PDA

Se hel versjon : Nora syltetøy uten sukker og kunstig søtning

Lavidamor
26-05-2006, 08:18
Nora har jo kommet med et syltetøy hvor de hevder å ikke ha tilsatt sukker og ikke har tilsatt kunstig søtning. De har derimot brukt epleekstrakt som søtning isteden. Vi kjøper normalt sett ikke syltetøy da jeg unngår pålegg med mye sukker, men jeg har kjøpt dette syltetøyet nå for å prøve da bær skal være sunt. På smak var det litt spesielt, men forsåvidt godt.

Men... Er det egentlig så sunt da? Noen som har hørt noe mer om det i media f.eks.?

Kasia
26-05-2006, 08:34
Jeg kjøpte det også, lykkelig over at det ikke fantes kunstige søtningsstoffer i det. Skuffelsen var stor da jeg så at det var brukt epleekstrakt. Det er nemlig allergi mot epler i familien, så da kan vi ikke ha det. Sist i butikken så sjekket jeg alle jordbærsyltetøyene og nesten alle hadde epleekstrakt i seg. Det var bare Noras hjemmelagede som ikke hadde epleekstrakt, og det har til gjengjeld masse sukker.

Jeg aner ikke om det er sunt eller ikke, har ikke lest noe om det. Men det er jo bra at man får saft og syltetøy som har mindre sukker uten å ha kunstig søtning.

Bauche
26-05-2006, 09:12
Syltetøyet er kjempegodt og det er supert at det ikke er tilsatt sukker eller kunstig søting. Likevel vet jeg ikke om det kan defineres som sunt...Er blåbærsyltetøyet som å spise blåbær liksom?

Stikka74
26-05-2006, 09:39
Som en del av et variert kosthold, og brukt med måte, er syltetøy sunt. Og vi foretrekker da Nora's 100% da det ikke er tilsatt raffinert, hvit sukker. Det er jo søtet med fruktkonsentrat, som er nesten det samme som rent fruksukker, men synes det er hakket bedre.

muslingen
26-05-2006, 11:57
Jordbærsesongen nærmer seg og jeg vil komme med et tips. Det er hva vi gjør her i huset. Vi kjøper et par kasser jordbær. Eter så mye vi bare makter et par dager etter å ha rørt sammen mesteparten. Noen jorbærkurver fryser jeg hele (bare rensket). Med å røre jordbærene mener jeg å ha det i en stor bolle og røre godt og hjelpe til litt med en stavmixer. Så tar vi alle de plastbokser vi har og slenger det i frysern.

Etter hvert kjøper vi noen lettsyltetøyglass. Tiner såvidt en del jordbær (alt fra 50/50 til 70/30) og blander i en bolle med kjøpesyltetøyet. Slenger det i frysern igjen. Så tar vi opp et glass når vi trenger det. Tar et par dager å tine i kjøleskapet. Og et par uker eller litt mer senere er glasset tomt. Vi spiser det ikke på brødet, men i frokostblandingen og på havregrynsgrøten. Og det med god samvittighet. Lite sukker, lite tilsetningsstoffer og masse hele og gode bær. Det er litt for flytende til å ha på brødskiva. :nam:

Skal man lage kake eller is er det også godt med disse hele jordbærene. Men oppå kaka kan man ikke ha dem, for de blir helt dvassne etter å ha vært fryst.