Se hel versjon : Du savner ikke det du ikke vet om...
matelulla
23-05-2006, 17:24
Hva er deres mening rundt dette med å vente leenge med at barn får smake noe type godt/søtt. :vetikke:
Skjønner jo det der med at "det de aldri har smakt, savner de heller ikke". Men jeg synes likevel det kan være greit med kos for dem og jeg da. Ihvertfall hvis voksne og andre barn spiser, ser jeg ikke noe galt i at de minste også skal få smake. Det må jo selvsagt holdes innenfor visse grenser da. Hvor lenge vil dere vente/ventet dere med å gi barna smaken på "det gode"? :gruble:
På 17. mai fikk lillebaby på snart 6 mnd smake is. Det var lillegutt på snart
4 år som gav han det i et ubevoktet øyeblikk. Han har fått smake frukt og
han liker det veldig godt. Most banan er kjempedigg :nam:
Kommer nok til å få smake godteri mye tidligere enn lillegutt.
*Svimle*
23-05-2006, 17:34
min lille snupp fikk en liten sjokolade i påske-egget i år:jupp:
stemte 1-2år
Tidligere bruker
23-05-2006, 17:34
Tja.. han var ikke året første gang han fikk smake litt kake.. men annet godteri (nå er ikke vafler med syltetøy godteri i mine øyne) var han nesten 2 år før han fikk smake. Og enda er det bare snakk om litt aaav og til. Potetgull og brus får han ikke. Potetgull har han smakt en gang og det var ikke med vår tilatelse. Brus det samme, men da tok han feil tutkopp.
Det er greit at han får smake hvis andre har (nå når han er passert 2 år), men ikke hvis dette er folk som spiser godteri og drikker brus døgnet rundt. Da blir jeg bare irritert. Det varierer om han får smake. Har vi mulighet til å reise oss og gå (at vi ikke er langt borte på overnatting) så gjør vi det.
Hjemme får han ikke særlig godteri. Nå i varmen blir det litt is. Ellers får han verken sjokolade eller saft.
Desembermamma
23-05-2006, 17:38
Det finnes masse god mat, og jeg ser ingen grunn til å putte i små tarmer som holder på å tilvenne seg vanlig mat noe annet enn næringsrik mat.
Etter barrnet er blitt et år -halvannet år (og ber om å få smake selv) synes jeg er en grei tid (helst to år, men poden fikk smake på kaken på etårs dagen sin, og kansje et eller to smaker til før han ble to). Å stappe i små barn som ikke kan forsvare seg kjeks og kaker og andre sukkervarer før de i det hele tatt er vant til å spise vanlig mat synes jeg nesten er et overtamp.
matelulla
23-05-2006, 17:39
Kunne vel spesifisert litt jeg... Tenker på alt søtt og godt jeg altså. Vafler, kaker, kjeks, godteri, is etc...:himle:
Tidligere bruker
23-05-2006, 17:43
Jeg synes mange stresser unødig med å la ungene smake godteri, krem, kaker og brus. De får det tidsnok smake litt av hvert, og flere av såkalte "godis-ting" er rene og skjære allergitriggere.
Bruk heller krefter på å lære ungene å spise frukt og grønnsaker, fisk og sunne saker.
Jeg er veldig forsiktig med hva de får før de er ett år. Ingenting som inneholder salt, kumelk eller mye sukker f.eks.
Jeg mangler et svaralternativ: Så lenge som mulig.
Det vil si - ikke før det er naturlig og man "må".
Når jeg får barn vil jeg prøve å vente lengst mulig med å introdusere usunne ting (godteri, potetgull osv.)
Men innser jo at det kommer til å bli vanskligere med nr 2 enn nr 1 osv...
Men er jo lov å prøve.
Tidligere bruker
23-05-2006, 17:58
Jeg synes mange stresser unødig med å la ungene smake godteri, krem, kaker og brus. De får det tidsnok smake litt av hvert, og flere av såkalte "godis-ting" er rene og skjære allergitriggere.
Bruk heller krefter på å lære ungene å spise frukt og grønnsaker, fisk og sunne saker.
Enig i denne ja.
Vi venter så lenge det er mulig. Han er 9 mnd snart og har ikke fått smake på noe som helst søtt.
Kosen hans er frukt og grønt.
Men jeg synes likevel det kan være greit med kos for dem og jeg da.
Hvem er det som lærer dem hva som er kos?
Aurora fikk smake kake på ettårsdagen sin, før det hadde hun bare smakt sunn mat og frukt. Hadde egentlig tenkt å vente enda lenger med å introdusere usunne ting, men det ble nå sånn. Siden det har det hendt noen få ganger at hun har smakt litt på usunne ting, men det har langt fra vært nødvendig. Argumentet om at de også må få kose seg litt kjøper jeg ikke, for Aurora har i hvert fall alltid kost seg med frukt o.l., og det tror jeg de aller fleste barn ville gjort hvis de fikk sjansen. Vi spiser jo en del annet som hun ikke får smake, jeg ser ikke helt forskjellen mellom å nekte henne en smak av ølen vi av og til drikker til maten og godteri. Vi spiser ikke godteri så ofte, og hun får stort sett smake på det vi spiser - sunn mat.
Noe av det samme som Silav hos oss å...svarte 1-2 år(velger helst ;så lenge om mulig jeg å:flau:). Så lenge hun ikke visste noe av ting og tang så "trengte" hun det ikke heller, men det har ikke noen av de nermeste forståelse for. Lørdagsgodt her i huset er noen rosiner og kornmo kjeks(frukt). Dette funker enda..hun er såå fornøyd atte:jupp:. Har smakt noen biter sjokolade,thats it!:himle: Is blir det i sommer ja!:glis:
Jeg husker ikke helt hvor gammel Vesla var, men langt over ett år iallefall. Vi var introduserte matvarer i et svært rolig tempo for å forebygge allergi og tarmplager. Godteri var vel nederst på prioritetslista.
matelulla
23-05-2006, 18:05
Jo, det er sant det dere sier. men å sammenligne med at de heller ikke får smake øl er greit så lenge det bare er ett barn. Jeg synes ikke det blir det samme når man har flere barn. De smaker jo heller ikke øl, men får lørdagsgodt f.eks... Litt verre da.:himle:
Desembermamma
23-05-2006, 18:05
Det vil si - ikke før det er naturlig og man "må".Det var bra sagt Safran.
Tidligere bruker
23-05-2006, 18:09
Jo, det er sant det dere sier. men å sammenligne med at de heller ikke får smake øl er greit så lenge det bare er ett barn. Jeg synes ikke det blir det samme når man har flere barn. De smaker jo heller ikke øl, men får lørdagsgodt f.eks... Litt verre da.:himle:
Det gikk en god stund her.
Vi ga nr 1 søtt mye tidligere, da visste jeg ikke bedre:himle:
Blir spennende å se hvor lenge vi får til å vente nå.
De eldste prøver aldri å gi han noe heller.
Tidligere bruker
23-05-2006, 18:11
stemte under ett år for hun fikk smake is på sin første 17 mai.. da var hun 8,5 mnd... men vi innførte ikke noe lørdagsgodt før i år.. 2,5 år ca.. da får hun litt sjokolade, chips/kjeks og noen druer og rosiner.
hun har jo fått smake litt av hvert sånn før det, sånn er det jo bare..
matelulla
23-05-2006, 18:14
stemte under ett år for hun fikk smake is på sin første 17 mai.. da var hun 8,5 mnd... men vi innførte ikke noe lørdagsgodt før i år.. 2,5 år ca..
hun har jo fått smake litt av hvert sånn før det, sånn er det jo bare..
Ja, og det er det jeg mener. Jeg snakker om smaking, ikke fullt lørdagsgodt og greier...
