PDA

Se hel versjon : Vogn til syden, hva vektelegge?

Kirie
03-03-2007, 20:30
Hvilken vogn ville dere anbefale å kjøpe når en skal til kreta med en 15 mnd gammel jente?
Hva bør en vektlegge?
Dette er første ferien vår, så jeg aner virkelig ikke.

Stikka74
04-03-2007, 00:10
Spørs litt hva slags ferie dere skal på. Vi går alltid mye når vi er på ferie så en vogn som er god å trille, med lufthjul og god liggestilling for barnet er viktig for oss. Derfor har triller utgått på alle våre ferier. De siste turene har vi hatt med OTH eller Bugaboo.

Hvilken vogn har dere nå da? Sikker på at dere trenger å kjøpe ny?

anjus
04-03-2007, 00:44
Siden hun bare er 15 mnd gammel antar jeg at hun sover fortsatt i vognen, hvertfall i løpet av dagen utenom leggetid?
Såfall ville jeg muligens vurdert en vogn som hun har muligheten til å sove i. Syden er jo varmt og en blir fort utslitt av varmen.
Samtidig er det jo veldig greit at den tar liten plass og er enkel å frakte med seg.

Jeg hadde vurdert en Peg Perego, tror jeg.

http://baby-top-sales.com/Kollektion_2007/peg_perego/pliko_p3_classico_reviblack_120x90.jpg (http://baby-top-sales.com/Kollektion_2007/peg_perego/pliko_p3_classico_reviblack_120x90.jpg)

Veronal
04-03-2007, 06:47
Vi var en uke på den italienske rivieraen med en Zapp med en 15 mnd gammel gutt fjor. Det fungerte strålende. Vi fant oss en uterestaurant og lente vognen bakover i sovetiden. Nå skal det sies at barnet har aldri sovet mer enn max. 1 time på dagtid til vanlig, så vi så ikke noe poeng i å prioritere høy sovekomfort.

Diddlina
04-03-2007, 07:48
Vi var nettopp på GC. Og mine krav til vogn var at den hadde større hjul en paraply-trille-hjul, kalesje pga sola og at den hadde ei form for liggestilling.
Vi kjøpte ei billig (200,-kr), brukt Carena vogn som tilfredstilte desse krava. Vi hadde den med ned, når ferien var over kasta vi vogna i en container. For oss fungerte dette kjempe greit.

I tillegg slapp eg å bekymre meg for at vogna skulle bli solbleika og full av solkrem og sand fra badestranda.

Vi hadde også med oss Tuppeline sin Em. Scooter. Den blei ødelagt på flyet heim igjen :sukk:....
Så det er også lurt å ha ei vogn som du ikkje er redd for at skulle kunne bli ødelagt.!

TinkyWinky
04-03-2007, 08:01
Vi skal også til Kreta, og jeg har nesten bestemt meg for å kjøpe Instep. Den er på salg flere steder nå, har sett den til 800 kr. :kidoki:

http://www.toffeliten.no/img.php?503&thumb

Sina
04-03-2007, 08:17
Vi skal også til Kreta, og jeg har nesten bestemt meg for å kjøpe Instep. Den er på salg flere steder nå, har sett den til 800 kr. :kidoki:

Denne over her må være genial som sydenvogn. Den er lett, har stor hjul og er billig. Du trenger ikkeå være så redd for den. Det kommer mye sand i hjulene når man er i syden, og den skal overleve to flyturer så det er ikke alltid greit å ta med seg de dyreste vognene.

TinkyWinky
04-03-2007, 12:07
Fikk forresten et tips på en utstyrsbutikk, noe jeg ikke hadde tenkt over:

Før man sender vogn med lufthjul på fly, må man tappe ut litt luft. Trykket i lufta kan gjøre så hjulene ekspoderer! :shock: Ergo bør man ha med seg luftpumpe og.. Det er vel uansett lurt; pumpe og lappesett! :kidoki:

Max
04-03-2007, 12:36
Vi skal snart nedover igjen og skal absolutt ha med parasollen til vogna. Det hadde vi i januar da vi var nedover, og den nesten uunværlig :jupp: Ellers er det som de sier: liggestilling - lufthjul - kalesje. Har allerede vært på 5 turer med de små, og første turen var med en ubrukelig trille som gikk i søpla :sinna:

Kirie
04-03-2007, 21:37
Vi skal snart nedover igjen og skal absolutt ha med parasollen til vogna. Det hadde vi i januar da vi var nedover, og den nesten uunværlig :jupp: Ellers er det som de sier: liggestilling - lufthjul - kalesje. Har allerede vært på 5 turer med de små, og første turen var med en ubrukelig trille som gikk i søpla :sinna:

Hvilken vogn er det du bruker?

