PDA

Se hel versjon : Ostekake som ikke skal stekes


Pippi-mor
09-02-2003, 23:02
HEI!

Er det noen som har oppskrifter på GODE, ENKLE, FRISKE ostekaker som ikke skal stekes i ovnen? Er takknemlig for MASSE svar!

Blåbær
10-02-2003, 01:08
Jeg har en som er godt likt her i huset:

Ostekake med Kornmo

Kakebunn:
1 pk Kornmokjeks
125 g smør/margarin
50 g nøtter

Ostefyll:
3 egg
4 ss sukker
1 beger (175 ml) melon/aprikosyoghurt
250 g ananas/mandarinost (smørbar)
1 pk appelsingele

Lag appelsingele med 2.5 dl vann. Settes kjølig til den begynner å stivne. Grovhakk nøttene og knus kjeksen. Bland dette med mykt/smeltet smør/margarin og trykk blandingen ned i kakeformen (Ø 24 cm). Avkjøl. Pisk eggedosis. Bland ost og yoghurt til smidig masse, og ha den i eggedosisen. Tilsett geleen i egg- og ostemassen. Hell fyllet over bunnen og sett kjølig. Serveres når fyllet er stivnet.

Pynt gjerne med krem, appelsin, mandarin, kiwi, jordbær eller revet sjokolade.

Itherska
10-02-2003, 10:33
Dere må ikke legge ut slike oppskrifter.. :nam: :nam:

Nennemor
10-02-2003, 11:16
Jeg har en oppskrift som er enkel og god, men heller søt enn frisk. Vil du ha den også?

Luka
10-02-2003, 11:30
Her er også ei ostekake som er kjempegod:

Bunn:

1 pk Bixit Havrekjeks ( Søt )
100 g smelta margarin

Kjør kjeksen i foodprosessor eller knus for hånd, bland i smelta margarin. Trykk ut blandingen i ei form ( bare ringen ) satt på fat
( 24-26 cm i diameter ).

Ostemasse:

1/3 l kremfløte
1 beger lettrømme
200 g kremost naturell/ Philadelphia
100 g melis
1 pk sitrongele ( lages med 2,5 dl vann )

Lag sitrongelen først og sett denne til kjøling. Bland sammen ost og melis til en jevn masse ( lettest dersom osten er romtemp.) Pisk fløten til krem. Bland sammen krem, rømme og ost/melis-blandingen. Bland i gele, pass på at denne ikkje er for varm.
Tøm ostemassen over kjeksbunnen og sett i kjøleskap til det er stivna.

Pynt:

1 pk bringebærgele ( lages med 2,5 dl vann )
Ferske eller frosne bringe bær ( kan sløyfast )

Legg bringebæra rundt om på kaka. Tøm over bringebærgelen som må vera nesten heilt avkjølt. Sett kaka i kjøleskap til gelen er stivna.

Luka

Pippi-mor
10-02-2003, 12:16
Mmmmmm.... NAM-NAM! Tusen takk for oppskrifter! Jeg må nok prøve begge to etterhvert. Vil gjerne ha flere!

Ritamor
13-02-2003, 11:25
Jeg bruker omtrent samme oppskrift som Luka, men jeg bruker ananas/mandarin kremost isteden for Filadelfia.
Og til pynt/topplokk bruker jeg å veksle på kirsebær, jordbær, bringebær (og om jeg har god tid bruker jeg mere enn 2,5 dl vann i topplokket)

Pippi-mor
16-02-2003, 21:58
Takk fro oppskrifter!

Jeg prøvde Luka sin versjon med Ritamor sin vri igår. Men jeg brukte grønn gele (med stikkelsbærsmak) og pyntet med kiwi på toppen. Det ble NAM-NAM altså!

MEN - Kaka datt litt sammen for meg! Hva gjorde jeg galt? Sto den ikke lenge nok til avkjøling før jeg tok den ut av formen? Burde jeg pisket kremen enda stivere?

NOEN TIPS?

Kristin
16-02-2003, 22:44
Nennemor:
Kan du ikke legge ut oppskriften din? Jeg vil veldig gjerne se den, skjønner du... Er hol etter ostekaker!