Jeg kan ikke se hva som er poenget med å la dem smake når de er små heller jeg. Hvorfor skal man la dem det?
Fordi foreldrene syns det er moro?
Tidligere bruker
23-05-2006, 18:19
Hva er vitsen? Hvorfor? Skjønner det ikke jeg...
Lillemann har fått kake når vi spiser, og litt lørdagsgodt (alt fra kjeks og rosiner til gompedrops el. litt sjokolade) en gang i mellom.
Hadde selv tenkt å vente enda lenger, men han har to foreldre og fire besteforeldre. Og jeg orker bare ikke være den sure kjeftedama. Dessuten får han en del i barnehagen, noe jeg ikke er helt fornøyd med - men sørger heller for å fylle hverdagene med god, sunn mat.
Han var tidlig ekstremt nysgjerrig på vår mat. Tror det varierer med ulike barn også jeg. Noen er mer ivrige på det de voksne spiser enn andre.
Ville gjerne svart så lenge som mulig, men mener ett år er ei magisk grense for mye. Nå snakker jeg om smak, da slakket ihvertfall jeg tøylene litt.
Man spiser ikke for at det man skal kose seg og det skal smake godt, man spiser fordi kroppen trenger næring!
Kunne jeg bare prentet dette inn i mitt eget hode også :sukk:
Tidligere bruker
23-05-2006, 18:38
Jeg synes det er stor forskjell på "sukkervarer".
Vi har valgt utsette introduksjon av godteri så lenge som mulig for minstemann. Kornmo-kjeks har han smakt og det stiller i en litt annen kategori hos meg.
For oss er det begrenset hva vi kan servere minstemann dessverre :(
Tidligere bruker
23-05-2006, 18:44
Man spiser ikke for at det man skal kose seg og det skal smake godt, man spiser fordi kroppen trenger næring!
Det er jeg HELT uenig i.
Man spiser ikke bare fordi kroppen trenger næring? Mat er også stimulans på annet vis. Til og med dyr er selektive i forhold til mat.
Jeg vil gjerne slå et slag for at man kan spise for at man skal kose seg ikke bare fordi kroppen trenger næring.
Hadde ikke mat handlet noe om kos og smak og det ikke hadde vært viktig kunne vi drikket intetsmakende næringsdrikker alle sammen. Det hadde både vært tidsbesparende og sunnere for mange.
Hm, akkurat dette er jeg nok ganske uenig med deg (eller kameraten din) i. Jeg synes det kan være masse kos rundt mat, planlegge, handle inn, tilberede, dele et måltid med familie og venner - og det trenger ikke alltid å inkludere alle nivåene i kostpyramiden, for å si det sånn. Mat er kos, felleskap, glede og næring.
Vi er da ikke så lutheranske. :glis:
matelulla
23-05-2006, 18:49
Det er jeg HELT uenig i.
Man spiser ikke bare fordi kroppen trenger næring? Mat er også stimulans på annet vis. Til og med dyr er selektive i forhold til mat.
Jeg vil gjerne slå et slag for at man kan spise for at man skal kose seg ikke bare fordi kroppen trenger næring.
Hadde ikke mat handlet noe om kos og smak og det ikke hadde vært viktig kunne vi drikket intetsmakende næringsdrikker alle sammen. Det hadde både vært tidsbesparende og sunnere for mange.
Det er jeg helt enig i!:klapper:
Alle barna mine har fått smake "noe godt" før de var året. Selvfølgelig i små mengder. Vil ikke kalle vaffler og kaker for godterier. Godterier som sjokolade ol har de vel fått smake etter at de fylte ett år..
Desembermamma
23-05-2006, 22:11
Jeg er forsåvidt enig med deg, under den forutsetning at man kan kose seg med deilig taco, gode frukter, biff med bernaisesaus osv. At man kan kose seg med maten en spiser er jeg absolutt tilhenger av. Men jeg synes det er utrolig trist at mange må ha sukkervarer for å kose seg (og ikke minst at foreldre og barnehager viderefører dette til barna).
Gremli Skremli
23-05-2006, 22:27
Nå teller ikke jeg med å smake så vidt, men når godteri ble introdusert "fast".
Min sønn på tre år får ikke godteri, og sånn kommer vi til å jobbe hardt for å fortsette. Han får is, og han får kake i bursdag og slikt. Men vi gir ikke ham lørdagsgodt og kjøper ikke sjokolade og drops til ham bare fordi han er et barn og "barn liker godteri". Det er noe de lærer av de rundt seg. Når guttungen får en geléfigur eller et drops ser han bare rart på det, siden han ikke skjønner hva det er. Takk og lov!
Alle rundt oss respekterer det, og vi opplever ingen problemer med denne holdningen.
fru Jungeldyr
23-05-2006, 22:28
Signerer denne eg..
Synes og at en bør vente så lege en kan, altså så lenge barnet ikkje kjønner at det går glipp av noke.( du kan gi det et alternativ, og blir like glad for det)
millamin
23-05-2006, 22:36
Så lenge som overhodet mulig.
Nå er den yngste over 2 år og hun har enda ikke smakt på kaker, krem, is, boller, brus, sjokolade osv osv.
Hun får en liten skål med oliven, en eske med rosiner eller f.eks en stangselleri når vi er sammen med andre barn som spiser godteri. Ingen protester eller masing om noe annet heller..
Vi har en datter på 2 år og noen måneder. Hun har smakt mye, litt er vi skyld i men alt for mye er besteforeldre skyld i. Hvorfor må besteforeldre gi svære påskeegg med sjokolade etc? Så fort de går er det jeg og mannen som gjemmer det og spiser det opp - syns det er ganske unødvendig jeg.... Burde sagt ifra, men der er letter å si ifra til mine foreldre.... Tok svigers i å gi henne chips og cola til frokost en dag :shock: - da demonstrerte jeg. Nå når hun ser tupperware boller så tror hun at det er chips i dem - gud for en husk. De skal passe henne en uke i juli - bare for de vil ha henne med på hyttetur og det er jo kos, må nok si ifra da - for jeg vet at de ikke er flinke med tannpussen, det ser jeg jo når de ikke finner frem tannkosten hennes for den ligger i bagen når vi er innom hytta!!
Heldigvis er hun mest glad i vann, frukt og brød med leverpostei og makrell i tomat og spsier ellers "vanlig" mat.
Må jo innrømme at hun har fått is på de dagene det er varmt og det syns jeg er greit.
matelulla
23-05-2006, 22:46
Signerer denne eg..
Synes og at en bør vente så lege en kan, altså så lenge barnet ikkje kjønner at det går glipp av noke.( du kan gi det et alternativ, og blir like glad for det)
Det er jeg enig med deg i. Så lenge de ikke skjønner at de går glipp av noe.
Men jeg tror at (noen)barn ganske raskt snapper opp at det er noe som er godt, særlig hvis andre barn el voksne for den saks skyld spiser det som "kos".
Ser at flere her snakker om at barna har fått smake, men ikke får det "fast".
Det er den smakingen jeg ville frem til opprinnelig her... :himle: Jeg lurer ikke på når de får sitte med godteskåla liksom, men når de får ta en bit av isen, slurk av brusen e.l.
Jeg tror iallfall at det er bedre isåfall ikke å presentere barna for godtet i det hele tatt, enn å gi dem en smak nå og da, men nekte dem det andre ganger. Det virker jo bare forvirrende synes jeg.
Hm.. :rabla: Så mye lettere det er å forklare hva man mener i en muntlig diskusjon!:fnise:
så lenge som mulig. ser ikke hensikten med å gi dem snop så tidlig. er så mye annet de skal lære å smake på og få servert i den alderen. alt fra brødmat med forskjellige pålegg de vil få smake på. middager, dessert. etc.
så selve godteriet ser jeg ikke hensikten med i så tidlig alder.
