PDA

Se hel versjon : Tran og sanasol

Lavidamor
26-05-2006, 08:07
På foreldremøtet i barnehagen kom det fram to ulike forklaringer på hvorfor man ikke skal ta tran og sanasol sammen.

1. Man kan bli vitaminforgiftet

2. De inneholder ulike vitaminer som hemmer hverandre i å bli tatt opp av kroppen, så man går å tror man får i seg nok vitaminer, mens det isteden ikke skjer noe spesielt.

Noen som vet noe mer om temaet? Jeg vokste opp med å få 1 spiseskje tran + 2 spiseskjeer sanasol samtidig uten at jeg noen gang ble forgiftet. Vet ikke helt hva jeg skal forholde meg til. Sønnen min har fått 1 skje av hver hittils. Etter at jeg hørte dette begynte jeg å gi en skje tran den ene dagen, mens en skje sanasol neste dag.

Bauche
26-05-2006, 09:49
:gruble: Jeg er også oppvokst med tran og sanasol i samme skjei for å ikke kjenne transmaken så godt...Hadde egentlig planer om å gjøre det samme med prinsen (som enn så lenge bare får eskimo kids)

Det med at man kan få for mye vitaminer makes sense. Det er noe med at flere av vitamenene er fettløselige og ikke vannløselige. Disse blir lagret opp i kroppen i motsetning til de vannløselige (som c-vitaminer) som går ut av kroppen..
Det med at vitaminene hemmer hverandre her jeg ingen kunnskap om gitt...

Lavidamor
26-05-2006, 10:53
C-vitamin er et vannløselig vitamin som øker kroppens opptak av jern, mens et stoff i melken(kalsium?) hemmer opptaket av jern. Det er det eneste jeg husker. Verken tran eller sansol inneholder jern, så det er i grunnen irrelevant.

Tran inneholder A, D og E vitaminer + omega 3 fettsyrer.
Sansol inneholder A, D, E, B1, B2, B6 og C vitaminer, + nikotinamid, pantotensyre og folsyre.

D vitamin tror jeg er et fettløselig, men vi får jo i grunnen lite av det her nord, ettersom jeg har forstått det så er sollys er den viktigste D-vitaminkilden.

Tran er heldigvis ikke noe problem å få ned her i huset. Både jeg og gullet liker tran og trenger ingeting å skylle det ned med.