PDA

Se hel versjon : Hvor viktig er denne grøten?

Elin
20-01-2002, 22:00
Jeg sitter her og lurer litt. Ingrid er litt over seks måneder, og vi har introdusert grøt for henne i løpet av den siste måneden. Men hun vil fortsatt ikke spise noe særlig.:(
Har hatt et par dager der hun har slått til, men ellers er hun meget skeptisk. Kniper munnen igjen og gliser...
Vi har prøvd forskjellige typer, og endte opp med Hvetegrøt med frukt. Det er den hun har minst i mot, for å si det sånn;)

Men jeg lurer på hvor viktig det er at hun spiser grøt når hun er såpass stor? Det holder vel ikke med"bare" morsmelk så mye lenger nå?
Er litt bekymret for at hun ikke får i seg nok vitaminer og jern og sånt.:uff:

Er det noen av dere flinke mammaer som kan berolige meg litt?Flere som har hatt slike "spisevegrere"?
Kommer hun plutselig til å ville ha grøt?

Synes dette er litt vanskelig, jeg..:uff:

Mams
21-01-2002, 18:22
Det jeg har hørt, er at det ikke er jern i morsmelk (eller i alle fall ikke nok), og at spebarn derfor blir født med et jernlager som varer i ca seks måneder. Derfor trenger de tilskudd av jern fra seksmåneders alder- Og det kan de bl.a. få i form av (jernberiket) grøt.

Men når det er sagt, så er det vel ikke akutt krise selv om du ikke får i henne noe særlig med grøt akkurat nå. Fortsett med prøvingen du, en dag så vil hun nok plutselig ha! Evt du kan gå rett over på brød med jernrikt pålegg (prim, leverpostei...) om noen uker.

Du kan jo se hvordan det går fremover og så evt spørre hva du skal gjøre på neste kontroll på helsestasjonen, hvis det ikke blir noen bedring!

Lykke til!

iselin
21-01-2002, 23:38
Datteren min var aldri særlig glad i grøt, hun spiste kanskje grøt av 50ml vann. Dette gjaldt uansett hvilket slag vi prøvde, Da hun ble 7mnd begynte vi å introdusere brødskive, og nå (10mnd gammel) spiser hun brødskive i stedet for grøt. Det er helt i orden i følge helsestasjonen, så lenge vi bruker pålegg med høyt jerninnhod- leverpostei, prim etc. Hun har vært ganske småspist hele tiden, men legger da på seg, selv om det ikke går så veldig fort!