Tidligere bruker
24-05-2006, 07:19
Det er jeg helt enig i!:klapper:
Okey, hva er kos da? Din form for kos? Barnets form for kos?
Jeg spør igjen jeg, hvem er det som lærer barnet hva som er kos?
Tidligere bruker
24-05-2006, 07:25
Ja, og det er det jeg mener. Jeg snakker om smaking, ikke fullt lørdagsgodt og greier...
ja jeg syns ikke smaking er så fælt jeg. selvfølgelig lot jeg ikke folk stappe kake inni munnen på henne når hun var 3 mnd(som noen faktisk prøvde å gjøre) men når hun er rundt året og vi er i bursdag.. skal hun bare se på da??
nei jeg velger heller å gi henne litt kake som hun kan smake på eller litt is... NULL problem! så lenge man ikke propper ungene full i søte ting så se rjeg ingen problem i å la dem smake litt..
Fikk smake is før han ble 1 år.. Kaker o.l til 1 års dagen, 2 års dagen og ellers i selskaper..
Tidligere bruker
24-05-2006, 07:48
Godt skrevet :jupp: Her skal det ventes .... helt til mormor og morfar ikke kan la være tenker jeg :himle:
Tidligere bruker
24-05-2006, 07:49
Makken elsker grønnsaker og frukt og har gjort det fra han begynte å spise det da han var 7-8 mnd.
Likevel fikk han smake kake før han var året og såklart fikk han kake på 1 årsdagen sin.
Det er vel ikke enten eller. De fleste liker begge deler :blunke:
matelulla
24-05-2006, 07:54
Okey, hva er kos da? Din form for kos? Barnets form for kos?
Jeg spør igjen jeg, hvem er det som lærer barnet hva som er kos?
Det er vi som lærer barnet den ene delen av hva kose er, den andre finner da barna raskt ut selv også. Og kos mener jeg kan f.eks være en smak av iskremen en varm sommerdag. Selvfølgelig kan man kose seg med mye sundt også! Det er sikkert og visst, men hva er så galt med en smak i ny og ne dersom barnet viser interesse for det? Når vesla blir så stor at hun selv gjerne vil smake det storesøster får, kommer jeg nok ikke til å nekte henne det. (ingen regel uten unntak). Jeg snakker da kun om smaking. Jeg ville heller droppet å dra i en bursdag med barna, dersom det skal være slik at mine barn må sitte med stangselleri, mens de andre får kake. Men det er min mening da...
matelulla
24-05-2006, 07:56
selvfølgelig lot jeg ikke folk stappe kake inni munnen på henne når hun var 3 mnd(som noen faktisk prøvde å gjøre)
:shock: Hva folk kan finne på!:dåne:
matelulla
24-05-2006, 08:01
Glemte å si det at jeg mener man fint kan ha sunne matvaner med massevis av frukt og grønt, og samtidig gi dem en liten smak av noe mindre sunt innimellom. :jupp: Det kan da ikke være så vanskelig å kombinere?
Tidligere bruker
24-05-2006, 08:10
:shock: Hva folk kan finne på!:dåne:'
uff ja jeg vet..:himle: bare jeg snudde ryggen til så kom det oldemødre i flokk med kake og krem:tullerdu:
matelulla
24-05-2006, 08:14
'
uff ja jeg vet..:himle: bare jeg snudde ryggen til så kom det oldemødre i flokk med kake og krem:tullerdu:
:skummelt: Huff, ser det for meg.:knegg:
:fnise: Man må passe på ja!
Kirsebær
24-05-2006, 08:24
Truls har fått smake på altmulig rart fra han var bitteliten, men i teorien mener jeg at man godt kan vente så lenge som mulig.
Men den der teorien er liksom ikke så lett samarbeide med til tider ;)
Tidligere bruker
24-05-2006, 08:30
Glemte å si det at jeg mener man fint kan ha sunne matvaner med massevis av frukt og grønt, og samtidig gi dem en liten smak av noe mindre sunt innimellom. :jupp: Det kan da ikke være så vanskelig å kombinere?
Det går fint å kombinere det ja :nikker:
Tidligere bruker
24-05-2006, 08:38
MammaRosa er inne på et poeng her. Er kos det samme som sukker/snop/brus? Er oppmerksomhet det samme som gaver? Dette er en konstant utfordring i fht til Lilles besteforeldre på farsiden, og selv om jeg virkelig unner dem å få skjemme bort barnebarnet sitt, synes jeg det er mer verdifullt med tid, samvær, lesing, turer og opplevelser enn ting, tang, gosj og stæsj.
Det vitner kanskje om mangelnde tro på egen betydning, og hvor hyggelig det kan være å få ha tid samme med noen. Det ligger utrolig mye kos i en stille time sammen med barnet, med en bok og litt frukt i en skål. Å bli sett og lagt merke til, få udelt oppmerksomhet er langt mer verdifullt for et barn. det bygger relasjon og fortserker bånd.
Min farmor ga oss en del snop da jeg og lillesøsteren min var små, og etter lang kamp fikk foreldrene mine henne til å slutte emd det. Takk og lov. Jeg har nå helt glemt snopet, men det jeg husker er hva hun erstattet det med. nemlig tid. Hun leste hundrevis av bøker for oss, lærte oss masse rart og hadde mulighet til å gi oss udelt oppmerksomhet. Fantastisk!
Tidligere bruker
24-05-2006, 08:44
Kos er ikke identisk med sukker og brus, men at mat også er kos det mener jeg.
Det er veldig kos når storebror får livretten sin som er oksesteik ;) Han nyter maten og blir utrolig glad når han får det.
Tid er en annen form for kos som barn selvsagt også må ha.
Fruktfat på besøk blir dessverre det motsatte av kos for oss hvis det ikke er godt modne bananer på fatet. Når andre barn spiser frukt er det ikke lett å finne andre sunne ting som vår minstemann kan kose seg med.
Kirsebær
24-05-2006, 09:47
Det er litt vanskelig å styre hva de små får i seg hele tiden syns jeg.
Når jeg har sagt til bestemødrene at Truls ikke skal ha noe godterier så virker det som de gjør det de kan for å lure meg.
Jeg prøvde tidlig å forklare alle besteforeldre og oldeforeldre at vi skulle forsøke å vente så lenge som mulig med å introdusere godterier (is, sjokolade osv), men hvis jeg gikk på do så klarte de likevel å pakke i gutten ett eller annet.
Slike ting syns jeg er respektløst. De tror de gir gutten sjokolade og lurer meg. MEG.
Og da han var 8 mnd og alle andre hadde gitt han alt han måtte sette øynene på så ga vi vel egentlig opp :)
Han er veldig nyskjerrig på vår mat og ting vi spiser, så han får smakeprøver på det meste. (11 mnd nå)
Nå spiser vi generellt ikke mye godterier i husstanden da, så den biten er vel grei ;)
Jeg laget en ny tråd om næring vs. kos i morges for ikke å spore av i denne tråden.
