PDA

Se hel versjon : Kan noen lage en skikkelig TYKK og luftig pizza?


Tidligere bruker
16-01-2003, 23:00
Jeg irriterer meg alltid over at jeg ikke får til å lage skikkelig tykk hjemmelager pizza.Mamma pleide å lage en nydelig tykk bunn som ikke ble steinhard i skorpa.Masse godt fyll også! Så nå lurer jeg på om det er noen av dere som greier det?Da vil jeg veldig gjerne ha en veldig utfyllende oppskrift siden jeg har prøvd omtrent 450 ganger tidligere:uff: ...Vi eeeeeeelsker hjemmelaga pizza:D !!!!

Tidligere bruker
16-01-2003, 23:09
Heisann :)

Jeg har vært kjempeheldig med pizzabunnene i det siste.

Når jeg skal ha den tykk og luftig bruker jeg oppskrifta som står bak på Toro sine pizzafyllposer. Jeg har dessverre ikke en sånn pose her nå , så oppskrifta får du ikke.
Det som jeg gjør er å alltid bruke ferskgjær. Jeg bruker også olivenolje-litt mer enn i oppskrifta.

I tillegg er det viktig med TÅLMODIGHET.

Sett deg foran TV-en og kna. Kna lenge... Det gir resultater, i tillegg er det god trening :)
Hev deigen i 45 minutter på et ganske godt og varmt sted.
Kjevl ut bunnene på steikeplata (dersom du bruker denne oppskrifta må du lage pizzaen rund, skal du fylle hele langpanna med deig , blir deigen for liten).
Etterhev bunnene en stund fram til de blir store.

Fyll pizzaen og sett i ovnen.

Jeg fikk aldri til pizzabunnene før.

Jeg har innsett at det var tålmodighet og knaing som manglet.

Lykke til :)

Olli

Zita
16-01-2003, 23:29
Tror det viktigste er at du hever pizzabunnen skikkelig før du legger på fyllet (2. heving). Nam, nam.....

Sander's mamma
17-01-2003, 00:08
Jeg bruker 4 dl melk/vann, litt smelta smør og en dæsj olje. Blander i mel til passe deig.
Før satte jeg bollen i varmt vann til dobbel str. etterhevet ikke.
Nå setter jeg bollen i ovnen på holde varm/heve funksjon 60 grader, lar den heve til dobbelt str. etterhever ikke.
Den siste måten gjør at jeg får to bunner som er passe tykke (lager jeg 1 bunn blir den alt for tykk) og første måten gir tykk bunn
Bruker tørrgjær + litt sukker i deigen (som gjør at gjæren hever deigen mer)

hal
17-01-2003, 02:42
Vi elsker også TYKK pizza!
Enkelt som jeg liker det bruker jeg ferdigposene med både fyll og bunn!

Lager min i foodprossesor og lar den gå noen min der.
Hemmeligheten bak en vellykket bunn er at du må heve godt, ikke nødvendigvis to ganger, det gjør ikke jeg, men jeg steker bunnen ca 5 min FØR jeg hiver på fyllet!
Da faller den nemlig ikke så lett sammen ;)

Også bruker jeg selvfølgelig dobbel deig i en langpanne...

Mondeo
17-01-2003, 11:04
Jeg har oppskriften på verdens beste,tykkeste og luftigste pizza.:) Men det er en familieoppskrift som jeg ikke får lov å dele med andre,så den får du ikke.:D
MEN,jeg bruker litt mindre mel enn det som står i oppskrifta,så "banker" jeg deigen skikkelig godt.Lager hele greia på formiddagen,tar på fyllet uten å heve deigen først.Så setter jeg pizzaen i kjøleskapet til den skal i ovnen om kvelden,og da er den diiiiger!:eek: