PDA

Se hel versjon : Oppskrift på boller uten egg og melk, anyone?


emin
27-01-2003, 16:04
Jeg skal holde barseltreff på onsdag, og i den forbindelse så kommer det en liten gutt som ikke tåler egg og melk. Derfor lurte jeg på om noen har en oppskrit på hveteboller som passer for han? Hadde lyst til at alle barna skulle få det samme, for da vi hadde felles bursdagsfeiring så måtte foreldrene ta med egen mat, og det ble sirkus da han fikk tak i "feil" sjokoladekake. :uff:

Håper noen kan hjelpe! :)

Zita
27-01-2003, 16:17
Her en oppskrift jeg fant i "Allergikokeboken" (Else Lill Bjønnes):

Lettvinte boller:

400 g hvetemel
200 g margarin uten melk (f.eks blå soft)
3 ts bakepulver
2 1/2 dl vann
6 ss sukker
2 ts vaniljesukker

Hvetemel og margarin smuldres sammen i en bolle. Tilsett bakepulver, sukker og vaniljesukker. ha vannet i, og rør godt. Legg deigen med skje på smurt plate eller i papirmuffinsformer. Stek dem i ovn ved 180 grader i 10-15 minutter.

Glasur: 1 dl melis
ca. 1 ss vann

Røres sammen til en glatt glasur, og pynt bollene med denne.

Lykke til!

emin
27-01-2003, 16:35
Takk Zita! :D

Jeg tar gjerne imot oppskrift på sjokoladekake også, hvis noen har det! :mervink:

Zita
27-01-2003, 18:48
Skal sende deg en jeg;) , må bare stelle noen unger først!

Zita
27-01-2003, 21:15
Glemte å si at du må huske på å bruke margarin uten melk. Den fås kjøpt i alle dagligvare butikker; "blå soft". Du kan bruke den i din egen matlaging etterpå. Ikke bortkastet å kjøpe den altså...
Har en annen oppskrift også, hvis du vil ha en med "vanlig" gjær istedenfor bakepulver, de hadde kanskje vært litt mer holdbare og velegnet for frysing. Bare si ifra....

Det var umulig å finne en melkefri sjokoladekake. Men hvis du har en egen oppskrift uten melk, kan du bruke den, men huske på å erstatte margarinen med den melkefrie varianten. Du kan jo spørre om han tåler laktoseredusert melk som får i vanlige butikker. Det blir kanskje billigere enn soyamelk?

Jeg syns ihvertfall du er kjempesnill som vil lage denne maten for bare denne lille tassen. Prisverdig :klem: Jeg hadde blitt kjempeglad hvis noen hadde laget en glutenfri kake til meg når jeg kom til barseltreff........

Her er sjokoladekaka, du kan jo halvere eller tredele oppskrifta:

Lettvint sjokoladekake i langpanne:

4 1/2 dl hvetemel
3 dl farin
3ss kakao
3 ts bakepulver
2 ts vaniljesukker
1 dl oppblandet Soja Semp (apotek (dyr morsmelkerstatning tror jeg. På helsekosten får du kanskje kjøpt en billigere soyamelk-variant))
1 dl smeltet, melkefri margarin
1 dl kokende vann

Alt det tørre blandes godt. Ha i soyamelk og melkefri margarin. Rør godt. Ha til slutt i det kokende vannet. hell i godt smurt form, og stek ved 175 grader i 40-45 min.

Glasur: 2 dl melis, 1-2 ss kakao, 2 ss sterk kaffe, 2ss melkefri margarin.
Røres sammen til den blir glatt. Denne glasuren blir myk og kan også være fyll.
Vet ikke om mengden glasur passer til hele langpanna......
Kanskje lurt å kutte ut kaffe i glasuren hvis barna er veldig små?

Mye "hvisogomatte" her, men det er jo bare et forslag. Ikke så lett med barn som hverken tåler egg eller melk. Glad jeg ikke har det jeg (tror jeg da.....Storebror tålte ikke egg og melk da han var liten, men har forhåpentligvis vokst det av seg nå.....bank i bordet)
Lykke til i allefall!

:mervink: :)

emin
27-01-2003, 22:10
Tusen hjertelig takk for hjelpa Zita! :) Veldig flott at du hjlper meg på denne måten. Hadde lyst til å bake noe som alle barna kan spise nemlig. :)

Setter veldig stor pris på at du tok deg tid til dette!:mervink:

Zita
28-01-2003, 00:03
Bare koslig å kunne bistå med noe for NM-damene vettu.....:)