Noen som har lyst til å diskutere det litt videre?
http://www.nybaktmamma.com/plassen/showthread.php?p=4958986#post4958986
eldstemann hadde aldri smakt nugatti på skiva og sånne ting da han var 4(men is og sånn fikk han jo selvfølgelig når det var bursdag o.l)
Da han var 4 fikk han nugatti på skiva i barnehagen,og da begynnte han og gråte å ville ha brunost istede:fnise:
Nå er det ikke like enkelt,for storebror vil heletiden la lillesøster smake litt,så hun har allerede smakt litt på is og saft:sukk:
Men så lenge det bare er snakk om en bitteliten smak av og til synes ikke jeg det gjør noe egentlig
prinsessen koste seg vel så mye med mye annet enn godteri før hun fikk det første gang. bare en skive fiskepudding i hånda kunne være stas.
og "kos" - jeg er opptatt av at "kos" IKKE er lik å putte noe fett/søtt i munnen (slik det var i min oppvekst - og se hvor jeg er nå...) så "kos" for prinsessen er f.eks. å ta fotbad - det syns hun er VELDIG stas!! :knegg:
matelulla
24-05-2006, 13:37
prinsessen koste seg vel så mye med mye annet enn godteri før hun fikk det første gang. bare en skive fiskepudding i hånda kunne være stas.
og "kos" - jeg er opptatt av at "kos" IKKE er lik å putte noe fett/søtt i munnen (slik det var i min oppvekst - og se hvor jeg er nå...) så "kos" for prinsessen er f.eks. å ta fotbad - det syns hun er VELDIG stas!! :knegg:
Jeg er kjempeenig i at kos kan være så mye annet enn mat. :jupp:
Men det er jo situasjoner det faktisk er det også. Er ikke så ofte man f.eks får servert et deilig avslappende fotbad i et bursdagsselskap...:fnise:
...Hadde det ennå vært så vel...:knegg:
Tidligere bruker
24-05-2006, 14:20
Bursdagsselskap blir jo et unntak.
Så lenge ungene ikke skjønner poenget så trenger man ikke nødvendigvis gi
de godteri i selskap heller.
Mange putter søtt i munnen på ungene fordi de får en slags glede ut av dette selv.
Sønnen min på 9 mnd skjønner da ingenting av verken is, kaker eller annet snop.
Hvorfor skal jeg da gi han noe før han skjønner hva det faktisk er?
Vi er ofte på besøk andre dager enn lørdag. Da serverer ofte disse brus til barna sine.
Mine får ikke brus, ikke værre enn det.
Det er aldri noe problem.
Nå har faktisk flere av dem kuttet ut brusen til sine også.
For hva er vitsen liksom, så lenge man er fornøyd med noe annet?
Storesøster har aldri fått noe annet enn vann når hun var liten.
Det tok endel år før hun fikk smake brus. (husker ikke nøyaktig)
Nå får hun servert brus i bursdager, men heller det fort ut etter et par slurker for så å be om vann.
Hvis hun helt fra hun var liten hadde fått smake på brus, tror jeg hun hadde hatt et
helt annet forhold til det i dag.
...og da snakker jeg om å få smake litt nå og da...
Samme hva mengden er, de venner seg til smaken.
Det fedme problemet som kommer innover Norge nå ønsker jeg å holde på mest mulig avtand fra ungene mine.
(fordet om de får bittelitt nå og da, kan det være med på å gjøre at de "må ha" når de blir større)
Jeg selv fikk drikke brus og spise godis akkurat når jeg ville som liten.
I dag er jeg avhengig av brus.
Det var lettere for meg å slutte å røyke faktisk.
Det er ikke sikkert jeg lykkes, tiden får vise. Enn så lenge så ser det bra ut;)
Tidligere bruker
24-05-2006, 14:27
Jeg er kjempeenig i at kos kan være så mye annet enn mat. :jupp:
Men det er jo situasjoner det faktisk er det også. Er ikke så ofte man f.eks får servert et deilig avslappende fotbad i et bursdagsselskap...:fnise:
...Hadde det ennå vært så vel...:knegg:
Prøv å servere fotbad i neste barneselskap du :fnis:
Tidligere bruker
24-05-2006, 14:37
Prøv å servere fotbad i neste barneselskap du :fnis:
Hvorfor ikke? Det tror jeg virkelig hadde slått ann!
Tidligere bruker
24-05-2006, 14:39
Hvorfor ikke? Det tror jeg virkelig hadde slått ann!
Tror du de hadde følt det deilig og avslappende også?
"Nei beklager vi har kutta bursdagskaken. Dere skal få et deilig og avslappende fotbad i stedet". :rofl:
Tidligere bruker
24-05-2006, 14:44
"Nei beklager vi har kutta bursdagskaken. Dere skal få et deilig og avslappende fotbad i stedet". :rofl:
Jeg hadde hvertfall blitt glad.
Skader da ikke å prøve:glis:
Tidligere bruker
24-05-2006, 14:46
Jeg hadde hvertfall blitt glad.
Skader da ikke å prøve:glis:
Jeg hadde også likt det, men hadde foretrukket å få litt mat også hvis jeg først hadde reist i en bursdag. Mannen min og mamman min derimot hadde flykta fra selskapet umiddelbart er jeg redd :fnis:
E har fått smake på kake og is i spesielle anledninger, så Under 1 år!
Kommer til å prøve innføre sunt lørdagsgodt den dagen han finner ut at det er noe han vil ha :jupp:
matelulla
24-05-2006, 17:14
:skratte:
millamin
25-05-2006, 11:51
Det er vi som lærer barnet den ene delen av hva kose er, den andre finner da barna raskt ut selv også. Og kos mener jeg kan f.eks være en smak av iskremen en varm sommerdag. Selvfølgelig kan man kose seg med mye sundt også! Det er sikkert og visst, men hva er så galt med en smak i ny og ne dersom barnet viser interesse for det? Når vesla blir så stor at hun selv gjerne vil smake det storesøster får, kommer jeg nok ikke til å nekte henne det. (ingen regel uten unntak). Jeg snakker da kun om smaking. Jeg ville heller droppet å dra i en bursdag med barna, dersom det skal være slik at mine barn må sitte med stangselleri, mens de andre får kake. Men det er min mening da...
Den siste setningen regner jeg med var delvis myntet til meg...
Jeg drar ikke i bursdager for å spise kaker og godteri, jeg drar i bursdager for å ferie dagen til den som har bursdag og det klarer vi utmerket uten kake, brus, is og godteri !
På 2 åringens bursdag hadde vi laget et en frukt oppsats, vi hadde delt 2 ananas`er som vi satt sammen, 2 skiver kiwi til øyne som var festet på ananasene, en banan som vi hadde skåret i slik at det ble en munn med et glis i ( og en tann). Et jordbær til nese. Denne hadde stangselleri armer og eple ører og så utrolig kul ut !
Rund denne oppsatsen var det oppskåret frukt og 2 lys.. Den var super populær, hvem trenger vel en kake når det er det som blir servert ??
I tillegg hadde vi laget chili con carne til middag - noe som er favoritten til 2-åringen. Skal si hun koste seg.
Bare fordi det er vanlig å severe pølser,pizza, is, brus, kake og godteri kan vi som velger noe annet allikevel ha en flott bursdagsferiring !
I sommer stikker vi ispinner i f.eks en halv banan og fryser den, så blir det en frossen frukt på pinne på varme sommerdager.
matelulla
25-05-2006, 12:07
Den siste setningen regner jeg med var delvis myntet til meg...
Jeg drar ikke i bursdager for å spise kaker og godteri, jeg drar i bursdager for å ferie dagen til den som har bursdag og det klarer vi utmerket uten kake, brus, is og godteri !
På 2 åringens bursdag hadde vi laget et en frukt oppsats, vi hadde delt 2 ananas`er som vi satt sammen, 2 skiver kiwi til øyne som var festet på ananasene, en banan som vi hadde skåret i slik at det ble en munn med et glis i ( og en tann). Et jordbær til nese. Denne hadde stangselleri armer og eple ører og så utrolig kul ut !
Rund denne oppsatsen var det oppskåret frukt og 2 lys.. Den var super populær, hvem trenger vel en kake når det er det som blir servert ??
I tillegg hadde vi laget chili con carne til middag - noe som er favoritten til 2-åringen. Skal si hun koste seg.
Bare fordi det er vanlig å severe pølser,pizza, is, brus, kake og godteri kan vi som velger noe annet allikevel ha en flott bursdagsferiring !
