Se hel versjon : Barn over 1 år: Tåler ikke melk??? Er dette vanlig??
Begynner å bli overbevist om at sønnen min på 15 mnd ikke tåler vanlig melk så godt. Det går greit i små mengder, men når han spiser mer rene melkeprodukter er han alltid veldig urolig påfølgende natt. F.eks. pannekaker til middag i forigårs førte til en natt hvor han var ofte våken og survete. Og når jeg koker havregrøt til kvelds og har i en skvett med melk skjer det samme.
Hvor vanlig er det at unger ikke tåler melk så godt? Er det vanlig at dette går over???
millamin
11-05-2006, 09:50
Det er desverre veldig mye mer vanlig enn folk tror.
Melken er skyld i mange plager som man ikke setter i sammenheng med melk. Jeg kan ramse opp mye.
Jeg ville prøvd å gi sønnen din soyamelk, geitemelk , rismelk for å se om han får samme reaksjon. Soyamelk i havregrøt og pannekaker er veldig godt.
Vil du vite mer kan du sende meg en pm.
Jeg tror også at det er ganske vanlig.
Datteren min tåler heller ikke melk, men det går bedre nå enn før. Nå kan hun spise mat som inneholder litt melkeprodukter uten at hun får mageknip og diare, det kunne hun ikke før.
Vi prøver å holde kostholdet så melkefritt som mulig, men har vi noe til middag en dag som inneholder litt melkeprodukter så går det greit.
Ellers så kan du prøve å lage pannekaker og annen mat som skal tilsettes melk i med laktoseredusert melk som de selger i dagligvarebutikken, og se om det hjelper.
Soyamelk og rismelk er også gode alternativer.
Lykke til :klemme:
Tidligere bruker
13-05-2006, 09:51
Vi bruker laktoseredusert melk.
annemede
13-05-2006, 11:18
Det er som det har blitt sagt her ganske vanlig.
Det er to ting i melken som kan føre til plager, det er proteinene og laktosen (sukkeret).
Om ungen din tåler youghurt og surmelk, er det nok mest sannsynlig at det er laktosen som gir problemene, men om han får mageknip av dette også, er det mest sannsynlig proteinene...
Du kan prøve med soyamelk, men vær oppmerksom på at mange som reagerer på kumelk også reagerer på soyamelk(dette i følge vår ernæringsfysiolog) pga likheten på oppbygningen av proteinene.
Eneste du bør tenke på om du kutter ut melken er at han får i seg kalsium og nok fett.
vBulletin® v3.6.8, Copyright ©2000-2008, Jelsoft Enterprises Ltd.