(Fillern, hvorfor får jeg ikke inn noen smileys? De nekter å komme opp når jeg trykker på dem!)

Luka
17-02-2003, 23:02
Jillt at du likte kaka :-)

Eg har aldri vert borti at kaka detter sammen, men eg bruker å la ho stå til dagen etter før eg tar på "topplokket". Kremen bruker eg å piska "heilt" stiv.

Dersom det var "topplokket" som datt sammen så kan det ha noe med kiwien å gjera. For er det ikkje slik at gele ikkje blir heilt stiv dersom det er kiwi i ???????

Luka

Pippi-mor
18-02-2003, 12:59
TAKK LUKA!

Det visste jeg ikke! Da har det sikkert med kiwi`n å gjøre da.

Neste gang skal jeg ikke være så utålmodig, jeg skal la kaka stå over natta og IKKE bruke kiwi!

Takk for gode råd! Og god oppskrift! Den var skikkelig NAM-NAM altså!!! :D

sofia
18-02-2003, 21:35
Stemmer nok det, at gele ikke stivner dersom man har i fersk kiwi eller ananas.
Men et lite spørsmål bare: Finnes det faktisk ostekake som skal stekes?? :???: Trodde alle bare skulle stå i kjøleskap jeg...

Pippi-mor
19-02-2003, 20:20
Jada, det finnes mange ostekaker som skal stekes! Men det er selvfølgelig bare BUNNEN som stekes! :gal: Har prøvd et par slike steke-ostekaker før, men det er jo veldig lettvint å bare sette den rett i kjøleskapet da! :D

Pippi-mor
19-02-2003, 20:23
Men druer går vel greit å bruke til pynt under gele? Har bare prøvd mandarinbåter før, og det blir jo flott! Også var det kiwi`n da, som ble fiasko!

Anin
21-02-2003, 11:13
Har en oppskrift jeg også!!:D :D Denne er en sikker vinner altså!! :nam:

Oste kake
225g Havre kjeks.
125g Margarin (smeltes)

^^^^^^^^^^^^^^^^

2 beger ananas/mandarin ost (smøre ost)
115g Melis
1 ts Vaniljesukker
1 Beger lettrømme.
1/4 l Kremfløte (piskes)
Sitron gele (halv mengde vann)

^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^

Ha i krem og gele til slutt.
Stivner på 2 timer i kjøleskapet.

..............eller 1 ime i frysern hvis man er utålmodig. ;)

Acsa
02-03-2003, 10:11
Hmm... skal jeg avsløre jukse-ostekaka mi? Den er veldig kjekk å ha fordi den lager lite oppvask, er lynkjapp å lage, ikke krever pisking, og er mager (rene slankekosten! :D). Har servert den med stort hell på NM-treff! Eller har du nok oppskrifter nå, kanskje?

Pippi-mor
04-03-2003, 11:11
MAGER sa du? LITE OPPVASK sa du? LYNKJAPP sa du?

HVA VENTER DU PÅ?
KOM MED DEN!

Acsa
04-03-2003, 15:02
Kok opp 2 dl vann (f.eks i vannkoker). Ha oppi en bolle. Tilsett 2 pk. gelé (gjerne bringebærsmak, men prøv deg fram) og rør til det er helt oppløst. Tilsett 1/2 liter vaniljeyoghurt og 1/2 liter kirsebæryoghurt. Rør godt. Hell over kjeksbunn (knust kjeks&smør) i springform, og sett kaldt. Pynt med frukt. Alternativt kan du lage dette som fromasj, og hell i porsonsglass eller en lekker bolle/form og server med frukt. Populært blant både store og små, også de som tror de ikke liker ostekake fordi det blir for mektig.

Pippi-mor
07-03-2003, 16:04
Oj, denne hørtes god ut! Også så enkel! MÅ PRØVES i helga! Men hva slags kjeks bruker du i bunnen?

Takk skal du ha! :D

Acsa
07-03-2003, 23:10
Kornmo! :)

Flis
18-03-2003, 17:27
Det er mange ostekaker som skal stekes, og da ikke bare bunnen, men hele kaka..Liker de bedre, men det er meg:)