I sommer stikker vi ispinner i f.eks en halv banan og fryser den, så blir det en frossen frukt på pinne på varme sommerdager.
Nei, den var egentlig ikke det altså! :klemme: Men snappet opp stangselleri, og brukte det som eksempel...:flau:
Men det du beskriver høres jo flott ut! Og veldig lurt! jeg synes det absolutt er neo flere burde gjort! :jupp:
Det jeg så for meg i eksempelet mitt, var at man drar bort i en barnebursdag der det faktisk ikke serveres noe annet en de "vanlige" sakene som kaker, brus og pølser. Det er i slike sammenhenger jeg personlig hadde synes det vært best å heller droppe å dra, enn å nekte mine barn det samme som de andre, fordi "det er like godt med stangselleri"(eller annet for den saks skyld...). Om barna foretrekker sellerien er jo saken noe annet selvfølgelig.
matelulla
25-05-2006, 12:09
Det er forresten helt genialt, og siiinsykt digg!!:nam: Gjør det selv jeg!:jupp:
Tidligere bruker
25-05-2006, 12:25
.
Jeg håper at dere som lager kiwi,jordbær,ananas og bananoppsatser og chili con carne godtar å få annen mat i andres bursdager.
Hadde jeg servert dette til mine barn hadde det garantert vært mer usunt for dem enn om deres barn hadde fått rent sukker hos oss ;)
Med allergibarn er det faktisk ganske belastende å stadig å frukt rundt omkring. Det begynner å bli vanlig og er sikkert bra for mange, men det er ikke greit å hele tiden være på vakt fordi ungene kan bli syke.
millamin
25-05-2006, 13:37
Jeg håper at dere som lager kiwi,jordbær,ananas og bananoppsatser og chili con carne godtar å få annen mat i andres bursdager.
Hadde jeg servert dette til mine barn hadde det garantert vært mer usunt for dem enn om deres barn hadde fått rent sukker hos oss ;)
Med allergibarn er det faktisk ganske belastende å stadig å frukt rundt omkring. Det begynner å bli vanlig og er sikkert bra for mange, men det er ikke greit å hele tiden være på vakt fordi ungene kan bli syke.
Ja, hadde du sagt i fra så hadde vi laget noe annet.. ( men da hadde det blitt uten melk, gluten og sukker :blunk:
Men hadde du laget noe annet om vi hadde sagt at våre barn ikke kan spise is, brus, kake eller godteri ?
Og uansett om det hadde vært is, brus , kaker osv i barneselskapet så hadde ikke barna våre spist det. Hun eldste takker oftest nei, hun yngste blir tilbudt noe annet. De er vokst opp hele livet med at de ikke kan spise alt det som andre spiser og takler det utmerket.
millamin
25-05-2006, 13:41
Nei, den var egentlig ikke det altså! :klemme: Men snappet opp stangselleri, og brukte det som eksempel...:flau:
Men det du beskriver høres jo flott ut! Og veldig lurt! jeg synes det absolutt er neo flere burde gjort! :jupp:
Det jeg så for meg i eksempelet mitt, var at man drar bort i en barnebursdag der det faktisk ikke serveres noe annet en de "vanlige" sakene som kaker, brus og pølser. Det er i slike sammenhenger jeg personlig hadde synes det vært best å heller droppe å dra, enn å nekte mine barn det samme som de andre, fordi "det er like godt med stangselleri"(eller annet for den saks skyld...). Om barna foretrekker sellerien er jo saken noe annet selvfølgelig.
jeg skjønner at det kan være vanskelig å dra i bursdagselskap og si nei til det som blir servert når barna er vant til å spise disse tingene.
Men vi har aldri latt den yngste smake på noe godterier eller kaker, hun har alltid fått noe annet. Derfor er det heller ikke noe problem i bursdager eller andre sammenhenger.
Hun har spist pølse og vet derfor veldig godt hva det er. Selv om vi ønsker at hun ikke skal spise pølse, er det en av tingene vi ikke er så strenge på foreløbig. Og dette illusterer jo litt av diskusjonene, at å la barna smake er jo å gi aksept på at dette er noe de kan spise.. Ettersom vi ikke ønsker at barna våre skal spise is, brus, boller, kaker osv osv så får de heller ikke smake på det...
Tidligere bruker
25-05-2006, 13:52
Ja, hadde du sagt i fra så hadde vi laget noe annet.. ( men da hadde det blitt uten melk, gluten og sukker :blunk:
Men hadde du laget noe annet om vi hadde sagt at våre barn ikke kan spise is, brus, kake eller godteri ?
Og uansett om det hadde vært is, brus , kaker osv i barneselskapet så hadde ikke barna våre spist det. Hun eldste takker oftest nei, hun yngste blir tilbudt noe annet. De er vokst opp hele livet med at de ikke kan spise alt det som andre spiser og takler det utmerket.
Jeg hadde selvfølgelig laget noe annet hvis dine barn ikke kunne spise kake eller godteri.
Jeg kunne kjøpt både stangselleri og ananas hvis de heller ville ha det ;)
Hvorfor ville du laget melk og glutenfritt? (Spør fordi jeg er nysgjerrig).
millamin
25-05-2006, 14:02
Jeg hadde selvfølgelig laget noe annet hvis dine barn ikke kunne spise kake eller godteri.
Jeg kunne kjøpt både stangselleri og ananas hvis de heller ville ha det ;)
Hvorfor ville du laget melk og glutenfritt? (Spør fordi jeg er nysgjerrig).
Fordi jeg mener og begynner å få god erfaring med hva melk og gluten gjør med de aller fleste mennesker...
Proteinet i kumelken "skader" oss fordi vi ikke kan bryte det ned av forskjellige årsaker.
Kumelkprodukter danner slim – gluten danner lim i kroppen.
Ost – fløte – rømme - surmelk – yoghurt etc. er nesten værre enn melken da det er høyere konsentrat av proteiner.
Melken er i tillegg behandlet slik at det ikke er mulig for kroppen å gjenkjenne den som naturlig.
Signaler fra kroppen som ørebetennelse, atopisk eksem, barneastma +++++ har ofte en sammenheng med gluten og melk.
Vi har et totalt gluten,melkefritt og sukkerfritt kosthold og jeg har etter mange år med sykdom endelig fått god helse og livsgleden tilbake !
matelulla
25-05-2006, 14:11
jeg skjønner at det kan være vanskelig å dra i bursdagselskap og si nei til det som blir servert når barna er vant til å spise disse tingene.
Men vi har aldri latt den yngste smake på noe godterier eller kaker, hun har alltid fått noe annet. Derfor er det heller ikke noe problem i bursdager eller andre sammenhenger.
Hun har spist pølse og vet derfor veldig godt hva det er. Selv om vi ønsker at hun ikke skal spise pølse, er det en av tingene vi ikke er så strenge på foreløbig. Og dette illusterer jo litt av diskusjonene, at å la barna smake er jo å gi aksept på at dette er noe de kan spise.. Ettersom vi ikke ønsker at barna våre skal spise is, brus, boller, kaker osv osv så får de heller ikke smake på det...
Jeg skjønner jo greia med å vente med å la barna spise no godt, men hvorfo skal de aldri få spise det? Det skjønner jeg ikke. Det er jo opp til voksne å holde det i moderate mengder, og det mener jeg man fint kan klare. Når barna blir eldre skjønner jeg som sagt ikke hvorfor de aldri skal få spise det. :undrer:
matelulla
25-05-2006, 14:14
Fordi jeg mener og begynner å få god erfaring med hva melk og gluten gjør med de aller fleste mennesker...
Proteinet i kumelken "skader" oss fordi vi ikke kan bryte det ned av forskjellige årsaker.
