PDA

Se hel versjon : Hva skal jeg lage i Racletten?


Polyanna
25-01-2003, 13:05
Jeg har fått en Raclette til jul, og nå skal jeg invitere de glade givere.:)

Men hva lager man? Har planer om å bruke den som en fondue, med ulike typer kjøtt og sauser. Men hva bruker man de skuffene under til? Går det an å lage en dessert eller noe i dem?

Fisk er utelukket i dag, pga. allergi, så det begrenser seg til kjøtt, tilbehør og dessert.

Tips mottas med mange mange takksigelser!!!! :)

Nennemor
25-01-2003, 13:12
De små skuffene er til å legge skiver av Raclette-ost i slik at den smelter. Det hører sikkert noen slike tre-spatler til (a la sånne tunge-ned-dyttere som leger har, bare bredere) og disse er til å skrape osten ut av skuffen når den er smeltet og over på kokte poteter. Sammen med osten og potetene serverer du vanligvis sølvløk og sylteagurker.

Polyanna
25-01-2003, 13:17
Aha.... Fant ikke sånne tregreier, må lete gjennom esken en gang til. Men det går kanskje an å bruke skuffene til å holde sauser eller noe varmt også?

Og hva er Raclette-ost?

Scighi
25-01-2003, 13:18
Vi pleier å ha kjøtt på plata, bacon osv, og i skuffene under har vi masse forskjellig. Bare fantasien som setter grenser. Eks. squash, mais, champignon, saus, paprika, tomater, gulrot, løk osv...

Vi fikk ikke med noen slike tre-sleiver vi da..

Polyanna
25-01-2003, 13:28
Stiller jo bare motspørsmål jeg, da, men: De tingene under Racletten: Blir de stekt, eller bare varmet?

Takker og bukker for svar, altså!:)

Nennemor
25-01-2003, 14:01
Raclette-ost er en fast, gul ost som er ment å skulle smeltes. Noen gjør det på gamle måten og tar hele ostehjulet bort til peisen og så skaver de av osten etter som den smelter. De fleste av ogs nøyer oss med å skjære skiver og legge i skuffene.

En hver velassortert ostedisk vil ha Raclette-ost å selge deg. Vanligvis vil de skjære serveringsskiver for deg også hvis du spør.

Hvis tre-spatlene manger, er det bare å bruke en teskje eller noe for å skrape ut den smelta osten.

Elisa
25-01-2003, 14:15
Jeg legger ut et par linker til deg, jeg:
her (http://www.oluf.no/tips_fokus.asp?ID=1043)
her (http://www.raclette-suisse.ch/)
her (http://www.aperitif.no/index.db2) Det er to desserter,søk på ordet i kokeboka...
her (http://tinedev.skolemelk.no/oppskrift/3991/)

Pippi-mor
25-01-2003, 14:35
Det går an å grille pølser på Racletten også!!! :gal: :gal: :gal:

Rarelillemeg
25-01-2003, 21:06
Bare en liiiiten kommentar...
Racletteost lukter grusomt sterkt. Vi har prøvd det en gang. Jeg syntes hele kjøleskapet luktet ...eh... skittbleier... :o
Men da den var smeltet smakte den ok, altså...
Hvis du spør i en ostedisk kan de gi deg råd om andre oster som passer bra. Mener å huske de sa Jarlsberg var ok. Norvegia smaker jo ingenting, så den er vel ikke det store.
Vi har faktisk nesten aldri brukt vår Raclette, den første gangen ble såpass mislykket at vi bare pakket den langt inn i et skap.

..og det fulgte ingen sånne trespatler med i vår heller...

Virre
26-01-2003, 15:49
Det er masse spennende du kan bruke i racletten.

Plata oppe bruker vi til å steke kjøtt, kylling, scampi , ananas etc på

Skuffene under: Masse forskjellige grønnsaker etc (tomater, paprika,ananas osv.

Legg reker med ost på.

Skjær tynne skiver med loff - smør på hvitløkssmør - og ha dem der et par minutter - KJEMPE GODT

Raclett kan du bruke til alt det du synes er godt selv. Vi bruker vår ofte - og koser oss!

Polyanna
26-01-2003, 18:14
Vi stekte kjøtt og grønnsaker, hadde noen kalde sauser (rømme + majones + sitron + div krydder) og en hjemmelaget bernaise, salat og ris til. Og ost, da.

Det var kjemegodt!

