PDA

Se hel versjon : For tidlig?

Happii
18-01-2002, 13:24
Heisann!

Når begynnte dere med grøt til babyen deres eller når har dere tenkt til å begynne?

Sebastian er 3 1/2 mnd og får nesten bare tilegg, derfor tenkte jeg som så at det kunne være greit å begynne med grøt snart:p Veit at det anbefales å ikke starte med fast føde før 6 mnd alder, men det er vel for de som fullammes?

1.når begynnte dere?
2.Hvilket grøt merke er å annbefale?
3.Når på døgnet skal dette måltidet taes?
4.Hvor mye skal han få de første gangene?
5.Kan han få vondt i magen? er det vanlig etter at de har fått grøt første gang?

Håper på svar

Klem til alle mammaene og babyene her inne:klem:

Villemo
18-01-2002, 13:46
Heisann Happii:D

Først av alt tuuusem takk for pm,har desverre vært littegrann opptatt i det siste,men det har du nok fått med deg ja;)

Så over til grøt spørsmål:

1. Remy var 3 mnd da jeg begynte,for han var så urolig,han var enda sulten etter at han hadde fått flaske!

2. Jeg har brukt Nestle,men i det siste også Småfolk grøt.
I begynnelsen begynte jeg med mais grøt,men det var ikke populert nei:p Begynte så med hvetegrøt,og den falt i smak gitt!!!

3. I begynnelsen begynte jeg å gi ham det til kveldsmat, helt i begynnelsen fikk han melk først så litt grøt. Så begynte jeg med grøten først da han begynte å Spise grøten skikkelig!
Rundt 5-6 mnd begynte jeg med grøt til lunch! Mange som gir til frokost også,det finner du fort ut selv hvordan du vil gjøre og hva som er best for dere!

4. De første gangene er det bare små smaksprøver, Det står på pakken vår mye du blander i en smaks porsjon....men det skal være så tynt at han kan suge den i seg...får så å gjøre den tykkere etter hvert som dagene går og han begynner å virkelig like det;)

5. Remy fikk ikke vondt i magen,men det er veldig individuellt. Det er alt etter hvor sensitive magene deres er tror jeg;)

Dette var mine erfaringer ihvertfall,lykke til med grøten vennen! Håper jeg får en oppdatering om hvordan det går med grøten? :)

Stooooooor klem til dere begge to!

Nelle
18-01-2002, 13:55
vi startet med litt grøt/velling da Synne var 4 3/4 mnd.
Hun hadde da i en lengre periode puppet annenhver time døgnet igjennom.
Begynte derfor med litt banan og litt grøt.annenhver dag.
Synne har nå begynt å få pupp "bare" en gang om natten noe vi er fornøyd med. Nå tror jeg ikke at det var grøten som gjorde det.heller alderen.
Hun hadde en periode etter 3 mnd alderen hvor vi kom litt ut å kjøre med rutiner.
Grøten gir vi ved 19 tiden om kvelden.
Vi startet med risgrøt som er glutenfri (Nestle)som vi blandet med morsmelk kun noen få teskjeer.
Synne fikk ikke vondt i magen men det er nok endel som opplever det.
6 mnd grensen er nok satt mye pga det er lett å få mindre melk når barnet har begyt med fast føde derfor er det så viktig at en fortsatt ammer masse masse.

klem og lykke til
Nelle

Trulte1
18-01-2002, 14:32
1. Vi begynte med grøt til Christer da han var ca. 4 md. gammel. Han fikk da stort sett bare tillegg og etter at måltidet var ferdig var det tydelig at han ikke var mett, så i stede for å "proppe han full" av tillegg begynte vi med grøt.

2. Det anbefales å begynne med mais- eller risgrøt pga. at disse er glutenfri. Vi begynte med risgrøt - som slett ikke var populært, men det var derimot hvetegrøten.:nam: Nurket kan få tørre flekker på kroppen som en reaksjon på gluten i grøten, men da er det bare å smøre med en god fuktighetskrem.

3. Vi ga grøt til kveldsmåltidet. Rett og slett av egoistiske grunner i håp om at han skulle sove natta igjennom...

4. I begynnelsen ga vi bare noen få teskjeer med velling. Christer fikk litt grøt først og så koste vi oss med flaska etterpå.

5. Christer fikk ikke vondt i magen da vi begynte med fast føde. Derimot ble han litt hard i magen enkelte ganger, men det løste vi med en teskje eller to med maltekstrakt i melka hans. Når han ble større og begynte å spise hele grøtmåltider tilsatte jeg enkelte ganger litt sviskersaft i grøten hans og det gjorde også "underverker".;)

fant
18-01-2002, 23:21
1. Begynte med grøt i 3,5 mnd alder

2. Begynte med maisgrøt ...anbefalt fra helsestasjonen, for den er lett fordøyelig liksom.

3. Jeg ga på kvelden, men det annbefales å gi på dagen, i tilfelle barnet skulle reagere på den.

4. Skal begynne med 1-2 t-skjeer og øke gradvis 1 t-skje pr dag ( har jeg lest en eller annen plass)

5. Vet ikke om det er vanlig, men har ikke hørt noe om det egentlig. Ingen av mine 2 gutter har reagert på grøten iallefall :)

Lykke til med grøten :)

supermamma
19-01-2002, 01:34
Vi begynte med mais grøt da han var 3mnd. I begynnelsen fikk han veldig lite sånn ca 2 timer før leggetid. Helsesøster anbefalte å puppe han først, men jeg puppet etterpå og det gikk bra. Tror du merker det fort om han ikke tåler det, og da er det jo bare å vente en stund til........