Ost – fløte – rømme - surmelk – yoghurt etc. er nesten værre enn melken da det er høyere konsentrat av proteiner.
Melken er i tillegg behandlet slik at det ikke er mulig for kroppen å gjenkjenne den som naturlig.
Signaler fra kroppen som ørebetennelse, atopisk eksem, barneastma +++++ har ofte en sammenheng med gluten og melk.
Vi har et totalt gluten,melkefritt og sukkerfritt kosthold og jeg har etter mange år med sykdom endelig fått god helse og livsgleden tilbake !
Hva spiser dere da? Det må være forferdelig vanskelig å få overholdt dette til en hver tid? :vetikke: Jeg vet at mange har hjelp av slike kosthold, i ulike sammenhenger.:jupp: Men å si at alt dette er skadelig for folk flest synes jeg var å ta i...
Tidligere bruker
25-05-2006, 14:19
Hva spiser dere?
Thea's mamma
25-05-2006, 14:21
Tror nok det at ungene skjønner at det andre spiser er godt :jupp:
Tror også at de skjønner at godis er godt om h*n ser andre spiser det.
Men jeg prøvde å vente i det lengste med snupp her i huset, men det ble jo ødelakt av besteforeldrene.
Det er jo noen som bruker å la ungene slikke på slikkepinne når dem er 5uker, for å feire at dem er blitt 5 uker.
Men det hadde jeg aldrig gjordt.
Men dette må jo bli opp til hver enkel, jeg har da ingenting med å gjøre hva andre gjør med ungene sine.
matelulla
25-05-2006, 14:27
Det er jo noen som bruker å la ungene slikke på slikkepinne når dem er 5uker, for å feire at dem er blitt 5 uker.
:shock: :dåne:
Tidligere bruker
25-05-2006, 14:30
.
Hvem gjør det?
Thea's mamma
25-05-2006, 14:34
Hvem gjør det?
Har snakket med et par stk som har gjordt dette.
millamin
25-05-2006, 14:56
Hva spiser dere?
Vi spiser ren mat ( og med dette så mener jeg at det ikke er ferdig mat eller halvfabrikata).
Kjøtt, fisk, kylling, grønnsaker, ris , glutenfrie havregryn,nøtter, frukt og bær, soyamelk, soyarømme,soyafløte , soya ost osv osv, det er slett ikke så vanskelig..
Hvordan det ?
millamin
25-05-2006, 14:58
Hva spiser dere da? Det må være forferdelig vanskelig å få overholdt dette til en hver tid? :vetikke: Jeg vet at mange har hjelp av slike kosthold, i ulike sammenhenger.:jupp: Men å si at alt dette er skadelig for folk flest synes jeg var å ta i...
Vi spiser mye og variert.Og det er ikke vanskelig.
Jeg mener at det ikke er mange mennsker som virkelig tåler melk og gluten. Men det betyr ikke at jeg forventer at du tror på det samme.
millamin
25-05-2006, 15:00
Jeg skjønner jo greia med å vente med å la barna spise no godt, men hvorfo skal de aldri få spise det? Det skjønner jeg ikke. Det er jo opp til voksne å holde det i moderate mengder, og det mener jeg man fint kan klare. Når barna blir eldre skjønner jeg som sagt ikke hvorfor de aldri skal få spise det. :undrer:
Grunnen til at jeg ikke ønsker at barna mine skal spise noe godt er at jeg ikke kan komme på en eneste positiv ting med det.
At det er sosialt og kos og at alle andre barn gjør det er ikke et argument.
Kan du fortelle meg noe bra med å spise godterier ?
Tidligere bruker
25-05-2006, 17:13
Vi spiser ren mat ( og med dette så mener jeg at det ikke er ferdig mat eller halvfabrikata).
Kjøtt, fisk, kylling, grønnsaker, ris , glutenfrie havregryn,nøtter, frukt og bær, soyamelk, soyarømme,soyafløte , soya ost osv osv, det er slett ikke så vanskelig..
Hvordan det ?
Fordi jeg er nysgjerrig på hvordan mennesker som kutter ut "vanlig" mat som glutenholdig mat og melk lever.
Jeg ser at du har tro på soya. Det er en av de matvarene jeg velger å holde mine barn borte fra så langt det er mulig fordi jeg tror det kan være skadelig på sikt.. Sånn er det .. man holder seg til forskjellige eksperter og forskjellige kostholdsråd.
Jeg kan fortelle deg en ting som er positivt med å spise godteri..
DET SMAKER GODT :glis:
Det betyr ikke at det skal spises ofte, men hvis ikke du vet det så er det for noen av oss ganske deilig å spise en rute sjokolade. Hvis man ikke synes det er godt og ikke har glede av det har jeg full forståelse for at man lar være.
LilleVims
25-05-2006, 18:06
Hadde liksom bestemt oss for at lillemor ikke skulle få noe søtt eller godt før hun hadde 1 års dag og skulle få egen kake. Noe hun selvfølgelig fikk. Men da vi var i syden i mars fikk hun smake is.Da var hun 10 mnd. Vi hadde rett og slett ikke hjerte til å sitte der og spise is mens lillemor svettet i stolen og så på oss med store øyne...
matelulla
25-05-2006, 19:39
Grunnen til at jeg ikke ønsker at barna mine skal spise noe godt er at jeg ikke kan komme på en eneste positiv ting med det.
At det er sosialt og kos og at alle andre barn gjør det er ikke et argument.
Kan du fortelle meg noe bra med å spise godterier ?
Hm, la meg se.... Det er jo godt!:himle: Og hvorfor er det med kos ikke et argument? Det er jo nettopp det. Og man har lov til å kose seg en gang imellom. Selv om det ikke nødvendigvis er så sunt. :jupp:
millamin
25-05-2006, 19:41
Fordi jeg er nysgjerrig på hvordan mennesker som kutter ut "vanlig" mat som glutenholdig mat og melk lever.
Jeg ser at du har tro på soya. Det er en av de matvarene jeg velger å holde mine barn borte fra så langt det er mulig fordi jeg tror det kan være skadelig på sikt.. Sånn er det .. man holder seg til forskjellige eksperter og forskjellige kostholdsråd.
Jeg kan fortelle deg en ting som er positivt med å spise godteri..
DET SMAKER GODT :glis:
Det betyr ikke at det skal spises ofte, men hvis ikke du vet det så er det for noen av oss ganske deilig å spise en rute sjokolade. Hvis man ikke synes det er godt og ikke har glede av det har jeg full forståelse for at man lar være.
Fortell meg det du vet om soya, jeg tar mer enn gjerne imot informasjon.
Jeg er fullt klar over at sjokolade og godteri smaker godt, jeg har selv vært sjokoman. Men jeg velger heller mat som gir meg energi og en frisk kropp enn å spise sjkokolade som virker motsatt på meg ( altså jeg blir dårlig og energiløs).
millamin
25-05-2006, 19:49
Hm, la meg se.... Det er jo godt!:himle: Og hvorfor er det med kos ikke et argument? Det er jo nettopp det. Og man har lov til å kose seg en gang imellom. Selv om det ikke nødvendigvis er så sunt. :jupp:
For meg er ikke det med kos og godteri et argument fordi jeg kan kose meg uten godteri..
Hvis jeg skal kose meg kan jeg lage en tunfisk, tomat og avokado salat, jeg må ikke spise sjokolade...
Men jeg respekterer at du og veldig mange andre gjerne vil spise sjokolade og godteri og at dere synes det er greit med godis til barna.
Og på samme måte bør det være unødvendig for meg å argumentere for at vi har tatt et annet valg..
