går ringte en mor meg, siden det er kamp i dag. Hun ba meg vennligst om å la være å bake til kampen i dag, siden hennes sønn hadde vektproblemer, og derfor ikke trengte flere fristelser. Jeg lyttet til det hun hadde å si, og sa deretter at jeg hadde stor forståelse for at hennes sønn hadde et problem, men at jeg ikke var enig i at hele laget skulle føye seg etter dette. Etter min mening bør hun heller instruere sønnen om å ikke forsyne seg - om det ikke er mulig å gi som beskjed, får hun være der selv og nekte ham.
Nå er pizzasnurrene i ovnen - og plutselig ble jeg i tvil. Skal jeg la være å ta dem med? Jeg blir ikke enig med meg selv. Noen som har noen gode argumenter for eller mot som vil hjelpe meg?
Tidligere bruker
09-05-2006, 14:54
Jeg syntes kanskje det er litt dumt om de skal få sjokoladekake og pizza til hver kamp. Kunne kanskje vært noe sunnere tenker jeg da.... :sparke:
Ellers så er det jo flott at du gidder syntes jeg :klemme:
Jeg synes jo først og fremst det er fantastisk at du orker dette! Men jeg ville nok droppet kakene. Pizzasnurrer o.l. kan jo bli ganske sunne når du baker med grovt mel og velger sunt fyll.
Men: Hvorfor skal du slite med dette alene? Kanskje det går an å få til en kollektiv middags-ordning der foreldrene bytter på å ordne mat? Med felles forståelse av hva som er ja-mat og hva som er nei-mat? det kan jo være flere som kjenner tidsklemma å kroppen.
Tullejenta
09-05-2006, 15:17
Etter min mening bør hun heller instruere sønnen om å ikke forsyne seg - om det ikke er mulig å gi som beskjed, får hun være der selv og nekte ham.
Jeg må si jeg syns det høres ganske slemt ut.
Dessuten så er vel ikke kampdagen den dagen de må begrenses mest? Det er vel heller alle de andre dagene etter min mening. Hvis det er som middagserstatning så går det kanskje an å styre mer mot ja mat enn mot litt mat? Hva er holdningen til de andre foreldrene?
Syns først og fremst det er vanvittig snilt gjort å bake til hver eneste kamp. Og ville nok også først og fremst foreslått at alle foreldrene delte dette ansvaret.
Også er jeg nok også enig i at om det skal bakes noe bør det være sunt. Vet ikke hvor ofte de har kamper jeg? Men med grovt mel i deiger - og ved å unngå kaker syns jeg du har ditt på det tørre.
:klem:
skilpadda
09-05-2006, 15:24
Hvis denne andre moren har fått forståelse av at du har tenkt å ta med sjokoladekake til alle kampene, så kan jeg forstå at hun ber deg la det være. Jeg vet jo hverken hvordan hun sa fra eller hvordan du svarte, men sa du at du vanligvis pleier å ta med "ordentlig" mat?
Jeg syns også det hørtes litt slemt ut å si at hun får nekte sønnen å spise kake selv. Dersom det er en av guttene som ikke kan/bør spise kake, syns jeg man bør strekke seg ganske langt for å unngå å havne i den situasjonen at alle de andre gumler i seg, hver gang, mens han ikke får noen ting. Nå vet jo jeg at du ikke har med kake hver gang, men vet denne andre moren det? Og hvordan stiller det seg med boller, kanelsnurrer og slikt, i forhold til dette? (Hverken sjokoladekake, boller eller kanelsnurrer er jo strengt tatt noen god erstatning for middag eller kveldsmat.)
Ellers så syns jeg jo det er ganske fantastisk av deg å lage mat til alle guttene til hver eneste kamp. :) Hvis du syns det er for mye jobb å "tilpasse menyen" til alles behov, kunne du jo ta det opp med de andre foreldrene, og se om noen kunne tenke seg å supplere?
Syns også det e utrolig snilt gjordt å orke å bake til hele laget!!
Æ e også enig i at det kanskje e lurt å bake litt sunne ting...Og kanskje hadde det vært en ide og høre ka alle de andre foreldrene mene. Alternativet e jo å bare bake til dine gutter!! Så får de andre sørge for sæ sjøl...
Nasseline
09-05-2006, 15:39
Syns også det e utrolig snilt gjordt å orke å bake til hele laget!!
Æ e også enig i at det kanskje e lurt å bake litt sunne ting...Og kanskje hadde det vært en ide og høre ka alle de andre foreldrene mene. Alternativet e jo å bare bake til dine gutter!! Så får de andre sørge for sæ sjøl...
signerer denne :)
Jeg blir litt full av faen jeg.. Her har du vært såå utrolig snill å bakt til hele laget i flere år. Og dette er takken. He, hadde det vært meg så hadde jeg kun tatt med til mine egne unger og thats it! Hvis noen hadde spurt så hadde jeg sagt at jeg fikk telefon og blablabla..
