PDA

Se hel versjon : Internasjonal fest..

Cinderella
27-05-2006, 10:39
Det skal være internasjonal fest i b.h til sønnen min.
Alle skal ta med litt mat hver fra det landet de kommer fra.
Er det noen som har noen orginale eller uorginale ideer til hva jeg kan ta med.:undrer: det er flest norske i denne B.h så det hadde vært morro og ta med noe som ikke alle kommer med egentlig.

Det er fest for både barn og voksene.

Håper noen av dere kan hjelpe jenter:glis:

Nennemor
27-05-2006, 11:48
Kald eller varm mat? Dessert? Kaker? Salat? Hva hadde du tenkt deg?

Tidligere bruker
27-05-2006, 12:07
Sveler er jo en ide...
Potetball
Nybakt, lunt, grovt brød med brunost
Rørt jordbær (ikke helt sesongen, men... hvis du har i frysern!)
Russekrem, eller trollkrem eller hva det nå heter (kanskje litt sær smak for småbarn?)
Rømmevafler

Cinderella
27-05-2006, 18:51
Kald eller varm mat? Dessert? Kaker? Salat? Hva hadde du tenkt deg?

Har egentlig ikke tenkt på noe spesielt, er åpen for alt jeg..:jupp:

Nennemor
28-05-2006, 09:03
Hva med ovnsbakt ørret eller laks? Den kan du servere kald med agurksalat ved siden av. Du baker fisken hel og serverer den hel.

1-2 kg fisk
1 purre
1 pakke persille
Meierismør, ca. 100 gram
Salt
Pepper
Sitronsaft

Fjern fiskeinnvoller, blodrand og gjeller. Fyll fisken med 2 ts salt, pepper og oppskårne grønnsaker og krydderurter, samt smøret i terninger og en "dæsj" sitron.

Pakk fisken inn i aluminiumsfolie og stek den i ca. en time ved 200 grader. Den er klar når ryggfinnen lett kan nappes vekk.

Agurksalat lager du ved å løse opp litt salt og sukker i vann, ha oppi litt pepper og eddik og skjær så tynne agurkskivre med ostehøvel å ha oppi. Det kan gjerne stå og trekke en stund. Noen fjerner alt skallet før de skjærer skiver, jeg bare vasker agurken utenpå og bruker den som den er.

Nennemor
28-05-2006, 09:07
Gratinert fiskepudding. Kan det være noe? Er det internasjonale innslag i barnehagen er fiskepudding egentlig ganske eksotisk for dem skulle jeg tro.

500 gram fiskepudding
1 liten purre
1 liten rød paprika
4 ss hakket persille
smør
1 beger cottage cheese
2 egg
salt
pepper
paprikapulver
reven ost
sitronsaft
sukker

Grønnsakene surres i litt smør og spres i bunnen av en ildfast form. Deretter legges fiskepuddingen i skiver over. egg, cottage cheese, salt og pepper vispes og helles over fiskepuddingen. Dryss så på ost og paprikapulver. Til slutt en blanding av smør, sukker og sitronsaft. Stekes i ovnen på 200 grader i 30 minutter. Serveres med revne gulrøtter og poteter eller brød.

Nennemor
28-05-2006, 09:12
Iskake med molter kanskje?

Mandelbunn:
4-5 eggehviter
250 gram malte mandler eller nøtter hvis du liker det bedre
250 gram sukker.

Eggehviter og sukker piskes godt, malte mandler has i og bunnen stekes i en 26cm springform i ca. en halv time ved 175 grader. Avkjøl fullstendig.

Isen lages av:

Eggeplommene
5 dl fløte
50 gram sukker
ca. 350 gram moltesyltetøy

Pisk eggeplommer og sukker godt. Stivpisk fløten for seg. Bland sammen og ha til slutt i syltetøy og rør godt sammen. Hell over den kalde kakebunnen og sett kaldt i minst fire timer.

Hvis du har bakepapir i bunnen av formen før du steker bunnen er det lett å flytte hele iskaken over på fat når den skal serveres.

Nennemor
28-05-2006, 09:16
Er det norske jordbær å få tak i er det godt med jordbærpunsj.

1 liter hvitvin, alkoholfri passer vel best i barnehagen. ;)
1 1/2 liter Mozell
1 1/2 - 2 dl melis
2 kurver jordbær

Skjær jordbærene i skiver og rør inn melis. La stå kaldt i en time. Hell over litt av hvitvinen og sett det kaldt i en time til. Hell over resten av vinen og brusen rett før servering.

Dette er nok til ca. 15 glass.

Stikka74
28-05-2006, 12:47
Gratinert fiskepudding. .........
............................
Til slutt en blanding av smør, sukker og sitronsaft.

Dette hørtes godt ut, men hvordan lager du og hvor mye av hvert i smør/sukker/sitronsaft-blandingen?

Nennemor
28-05-2006, 13:41
Dette hørtes godt ut, men hvordan lager du og hvor mye av hvert i smør/sukker/sitronsaft-blandingen?

Jeg har tatt dette litt på slump jeg da, men skal jeg gjette tenker jeg at hvis man smelter tre ss smør og har i 1 ts sukker og 1 ss sitronsaft omtrent så burde dette bli en bra blanding. Kanskje litt mer av hvert, men det er bare for å gi litt smak, det må ikke være for mye.

akka
28-05-2006, 13:45
Du kan jo lage noe spesielt fra den landsdelen du kommer fra - selvfølgelig artigst hvis du ikke bor i denne landsdelen nå slik at det blir litt eksotiskt for de andre'¨