Jeg hadde et helt annet syn på dette med mat og godterier når den eldste datteren vår var liten. Hun var vel en 3-4 år før hun fikk godt og spiste vel godterier på samme måte som andre barn frem til for 3 år siden. Men vår erfaring med hva mat gjør med oss - har fått oss til å velge den linjen vi kjører nå. Og det har faktisk vært uproblemtatisk for 11-åringen.
Tidligere bruker
25-05-2006, 20:03
Fortell meg det du vet om soya, jeg tar mer enn gjerne imot informasjon.
Jeg er fullt klar over at sjokolade og godteri smaker godt, jeg har selv vært sjokoman. Men jeg velger heller mat som gir meg energi og en frisk kropp enn å spise sjkokolade som virker motsatt på meg ( altså jeg blir dårlig og energiløs).
En sjokoladebit gjør meg heldigvis ikke dårlig og energiløs. Det skal større mengder til enn som så.. heldigvis. Derfor ser jeg at godteri kan ha positive egenskaper, når de ikke misbrukes.
Det med soya er omdiskutert. Hovedårsaken til at vi ikke bruker soya hos oss er allergien hos ungene. Vi er frarådet soya fordi det er allergent.
Ellers er jeg redd for å bruke soya annet enn i små mengder på grunn av det som er hevdet om hormonpåvirkning. Soya brukes i naturmedisin som hormonbehandling.
Her er noen linker hvis du er interessert i soya (noen er veldig ensidige ;), men kan være interessant lesing som motpol til til pro-soya info) :
http://www.healingdaily.com/detoxification-diet/soy.htm
http://www.thyroid-info.com/articles/soydangers.htm
http://www.sciencenews.org/articles/20020525/fob5.asp
millamin
25-05-2006, 22:18
En sjokoladebit gjør meg heldigvis ikke dårlig og energiløs. Det skal større mengder til enn som så.. heldigvis. Derfor ser jeg at godteri kan ha positive egenskaper, når de ikke misbrukes.
Det med soya er omdiskutert. Hovedårsaken til at vi ikke bruker soya hos oss er allergien hos ungene. Vi er frarådet soya fordi det er allergent.
Ellers er jeg redd for å bruke soya annet enn i små mengder på grunn av det som er hevdet om hormonpåvirkning. Soya brukes i naturmedisin som hormonbehandling.
Her er noen linker hvis du er interessert i soya (noen er veldig ensidige ;), men kan være interessant lesing som motpol til til pro-soya info) :
http://www.healingdaily.com/detoxification-diet/soy.htm
http://www.thyroid-info.com/articles/soydangers.htm
http://www.sciencenews.org/articles/20020525/fob5.asp
Takk for linkene. De er skummet igjennom. Absolutt interresant å se at de hevder om skadevirkininger rundt bruk av soya på de aller fleste områder som vi mener melka skader.
Mange av de tingene de advarer mot når det gjelder soya har jeg blitt bedre av etter å ha kuttet ut kumelken med soyamelk.
Jernlageret er for første gang fylt på 8år, samme med blodprosenten, stoffskiftet fungerer uten medisiner, jeg har energi til tusen og blodsykdommens holdes i sjakk. For første gang på veldig mange år er jeg også uten allergimedisiner - pollen og bjørk er ikke lenger et problem for meg.
Derfor velger erfaringsveien og fortsetter med soyamelk og glutenfritt ettersom jeg faktisk har blitt frisk ved å kutte ut dette i kostholdet.
Og jeg er ikke alene. Bare i min nærmeste familie er det flere som har fått bedre helse ved å gjøre nettopp dette. Nå skal det sies at jeg også bruker et kosttilskudd som bidrar sammen med endret kosthold.
Men igjen, takk for linkene, og har du mer info så send det gjerne på pm så vi ikke kupper tråden helt :flau:
Tryll-Tryll
25-05-2006, 22:58
6 mnd fikk hun smake en liten bit sjokolade.
Nå er hun 2 år og takker heller ja til frukt og grønt enn godis.
Elisa-77
26-05-2006, 05:46
Fikk smake før han fylte ett år! :jupp:
Enig.
Og dessuten handler mye om hva man er vant til og hvordan man lever. Er man en familie som stadig spiser vafler, godteri, drikker saft og brus og spiser is, så er det vel naturlig om barnet på et visst tidspunkt må få smake.
Men hjemme hos oss spiser vi dette så sjelden at jeg nesten kan si aldri, så da er slik mat heller ikke tilgjengelig. Og ingen savner det, for ingen er vant til det.
Jeg stemte under ett år, men det er helt klart ikke mitt verk. Her har vi velmenende besteforeldre (les:min mor) som mener at klart gutten må få godis! - Det han har fått smake er syltetøy og pittelitt is...heldigvis foretrekker gutten en pære eller noe sånn - og på påleggsfronten er han altetende (nå går det stort sett på philadelphia med oliven) - så hvorfor gjøre han kresen ved å gjøre han klar over at det finnes søte saker å ha på skiva?
Han fikk vanlig yoghurt en gang vi var i byen, og dagen etter ville han ikke ha naturellyoghurt (får biola, så den er litt søt den også) - heldigvis gikk det seg til!
Jeg ser virkelig ikke poenget i å gi barna søtt. At foreldre har en formening om at de er snille når barnet får godteri blir jo helt feil!
Jeg er ikke helt og holdent bestemt på at gutten ikke skal få noe søtt, men jeg ser ikke poenget.
Mine unger har fått smake litt godteri, kjeks, søtsaker, is ol fra rundt 1 årsalderen.
Og da har det ikke vært fordi jeg absolutt vil gi dem søtsaker, men fordi andre i huset har spist noe, f.eks ved bursdag, og en ettåring vil veldig gjerne ha det som de andre har, og skjønner veldig godt at andre spiser noe spennende.
Og da synes jeg det har vært naturlig å la dem smake litt kake, is el.
Men vi har vært ganske restriktive.
På sommeren kan ungene få en is nå og da.
De får litt godeteri til barnetv på lørdag, enten søtt eller salt, og det er det.
Får aldri noe snop på hverdager, så fremt det ikke er bursdag, 17. mai eller julaften.
Lavidamor
26-05-2006, 07:53
Sønnen min som snart runder 3 1/2 år vet omtrent ikke hva godterier er. Han vet han pleier å få kake evt. noe annet når han er på besøk hos folk, men han spør aldri etter det selv. Sier bare takk hvis han får noe.
Ser overhodet ikke problemet med å unngå det. Også lørdager. For ham er frukt godterier.
millamin
26-05-2006, 08:03
:hviske:
Må bare skyte inne noe selv om det er dette tråden opprinnelig ikke handler om. Leste tilfeldigvis om soya og dens virkninger tidligere idag. Leste en artikkel av ernæringsfysiolog Kaayla T. Daniel, der det blant annet sto om faren for kreft, østrogeneffekten, at det kan forstyrre forplantningen og hormonbalansen. Videre sto det om at ikke-fermentert mat inneholder mer giftstoffer enn fermentert mat. Hun mente videre at man burde unngå soyaolje, da denne omdannes til helseskadelige transfettsyrer, altså herdet fett. Hun poengterte at man ikke må la soyabaserte, industriframstilte produkter som soyaproteinerpulver, soyamelk, soyamel eller soyabønner være en viktig del av kostholdet.
Her er forresten en link til hjemmesiden hennes:
http://www.thewholesoystory.com/index.php
Takk for innlegget.
Legger ved en link som sier mye av det samme om kumelken...
Eller så kan man søke på cow milk på f.eks kvasir ( husk å krysse av for verden)
http://www.nutramed.com/children/kidsmilk.htm
http://www.veg.ca/issues/dairy.html
http://www.notmilk.com/
lille krølle
30-05-2006, 07:09
Det alternativet mangler jeg og :nemlig:
Nora har smakt på en liten bit av bursdagkakene sine og hun har fått en kjeks i påskeegget sitt iår. Ellers så er hun fornøyd med fruktsalat jeg lager til henne som lørdagskos foran barnetv'n og hun får rosiner også. Jenta er fornøyd og spør ikke etter annet godteri så da ser jeg ikke noe poeng i å gi henne det heller.
