PDA

Se hel versjon : Middagsoppskrifter med laks


Britney
24-01-2003, 11:50
Jeg har tatt opp laksefilet som jeg vil ha til middag i dag. :nam: Noen som har noen gode (og sunne..) oppskrifter? En eller annen hadde en oppskrift der man la laks i aluminiusfolie sammen med grønnsaker. Hvem var det? Fant ikke igjen oppskriften..
Forresten, kom med usunne oppskrifter og - kan jo fikse og trikse litt.. :)

Lullen
24-01-2003, 12:04
Denne fant jeg på Grete Roede:

Laks à la Sicilia

Laks og pasta er for mange litt uvant, men prøv gjerne denne varianten av laks. Den vil med stor sannsynlighet friste til gjentagelse.


4 porsjoner:

laksefilet (se mengde nedenfor)
1 ss olivenolje
1 løk
1/2 dl hvitvin
1 1/2 ss frisk oregano
500 g tomater
salt og pepper

Skjær lakseterninger og fres dem i olivenolje noen minutter. Sett til side. Finhakk løk og stek den i samme panne til den er gylden. Hell over hvitvin og oregano og la det koke i fem minutter. Senk temperaturen. Ta skallet av tomatene, fjern innmaten og ha i pannen. Kok sausen i nye fire minutter. Kok pasta i lett saltet vann etter anvisning på pakken. Hell av vannet og fordel båndspagettien på tallerkener. Legg på laksen, ha over sausen til slutt..

Har ikke prøvd denne selv.
Jeg har lagd laks i folie før (med purre, gulrot m.m) Dessverre ligger oppskiften hjemme i kokeboka...

Annevenn
25-01-2003, 15:56
Litt seint, men du kan jo ha den til en annen gang.

Jeg lagde laksefilet forleden dag. Lagde først "oppblåste poteter" (poteter i båter, med skallet på, i ovnen ved 220 grader, til de har "blåst seg opp" og blitt gyldne, og er myke inni)

Hadde salat (isbergsalat) med et par ss rømmekolle (smaker som rømme, men lettere) og et skvis sitron og litt pepper og salt. Blandes, er salat ved siden av.

Agurksalat til.

Så har du sitronpepper på laksefileten, og steiker den i litt olje (i porsjonsstykker). Når den er stekt, spruter du litt sitronsaft på.

Voilà, DEN middagen! Blir mye mer spennende med de potetene!!!!

Nennemor
25-01-2003, 23:49
Lakseform

Lag en pose Lofoten fiskesaus slik som posen beskriver. Legg ca. 400 gram frosne grønnsaker i et ildfast fat, legg småbiter av laksefilet utover, ca 500 gram, strø over salt og pepper. Hell over fiskesausen og spre evnt. litt gratineringsost over. Stekes i ovnen i ca. 30-40 minutter. Serveres med poteter.

Dette er utrolig lettvint og smaker kjempegodt. Hvis du har god tid kan du selvfølgelig lage en fiskesaus fra bunnen av, men som en full fart rett er det veldig lettvint med sausposen.