Kirie
04-03-2007, 21:38

Er det liggestilling på denne?

Niobe
05-03-2007, 07:39
For oss er det viktig med gode hjul, siden vi går mye tur. Paraplytriller er dermed utelukket.

Solskjerming er også viktig, men solskjerm finner man til de fleste vogner, i en eller annen form.

Siden Mathias kun sover i vogn på dagtid så var det også viktig at han kunne ligge godt i vognen, at den hadde regulerbart fotbrett, og at vognen hadde gode luftemuligheter.

Vi var i syden da han var henholdsvis 9 og 12 måneder, og vi brukte Quinny Speedi. Fungerte kjempefint.

TinkyWinky
05-03-2007, 10:42
Er det liggestilling på denne?

Tilnærmet full liggestilling tror jeg, i alle fall mye flatere enn Carena Easy, minsten prøvde å ligge i begge. :kidoki:

Kirie
05-03-2007, 21:54
Tilnærmet full liggestilling tror jeg, i alle fall mye flatere enn Carena Easy, minsten prøvde å ligge i begge. :kidoki:

Synes den ser ganske stor ut.
Er den det?
Er ikke den fineste vognen jeg har sett:snill:

Mariyam
05-03-2007, 22:51
Siden hun bare er 15 mnd gammel antar jeg at hun sover fortsatt i vognen, hvertfall i løpet av dagen utenom leggetid?
Såfall ville jeg muligens vurdert en vogn som hun har muligheten til å sove i. Syden er jo varmt og en blir fort utslitt av varmen.
Samtidig er det jo veldig greit at den tar liten plass og er enkel å frakte med seg.

Jeg hadde vurdert en Peg Perego, tror jeg.

http://baby-top-sales.com/Kollektion_2007/peg_perego/pliko_p3_classico_reviblack_120x90.jpg (http://baby-top-sales.com/Kollektion_2007/peg_perego/pliko_p3_classico_reviblack_120x90.jpg)

Den var kul!!!

Mariyam
05-03-2007, 22:54
Jeg hadde med BabyDan Copenhagen trille til Tyrkia og den funka greit på brodsten. Lett å legge sammen og bære med seg når den er lagt sammen.
men om dere vet dere skal ut å gå mye så ville jeg nok gått for en med store hjul ja.

TinkyWinky
06-03-2007, 07:06
Synes den ser ganske stor ut.
Er den det?
Er ikke den fineste vognen jeg har sett:snill:

De store hjulene gjør nok at vogna blir litt bred ja. Men sammenlagt er den liten, hvis man tar av hjulene. :kidoki:

LatinoBaby
06-03-2007, 08:53
Har ikke vært i syden med Leo enda, men vi har bestemt oss for å ta med Bugabooen i sommer. Mest fordi den er så grei å sende med transportbagen, også er den liten og nett. Litt dumt med solkrem og sand, ja, men vi kan jo bare vaske den :fnise:

Kirie
06-03-2007, 16:21
Blir nok ikke så mye turgåing på oss.
Litt om kvelden oppi gaten kanskje, men ikke hver dag.
Så tror det skal holde med en trille.
Da prioriterr jeg med full /tilnærmet full liggestilling tenker jeg.

Tidl. bruker
06-03-2007, 21:38
Denne over her må være genial som sydenvogn. Den er lett, har stor hjul og er billig. Du trenger ikkeå være så redd for den. Det kommer mye sand i hjulene når man er i syden, og den skal overleve to flyturer så det er ikke alltid greit å ta med seg de dyreste vognene.

Vi kjøpte en sånn til ferie i Hellas i fjor sommer, og den var genial som sydenvogn. Stor og god kalesje som skjermer veldig godt for sola, helt flat liggestlling, lett, enkel å klappe sammen og masse lure lommer og oppbevaringer på den. Dessuten har den store gode hjul, så du kan trille over alt fra sand til brostein til asfalt :)
Anbefales på det varmeste. Dessuten er den ikke dyrere enn at det overleves om den blir ødelagt :)

Får den i to andre farger også, bla denne:

http://www.mamut.com/homepages/Norway/1/18/barnevogna/i-002.jpg

Kirie
07-03-2007, 11:44
Vi kjøpte en sånn til ferie i Hellas i fjor sommer, og den var genial som sydenvogn. Stor og god kalesje som skjermer veldig godt for sola, helt flat liggestlling, lett, enkel å klappe sammen og masse lure lommer og oppbevaringer på den. Dessuten har den store gode hjul, så du kan trille over alt fra sand til brostein til asfalt :)
Anbefales på det varmeste. Dessuten er den ikke dyrere enn at det overleves om den blir ødelagt :)

Så du synes ikke den blir for stor i de trange gatene?