For så ekkel er jeg!
Jeg blir litt full av faen jeg.. Her har du vært såå utrolig snill å bakt til hele laget i flere år. Og dette er takken. He, hadde det vært meg så hadde jeg kun tatt med til mine egne unger og thats it! Hvis noen hadde spurt så hadde jeg sagt at jeg fikk telefon og blablabla..
For så ekkel er jeg!
Ja det var nå ikke bare LITT ekkel heller det. :knegg:
SKjønner at dette er vanskelig. Men siden det tydligvis er noen som har noe imot det du gjør, så kan du vel spørre om dem ikke kan være med på ordningen. Du er nok ikke alene om å synes det er dumt at kamptidene ligger på middags- og kveldsmat tidene. Guttene må jo ha mat dem også. Og jeg vil påstå at kake er bedre enn ingenting. Og det er heller ikke alle som trenger å forsyne seg.
Synes du skal fortsette som før jeg, og så får de som ikke har godt av det heller la være å spise. Det er et flott tiltak!
Kan jo eventuelt lage fruktfat o.l også noen ganger..?
Dersom denne moren mener at guttungen sliter med vektproblemer, så må jo han vite det selv også mener nå jeg.
Jeg synes det er utrolig flott gjort av deg å bake til hele laget hver gang det er kamp :jupp:
Jeg må si at jeg egentlig er enig med deg i at det er jo ikke ditt problem at denne gutten har problemer med vekten sin. Samtidig så er det jo dette med samvittigheten når denne moren ringer deg og ber deg om å slutte med bakingen. Skjønner godt at du blir frustrert.
Slik jeg forstår det så pleier du jo å bake sunt, men skeier ut med en sjokoladekake en gang i blandt. Det ser jeg ikke noe gale i og det ville jeg bare ha fortsatt med var jeg deg. Du kan jo eventuelt nevne for denne moren at du vanligvis har med sunn mat, men baker noe godt til dem også innimellom.
Uansett så er det et flott tiltak fra din side :klemmer:
Nå vet jeg ikke hvordan moren uttrykte seg i telefonen, men hvis hun var normalt hyggelig og ba om støtte for sønnens problem - så synes jeg rett og slett at det er lite hyggelig av deg å bare si "hun får instruere sønnen om å ikke forsyne seg". Ville du sagt det samme om sønnen hadde en allergi som gjorde at han ikke kunne spise maten?
Jeg tenker at for noen foreldre så er det ganske viktig å kunne ha en viss kontroll på hva barna spiser - enten det nå er pga vekt eller andre ting. Og de forventer kanskje at det å være med på en idrett er en sunn aktivitet, og ikke et møte med flere fristelser enn det som allerede er overalt ellers. Jeg er litt enig i at i slike sammenhenger bør man slippe å bli utsatt for alt for mange fristelser. (jeg vet hvor vanskelig det er for meg selv - og jeg er voksen....)
Dere har problemer med å få måltider til å gå opp med måltider og har løst det på denne måten. Men kanskje andre foreldre har lagt seg til andre rutiner, og da passer kanskje ikke dette ekstra måltidet så godt inn i det - spesielt ikke når det er kaker.
Flott at du orker å stå på slik, men jeg hadde ikke vært begeistra for kaker og sånt til hver kamp.
Det er nå meg, uansett - hva med å ta det opp med laglederene? Høre hva de mener om det?
TinkyWinky
09-05-2006, 19:58
(legger svaret her og jeg...)
Herlighet, hva går du på da? :knegg: Super-mom! :jupp:
Jeg skjønner til en viss grad denne mamma`n litt og jeg da.. Hadde guttene mine vært på kamp, og en annen mamma hatt med sjokoladekake to ganger på rad (hvis jeg ikke visste at hun også brukte å ha med sunn mat), så hadde jeg antagelig fått betenkeligheter, ikke likt det noe særlig. Hadde jeg hatt en sønn med vektproblemer, er det mulig jeg har ringt og.. :flau:
Det er mye fokus på barn og sunne matvaner for tiden, i barnehagen f eks er det ikke lenger lov med gele eller kake ved bursdager. Det er litt leit, synes jeg, bursdager er spesiellt dager som skal feires. En fotballkamp derimot, er en sportslig, sunn aktivitet der sjokoladekaker ikke passer helt inn.. ;) Står man og selger kake til tilskuere, blir det noe annet, men ikke når kaken er tilegnet ungene.. MEN! Når det er sagt, så lager jo du som regel pizzasnurrer og boller med grovt mel, og det blir jo i en helt annen klasse! :kidoki: Så hadde jeg vært deg ville jeg antagelig lagt litt mer fokus på sunn snacks til ungene jeg! :nikker:
Men ære være deg så snill du er! :jupp:
Ble du litt sint på meg nå...? :snill:
linemor81
09-05-2006, 20:15
For så ekkel er jeg!
