PDA

Se hel versjon : Spiser A L L E barn grøt?

Elma
23-01-2002, 11:49
Sukk... jeg begynner å bli litt fortvilet... :(
Nå er det to og en halv uke siden vi først prøvde å gi Jenny grøt - og fortsatt får vi ikke inn noen ting.

Nå har vi skapet fullt av ulike grøttyper - men ingen faller i smak. Hun rynker på nesen og lager grimasjer som forteller alt om hvor dårlig hun syest det er. :gal: :gal:

I går kjøpte jeg aprikosdessert som hun fikk smale litt på en skje - men nei.....hun spytter det ut igjen og kniper munnen stramt sammen! :uff:

"Her skal det ikke inn noe annet enn melk, mamma!" :D :D

Jeg synest at det er vondt å tvinge henne til å spise - selv om det er nok det vi gjør nå for å prøve å få henne til å like denne grøten...! Akk! :(

Jeg synest det er slik at alle de barna jeg kjenner E L S K E R grøt. De sitrer av fryd når de ser grøtpakken komme ut fra skapet. :nam: :nam: :nam:

Slik er det I K K E her! :(

Vi bruker over en time på grøtspisingen - og nesten ingenting går ned.... Bare jeg kommer med smikken begynner hun å sutre og munnen blir en laaang S T R E K!

Hun våkner om natten hver 2 time for å puppe. For noen kvelder siden var mamma her og hun brukte laaang tid på å få i Jenny grøten - og klarte det til en viss grad. Da sov hun først 6 timer og så fikk hun litt mat før hun sovnet 4 timer til! :uff:

Hva skal jeg gjøre? :???: :???: :???:

Elin
23-01-2002, 13:10
For at det er flere som har det som oss. Jeg har også inntrykk av at alle barn bare går og venter på at de skal begynne å spise grøt.
Men vi sliter omtrent som dere. Har prøvd det meste som finnes av grøt, men Ingrid gjør seg vrang helt til puppen kommer frem. da er alt bare fryd og gammen:uff:

Ikke så lett å vite hva som er riktig å gjøre, så jeg venter spent på om du får noen bedre svar enn dette.;)

Jeg ville bare si at du ikke er den eneste som sliter med innføring av fast føde...:)

:klem: :klem:

Tidligere bruker
23-01-2002, 13:10
Heisan :mervink:

Vet ikke om jeg kan gi deg noen råd altså. Kristian spiser grøt nå, men var ikke så veldig glad i grøt til å begynne med. Gikk nok 14 dager før han likte det tror jeg (uff så fort en glemmer). Vi prøvde først Maisgrøt, men den falt ikke i smak. Så da prøvde jeg en annen, var vel Hvetegrøt med Ris og Hvete. Likte ikke den heller så godt, men jeg fortsatte med den. Han fikk i seg bittelitt, bare for smakens skyld egentelig. Men etterhvert ble det litt mer og litt mer.

Synes du skal ta den grøten det virker som er mest ok (hvis det er noe forskjell da), og bruke den hele tiden. Slik at hun kan venne seg til den smaken. Er greit å prøve endel forskjellig i begynnelsen, men i og med at hun ikke liker noen så er det kanskje dumt å ta forskjellige smaker hele tiden nå fremover. Kan jo hende du har prøvd det da. Bare et tips :)

Ellers vet jeg ikke. Mamma sa at jeg ikke var noe særlig glad i grøt når jeg var liten, så da ble det fort brødskive istedet (rundt 5-6 mnd).

Lykke til :)

Klemmer fra Zip :klem:

Huldra
23-01-2002, 14:24
Lille My er heller ikke noe glad i grøt! Begynte med grøt da hun var akkurat 6 mnd, og enda spiser hun ikke noe særlig.... Går kanskje ned en skje eller to, ellers så kommer det meste ut igjen. Har også prøvd forskjellige desserter, slik som bringebær og eple og banan pure... Eple og bananpurene burde du prøve, den synes hun er grei og kan spise litt mer.... fra Hippo (økologisk og greier)

Håper hun snart får smaken på grøten, for jeg som deg begynner å bli frustert...:(

Maline
24-01-2002, 11:59
Kasper bestemte seg for en dag at hadde ikke ville ha grøt mer..........vi har prøvd mange typer grøt, og den beste er uansett Hvete m Frukt.
Han tar ca 3 ts hver dag. Mer får jeg ikke i han.
Men! Middags mat tar han gjerne! Så han får ca 1 glass hver dag, utenom dette blir det kun melk altså...........kjedelige greier..!

For grøt er jo SÅ sunt!!

:uff:

mina
24-01-2002, 14:03
Nei, ikke alle barn spiser grøt !