Kirie
07-03-2007, 11:46

Og har du bilder av den IRL?
HVor får man kjøpt denne vognen?
Hjemmeside?

TinkyWinky
07-03-2007, 12:11
Åh, det er den i lime jeg skal ha! :hyper: Har lagt av til i mårra! :glis:

Kirie: jeg kjøper altså min på Barnas Beste i Trondheim da, de har salg, kr 890. Babyshop har salg på 05-modellen til 599, men den har ikke full liggestilling, og er helgrå i fargen.

TinkyWinky
07-03-2007, 12:11
Så kan du lese om den her:

www.barnevogna.no
http://www.mamut.com/barnevogna

Salg på den der og ser jeg, 1271,-

Andrea Mora
07-03-2007, 12:24
Jeg var i syden sammen med jenta mi når hun var ca 20 mnd. Det vasr jeg og min venninde som reisete sammen med jentene våres på en ukes tur.
Vi pakket da med oss vogn, bilstol og reiseseng pluss en koffert hver.
Vi lærer alle av våres feil.
Neste gang jeg blir å reise med små barn så kjøper vi vogn når vi kommer frem, og der er nok av barn som trenger vogn i syden som kan ha glede av vognen din når du reiser hjem.
vogner er billige i utlandet.
bilstol skal vi leie på samme sted som vi leier bil, for dei har skikkelige gode seter hvertfall hertz og avis.
Klær tar vi ikkje med så mye av neste gang, du får kjøpt alt du trenger, både til store og små.
Reiseseng er unødvendig siden barna ligger i samme seng eller i egen seng/madrass på gulvet.

Så alt det vi tok med oss var helt unødvendig og skapte bare mye stress for oss alle.

Kirie
07-03-2007, 13:41
Noen som vet hvor de selger instep og GT safari i bergen?

Helene Harefrøken
07-03-2007, 14:54
Jeg ville nok brukt Zappen, men det er kanskje rett og slett fordi jeg har en Zapp :humre: Den er så lett og enkel å ta med seg.

TinkyWinky
08-03-2007, 16:02

Kjøpt! :jupp: Kan legge inn RL bilder om du vil, Kirie, når jeg har montert den. ;)

~Lykke~
08-03-2007, 16:37
Det viktigste for meg da jeg dro med min 12 mnd gamle sønn til syden var: At det gikk ann å legge ned ryggen helt flatt, at det var en stor og god solskjerm - jeg undervurderte størrelsen på hjulene da. Kjøpte en paraplytrille med alt for små hjul for de brosteinsbelagte gatene :urk:

Så jeg sier som Diddlina, at hjulene bør være litt større enn de minste paraplytrille-hjula :nikker:

Kirie
08-03-2007, 22:32

Kjøpt! :jupp: Kan legge inn RL bilder om du vil, Kirie, når jeg har montert den. ;)

Jatakk.

OG kan jeg kanskje få nr ti butikk så kan jeg høre om de kan sende til meg?
Har de flere, vet du noe om det?

TinkyWinky
09-03-2007, 07:08
Jatakk.

OG kan jeg kanskje få nr ti butikk så kan jeg høre om de kan sende til meg?
Har de flere, vet du noe om det?

Til butikken hvor jeg kjøpte, Barnas Beste i Trondheim? De hadde igjen en til i lime, og et par stk i rød tror jeg. Skal sette sammen vogna i ettermiddag. :)

Monteiro
09-03-2007, 07:18
Jeg skal til syden og har akkurat kikket etter vogn. Valget sto mellom Instep og Carena Easy. Jeg synes Instepen ble for stor sammenlagt og stor og lang å trille. Vi kjøpte en Carena Easy, og har brukt den litt hjemme. Trillet i by, på grus og brostein. Synes den fungerer helt supert.

Kirie
09-03-2007, 10:19
Jeg skal til syden og har akkurat kikket etter vogn. Valget sto mellom Instep og Carena Easy. Jeg synes Instepen ble for stor sammenlagt og stor og lang å trille. Vi kjøpte en Carena Easy, og har brukt den litt hjemme. Trillet i by, på grus og brostein. Synes den fungerer helt supert.

Har du bildet av Carenaen?

Vimsemusa
09-03-2007, 11:10

Men kan ryggen legges helt flatt på Carenaen?