Signerer denne.
Jeg er helt enig med hovedinnlegger om at han må klare å styre seg eller så må foreldrene være der å passe på. Det er vertfall ikke din jobb å passe på at maten passer alle. Må også legge til at jeg syntes det er utrolig snilt av deg å gjøre dette og blir litt sjokkert over at ingen av de andre foreldrene har foreslått at dere skal dele på det.
GullNullet
09-05-2006, 23:18
Denne må jeg tenke litt på.
Synes du er kjempeflink som lager mat til hele laget, imponerende!:jupp:
Er enig med de andre om at sjokoladekake ikke er det helt store etter kamp, men skjønner jo at det var unntaksvis.
Jeg ville fortsatt å lage mat - hvis du orker, men holdt fokuset på det sunne. Hva med å lage sunne, gode gammeldagse skiver med pålegg?? Det kan vel ikke noen reagere på?
Ring opp igjen denne moren og luft det for henne...hvis du gidder... hun vil jo bare det beste for gutten sin. Det er jo ikke lett for barn å avstå fra kake, når alle de andre får...
Bjørnemamma
10-05-2006, 10:11
wow, synes du er kjempeflink at du baker til laget når de har kamp. Må si meg enig med mange her at du burde fortsette om du har ork, men kanskje legge snacksen på et litt sunnere nivå.
Bøyer meg i støvet for deg, super mum
Bjørnemamma
10-05-2006, 10:11
og her hos meg er det mye støv og lite baking he he
Jeg har visst glemt å komme tilbake igjen..
Pizzasnurrene ble tatt med, og jeg fikk snakket med mammaen. Hun hadde i mellomtiden snakket med noen andre av lagforeldrene, og de fortalte hvordan det var. Hun kom bort og unnskyldte seg, og beklaget at hun hadde gått så hardt ut. Med andre ord - det løste seg helt fint.
Og nei - jeg blir ikke sint på noen av dere. Jeg er helt enig i at kaker osv ikke alltid passer, og jeg forstår jo moren også. Til de som mener at jeg var ufølsom og ikke burde sagt at hun fikk passe på barnet sitt selv - jeg sa ikke det til moren. Det var en tanke jeg hadde, og den gikk mer på at det ikke alltid skal være alle andres ansvar å passe på andres barn. I en slik setting synes jeg det er verre å nekte alle andre på grunn av en.
Jeg skal fortsette å bake - og har fått en bakekompis - til neste kamp lager denne moren og jeg hver vår landganger. :jupp:
Takk for alle innspill! :blomst:
TinkyWinky
14-05-2006, 10:16
Så bra at det ordnet seg! :kidoki: Og at du har fått en bakekompis., så du slipper å være alene om bakingen. :nikker: Stå på! :klemmer:
Flott at dette lille dilemmaet løste seg på best mulig måte :jupp:
Syns det er bra at det finnes foreldre som ser seg anledning til å bake og stå på for så mange i slengen, og gir deg all ære i den sammenheng!
Flott at du nå også har fått en bakekompis - og at dere legger dere på en sunnere linje...
Det jeg imidlertid vil ha sagt er at jeg i alle slike sammenhenger, prøver å sette meg i min motstanders posisjon. Dvs. hva om det var ditt barn som hadde et vektproblem som du prøvde å få bukt med, men at han på hver bidige kamp ble tilbudt godsaker? Det er ikke bare enkelt å være den ene som takker nei, og har han i tillegg en svakhet for god mat, ja så svikter nok viljestyrken ham hver bidige gang.
Syns det står respekt av dette barnets mor, som faktisk mannet seg opp og tok kontakt direkte med deg - istedetfor å gå og surre i kulissene og være sur.
Mye godt man kan lage som er sunt også!
:jupp:
Kiara_pus
20-05-2006, 09:34
Jeg tenker at for noen foreldre så er det ganske viktig å kunne ha en viss kontroll på hva barna spiser - enten det nå er pga vekt eller andre ting. Og de forventer kanskje at det å være med på en idrett er en sunn aktivitet, og ikke et møte med flere fristelser enn det som allerede er overalt ellers. Jeg er litt enig i at i slike sammenhenger bør man slippe å bli utsatt for alt for mange fristelser. (jeg vet hvor vanskelig det er for meg selv - og jeg er voksen....)
Dere har problemer med å få måltider til å gå opp med måltider og har løst det på denne måten. Men kanskje andre foreldre har lagt seg til andre rutiner, og da passer kanskje ikke dette ekstra måltidet så godt inn i det - spesielt ikke når det er kaker.
Signerer.
vBulletin® v3.6.8, Copyright ©2000-2008, Jelsoft Enterprises Ltd.