Vi våget oss ikke på noen dessert, så det ble hjemmelaget Panna Cotta i stedet.:)

pusi1
05-01-2006, 20:10
denne må jeg jo bare abbonere på da jeg fikk en ifjor

Plusle
06-01-2006, 14:07
Må bare legge til at jeg liker Ridderost mye bedre enn Raclette-osten. Litt mer smak og ikke så "tørr" når den er smeltet :blunke:


Bruker biff skåret i mindre biter som oftest. Da legger jeg de gjerne i en skål med litt krydder og olje så fester de seg ikke så lett til platen.
Ellers sopp, paprika, løk, cherry-tomater, minimais og selvfølgelig kokte poteter til å tømme osten over :nam:

pusi1
07-01-2006, 17:38
tenkte litt på biff her også :jupp: høres utrolig godt ut

Ritamor
07-01-2006, 17:53
Slik gjør vi det:

Kjøtt:
- kyllingfilet i biter
- svinekjøtt i biter
- oksekjøtt i biter
- salt sideflesk (Det samme som bacon men sideflesk er ikke røykt) Vi bruker bacon når vi ikke finner sideflesk på butikken

Garnityr:
- paprika
- løk
- champinong
- aubergin (kan ikke skrive det)
- minimais
Det er bare fantasien som setter grenser

Vi koker poteter til. I skuffene under smelter vi ost som vi tømmer over potetene.

Ost:
- Ridderost
- Norvegia (til de som ikke liker ost med smak!)
- Jarsberg
- Port Salut (har vi brukt en gang, jeg likte det godt!)
- Ballsfjord (hvit geitost)
Feite oster med mye smak... Ikke prøv med magre oster, det blir ikke bra...
- Blåmuggost (helst for vidrekommende og folk som liker blåmuggost!)

Saus:
- Toro kaldrørt peppersaus (den som blandes med rømme)
- Kalde sauser som vi mekker selv. (Har en god med karri, løk og eple..)
- Noen ganger lager vi varm saus også. Sauser med smak. (Peppersaus, krydderbernaise o.l)

Vi steker kjøtt og garnityr oppå.

Har vært borti noen som bruker elgkjøtt. Det skal visst være godt

Ritamor
07-01-2006, 17:55
Legger ut oppskrift på en god saus på Oppskrifter. Den kan brukes til raclett og fondue!

sofia
08-01-2006, 09:02
Gjør nesten som Ritamor:

Kjøtt:
- kyllingfilet i biter, både marinert og naturell
- oksekjøtt i biter, både marinert og naturell

Garnityr:
- paprika
- løk
- champinon
- squash
- minimais
- cherrytomater
- kokte poteter i terninger

Vi steker alt i skuffene - setter skuffene oppå plata, lar den stå til den er varm, har oppi litt olje/flytende smør og steker alt oppå der. Tilsetter saus etter smak, har på osten og setter skuffen under til gratinering.

Ost:
- Ridderost
- Port Salut (har vi brukt en gang, jeg likte det godt!)
- Norvegia (til de som ikke liker ost med smak!)
- Blåmuggost (helst for vidrekommende og folk som liker blåmuggost!)

Saus:
Vi tilsetter dette direkte oppi skuffene når kjøtt og tilbehør er stekt, så kan det stå og putre litt. Vi blander etter smak og behag:
- fond (kraft av storfe, kylling osv, fås ferdigkjøpt)
- ketsjup (kan også bruke hakka tomater)
- dijonsennep
- matfløte
- soyasaus
F.eks. kan man tilsette litt soyasaus og dijonsennep, bland det godt med det i skuffen, tilsett litt matfløte og la det koke inn litt før man legger osten oppå. :nam:

Tror vi bør ha det NÅ, før jeg tar ned julegardinene. Lukta setter seg jo veldig da! :gal:

angel
09-01-2006, 13:50
abbonerer på denne:glis:

pusi1
09-01-2006, 13:56
namnamnamnam, racletten skal prøves til helga, det er sikkert og vist

Sister IrieGal
10-01-2006, 00:22
Jeg bruker ofte de skuffene til å lage småommeletter i jeg. Ungene synes det er artig å få vispet egg opp i skuffene og så kan de selv velge av ferdigkuttede ting som de kan blande oppi. Min raclette er kombinert med fondye så den blir endel brukt.

Eliin
10-01-2006, 02:21
Vil bare tillegge at det er kjempegodt med smeltet brie. Det bruker vi de små skuffene til, den er mild og god og smelter til en konsistens som passer som saus.

snuppa
16-01-2006, 23:57
Jeg steker kjøttbiter av svin, okse, osv på toppen. Samme med pølse og bacon, paprika, sopp, tomat, løk, ja alt egentlig... skuffene under er forbeholdt ost, da ikke bare racletteost, men også norvegia og jarlsberg, ridderost osv..

Emmami
31-01-2006, 03:02
Jeg bruker ofte de skuffene til å lage småommeletter i jeg. Ungene synes det er artig å få vispet egg opp i skuffene og så kan de selv velge av ferdigkuttede ting som de kan blande oppi. Min raclette er kombinert med fondye så den blir endel brukt.

Kjempeide!!!

Raclett er i Snuppas topp tre liste sammen med lasagne og pinnekjøtt. Da spiser hun grønnsaker så det står ut av ørene på henne!!:knegg: Alt glir ned når hun kan lage det sjøl!! Sosial lørdagskos med ungene. Anbefales!!