Min eldste elsket grøt og er helt vill når vi har det til middag på lørdagene...

Men niesen min nektet å ta grøten i sin munn. Jeg snakket med min søster på telefonen en gang de prøvde å gi ungen grøt -hun hylte så det hørtes helt ille ut (og da var det ikke snakk om tvangsforing, bare smaking...)
Enden på visa var at hun ble fullammet (med unntak av en og annen brødbit de fikk i henne) til hun var 9 mnd. Nå spiser hun det meste, men fremdeles ikke grøt...

Hilsen mina og Johanne (født 31.12.01)

Magica
27-01-2002, 13:44
sliter med akkurat det samme, og er ganske bekymra jeg og, etter å ha lest masse om hvor viktig grøt er pga jern-innhold etc...

Marius fikk først maisgrøt. De to første kveldene gikk det sånn passe, men etter det vil han ikke ha. Han spytter alt ut igjen, skjærer grimaser og skriker...
Gikk over til å prøve hvete med ris eller noe slikt, det gikk ikke stort bedre...

Men vi prøver da litt hver kveld, han er snart 5 og en halv måned, så det er jo litt greit om han får i seg litt...

Godt å høre det er flere! jeg har lest i litt blader og bøker, og der står det ikke nevnt med et ord at barnet ikke liker grøten...

klem Magica&Marius (170801)

iselin
28-01-2002, 18:57
Min datter spiste litt grøt fra hun var 4-6,5 mnd gammel, da var det bråstopp! Hun var aldri særlig glad i grøt, så da hun ble 7 mnd begynte vi med brødskive i stedet. I følge helsestasjonen var det helt OK, bare en passet på å bruke pålegg med mye jern, som leverpostei og prim.

Elma
28-01-2002, 20:18
S Å glad for å høre at vi ikke er de eneste som jobber med saken!:D

Det går S A K T E på vei fremover her....
Ingen grøtmoms vi har fått i hus, nei!
Pupp,mamma! Pupp,mamma! Pupp,mamma! Pupp,mamma!

Bli gaaaal!! :gal: :gal:

Neida, hun er så god atte! :D
Men av og til lurer jeg på om jeg skal sitte med puppen ute til hun er 15 år! ;)

Det som funker best for tiden er hvetegrøt med frukt blandet med blåbærpurè. Ikke mange skjeene vi får inn - men det er da iallefall noe som går ned i magehuset! Søtmomsen vår! :D :D

Sender varme tanker til dere andre som sliter med det samme problemet. Fortell hvordan det går, da! :) :)

Elma
16-02-2002, 12:56
Etter en og en halv måneds intens prøving med grøten virker det nå som at Jenny faktisk liker det! :D

Jippi! :D :D

Det er ikke til å tro!
Hun smatter i vei bare hun ser grøtskåla og spiser nå opp alt sammen! :D

Så jeg må bare si til dere som fortsatt sliter:

S T A U P A U - som de sa i Sogndal da jeg studerte der -

Det er faktisk håp i hengende snøre! :D ;) :D

Magica
16-02-2002, 13:05
GODE NYHETER!

vi prøver hver kveld vi og... har vel prøvd i 3 uker nå. Marius vil IKKE ha, han spytter det ut igjen når han får det inn med skjea... og lukker munnen febrilsk hvis jeg prøver igjen..

prøver jeg derimot med litt brød etterpå gaper han som bare det...

men vi prøver altså fremdeles, vil jo at gutten min skal like grøt!!!

Elma
16-02-2002, 13:22
Det jeg gjorde for å få fortgang i sakene var tre ting:

1. Ga henne litt blåbærpurè innimellom grøtsjeene. Dette for å få henne til å forstå at hun måtte gape. I begynnelsen gapte hun kun når det var blåbær på skjeen
- men etter hvert kom det seg! ;)
Når hun hadde blåbær i munnen smattet hun på dette og da bare tømte jeg innpå med grøt! :D

2. Brukte smokken når hun ikke ville svelge. Skje inn - smokk inn! :baby:
Slik svelgte hun unna etter hvert! :p

3. Etter at jeg hadde gitt henne den obligatoriske grøten - som hun ikke ville ha, men som jeg symbolsk bare måtte frem med slik at hun tilslutt forstod at hun ikke kom unna den - lagde jeg helt tynn grøt og gav henne på flaske. Dette tok også litt tid før hun forstod - men tilslutt supte hun innpå hele flaska! :eek:

Jenta mi sover lenger om natta! :D :D

Kanskje det var noen tips som kan funke for deg også? :uff:

Lykke til videre! Det V I L løsne til slutt! :) :)