Tidligere bruker
30-05-2006, 07:15
Men hvorfor skal du lære dem hva du syns er kos??
Hvorfor skal man introdusere usunne smaker før barnet engang vet hva det er?
Kos, kos, kos hører jeg, men det må være det tynneste argumentet her, og
det eneste;)
Tidligere bruker
30-05-2006, 07:39
Det er vel for å a) legitimere at man selv sitter og stapper i seg. Hvis barna og resten av familien også spiser masse gosj, har man skaffet seg "medskyldige" og minimert skylden. b) for å utrettelig arbeide for at samfunnsforskerne skal få rett; klasseskillene skal opprettholdes, sosial arv skal videreføres og sosial ulikhet skal forsterkes. Hvis for mange bryter med mønsteret, vil det bli mye vanskeligere å studere sosiologi. :nikker:
Det er vel for å a) legitimere at man selv sitter og stapper i seg. Hvis barna og resten av familien også spiser masse gosj, har man skaffet seg "medskyldige" og minimert skylden. b) for å utrettelig arbeide for at samfunnsforskerne skal få rett; klasseskillene skal opprettholdes, sosial arv skal videreføres og sosial ulikhet skal forsterkes. Hvis for mange bryter med mønsteret, vil det bli mye vanskeligere å studere sosiologi. :nikker:
:gruble:
Hm, så med dette mener du altså at dersom man liker å kose seg med noe godt nå og da, ja, så går man med en evig skyldfølelse og må videreføre dette til sine barn for å minske egen skyldfølelse?
Og at det er de dumme, uutdannede, lavtlønnsyrkene, alenemødrene osv som stapper i seg selv og ungene usunn mat? :shock:
Snakk om fordommer!
Dette ble litt vel drøyt for meg!
Tidligere bruker
30-05-2006, 08:36
:gruble:
Hm, så med dette mener du altså at dersom man liker å kose seg med noe godt nå og da, ja, så går man med en evig skyldfølelse og må videreføre dette til sine barn for å minske egen skyldfølelse?
Og at det er de dumme, uutdannede, lavtlønnsyrkene, alenemødrene osv som stapper i seg selv og ungene usunn mat? :shock:
Snakk om fordommer!
Dette ble litt vel drøyt for meg!
Jeg tullet ganske mye i dette innlegget, Sanasol. Jeg glemte å holde det ironiske tulleflagget høyt opp! :sorry:
Men på et annet nivå tullet jeg ikke. Klart at vaner og preferanser går i arv, klart man får inn matvaner, kosevaner og sunnhetsgrad hjemmefra!
Hvis mor drikker 6 liter PepsiMax om dagen, minsker det oddsene for at ungen drikker vann, ikke sant? Og hva er egentlig motivasjonen for å lære barna å drikke brus eller spise snop? Hvor ikke heller lære dem å spise fisk og frukt? Det er jo som med trening og aktivitet, det. Jo mer aktiv foreldrene, og særlig mor er, jo mer aktive er barna.
Jeg sier ikke at man ikke skal kose seg, jeg elsker god mat og en lat dag i senga eller sofaen. Men det er hva man gjør til hverdags, ikke sant. Og det er noe med hva som er viktig, og hva som skal prioriteres.
Det er jo en kjent statistisk sak at fedme, dårlig helse og kortere levealder henger sammen med sosial bakgrunn. Hvorfor ikke kjempe MOT dette, hvis man kommer fra et miljø som preges av slike vaner, snarere enn å gå inn i det samme mønsteret?
Tidligere, feks etter krigen, var det veldig vanlig blant lavere sosiale klasser å arbeide for å "forbedre seg selv", ta kveldskurs og etterutdanning ved siden av arbeidet, streve for å bli flinkere og lære mer. (det høres veldig rart og arrogant ut å omtale det slik, men det var slik de omtalte seg selv. Det fins mange gode kilder på dette, Sturla Bjerkakers bok om AOF, feks. Og en god del svensk folkeopplysningsforskning) Man slåss seg ut av klassen sin og inn i en ny ved hjelp av selvforbedring og egeninnsats. dette var blant annet et stort prosjekt innen arbeiderbevgelsen (gjennom AOF) osv.
Nå er utdanning og høyere utdanning tilgjengelig for alle vha lånekasse osv, men helse og ernæring er det nye klasseproblemet. Det må kunnskap til, økt tilgjengelighet av sunne matvarer, billigere trening, lettere tilgjengelig trening, og egeninnsats. Og en del av egeninnsatsen er faktisk å IKKE lære ungene sine usunne vaner.
Ok, da er vi ganske enig likevel da, Mim :jupp:
Ikke alltid så lett å skjønne hva som er ironi og ikke her inne :flau:
Men er enig i at vaner, livsstil og kosthold går i arv, og at det er viktig å være bevisst på hva man faktisk overfører til ungene sine via det man selv gjør.
Som vi har sagt mange ganger før: Unger gjør det du gjør, ikke det du sier!
Når det gjelder kosthold mener jeg selv at jeg er ganske bevisst på det.
Men er nok ikke så gjennomført kostholdsfanatiker (var det ikke det du ble kalt? :fnise: ) som deg.
Når det gjelder trening derimot, er jeg nok ikke verdens beste forbilde :flau:
Hvorfor skal man introdusere usunne smaker før barnet engang vet hva det er?
Kos, kos, kos hører jeg, men det må være det tynneste argumentet her, og
det eneste;)
Jentungen vår klarte å få tak i en sjokoladebit uten at vi merket det. Vi merket det faktisk ikke før vi hørte en masse mmmmmm mmmmm mmmmm lyder. Hun satt i et hjørne ved siden av sofaen og koste seg noe så utrolig. Vi tok vekk sjokoladebiten og hun hyla, virket helt desperat.
Tror ikke det å like sukker/sjokolade er en lært ting. Det er kos sånn helt automatisk det.
Vi har ikke gitt henne sjokolade etter dette, men hun har fått noen skiver med sjokopålegg av sin farmor. Har ikke laget noe stort nummer ut av det. Ellers bøtter hun nedpå med bananer, appelsiner, eppler, kiwi, druer og spiser ellers sunt med mye grønnsaker, så de skivene klarer kroppen å takkle uten for store problemer.
Trollmor
04-06-2006, 10:52
Vi har latt prinsessen smake på mye av det vi kan spise på og det var før hun var 1 år .
Cathymora
14-06-2006, 16:27
Lillegutt har til stor begeistring og smatting fått smake is et par ganger nå! Utover det har vi ingen planer om å la ham smake andre ting før ved rundt ettårs alderen.
Eldstemann var den som gikk lengst uten smak av søtsaker, men besteforeldre er jo fæle til å skulle proppe i litt krem, is o.l.
Med de to minste ble det jo til at de fikk litt tidligere, men minstemann gir vi tørket frukt når de eldst koser seg med lørdagsgodt.
Første søtsakene tror jeg var en slikk softis da han var 6 mnd. kan ikke si han savner det noe særlig, tror egentlig han har glemt det :knegg:
He fikk knotten smake is i går for første gang (10mnd) Han likte det, men lagte skikkeig stilig grimase hve gang pga kulden :fnise:
Lille har fått smake vafler, litt kake, og kjeks, men ikke sånn typisk godteri som sjokolade og denslags, det kommer vi til å vente med...
vBulletin® v3.6.8, Copyright ©2000-2008, Jelsoft Enterprises Ltd.