TinkyWinky
09-03-2007, 11:45
Valget mitt og sto mellom Instep og Carena Easy. Hadde med minsten på butikken og prøvde begge. Ryggen på Carenaen gikk ikke helt ned. Kort liggelengde på den og, i forhold til at den har fotbrett. Instep`en har ikke fotbrett, men siden den har full liggestilling, lå minsten lengre inn og hadde dermed like stor plass selv uten forbrett. Og legger jeg et teppe under føttene, så får de og hvile. :kidoki:
Synes Instep`en var mindre sammenlagt en Carenaen jeg, når jeg tok av alle hjulene. :hm: Men Carenaen er selvsagt lettere å legge sammen og ta opp da. :)

TinkyWinky
09-03-2007, 11:45
Carena Easy:

http://cache.finn.no/mmo/3/938/407/3_-1194400205.jpg

Studenten
09-03-2007, 11:57
Vi hadde med Simo-combi vogna til syden da guttungen var 6 mnd. Den ble ødelagt på flyreisen hjem (heldigvis at det skjedde på returen), men vi hadde ikke problemer med å få erstattet den fra flyselskapet (fikk ny vogn da den ikke kunne repareres).

Monteiro
09-03-2007, 12:49
Det er da vel full liggestilling på Carena easyen!? Iallfall den vi har kjøpt. (2007 modell) I såfall var det ikke langt unna, for i mine øyner så det veldig flatt ut.
Vi ville også ha en vogn vi skal ha liggende i bilen etter syden, som kan brukes på kjøpesenter etc. Da vil vi ha en lett liten trille, og den skal ta liten plass i bilen uten å måtte ta av hjul.

Vimsemusa
09-03-2007, 21:36
Carena Easy:

http://cache.finn.no/mmo/3/938/407/3_-1194400205.jpg

Trudde sånne hjul blei veldig skranglete på borstein og tunge på sanden? Har nok hengt meg litt opp i lufthjul, og da blir vel automatisk vogna tyngre å bære...(veit dere om vogner med lufthjul og nedleggbar rygg, så sira!!) Har nokon av dere prøvd sånne "hard plastikk" hjul på brostein, sand etc? Vil virkelig ikj har shacking baby,:humre: Snuppa er litt var, men godt mulig ho ikj plages av litt risting da..

TinkyWinky
10-03-2007, 07:08
Jeg har en sånn paraplytrille, enklere variant enn Carenaen, men hater den! :nemlig: Hater de hjulene, ikke pokker om jeg skal gå i syden i ukjent og variabelt terreng og plages! :niks: :fnis:

Vipp!!
10-03-2007, 11:08
Har en Peg Perego Pliko P3, og den fungerer veldig fint på brostein, (småristingen fungerer jo kjempebra som sovemedisin uansett), og det var ingen problem for oss som triller heller.

Ang sand så har vi ikke testet den enda, skal til Kreta snart, men regner med det går greit, hjulene er litt større enn på en vanlig billig paraplytrille. Ville vektlagt liggekomfort og UV beskyttelse, evt kjøpt UV nett til å ha på vogna (men husk luftsirkulasjon akkurat som ved myggnett), det hadde vi i fjor sommer, kjempelurt...

TinkyWinky
10-03-2007, 12:01

Da har vi fått opp vogna, og her er noen bilder av minsten oppi! :)

http://www.fotoknudsen.no/archive49/200620031742189LHe5qvHA8bAcO5N37tr5J/medium/100320071258551ye3EwC6SRyg.jpg?33
http://www.fotoknudsen.no/archive49/200620031742189LHe5qvHA8bAcO5N37tr5J/medium/10032007125706s9PKlPwVDv73.jpg?55
http://www.fotoknudsen.no/archive49/200620031742189LHe5qvHA8bAcO5N37tr5J/medium/10032007130035Eg6puQUaB6Fk.jpg?11
http://www.fotoknudsen.no/archive49/200620031742189LHe5qvHA8bAcO5N37tr5J/medium/10032007125831a4H6CQ4fnG36.jpg?81
http://www.fotoknudsen.no/archive49/200620031742189LHe5qvHA8bAcO5N37tr5J/medium/10032007130633r3593nV5cfKI.jpg?11

Litt mørke bilder ser jeg.. :hm: Men vi er fornlyd med vogna! Blir topp med såpass store hjul tror jeg. :)

Vimsemusa
10-03-2007, 12:52
Oj den såg kuuul ut!! Men å mye veg vogna med hjul?

Er så i tvil oom vogn at eg blir heilt surrete i hue.... sukk....:gaah: Den må jo være rimlig enkel å drasse på oppover trapper etc au....

TinkyWinky
10-03-2007, 17:56
Mener de sa 9 kg jeg? :gruble:

(godt å ha tatt et vogn-valg! :Puh: ;) )

Mamas
11-03-2007, 11:25
Hvis man vil ha mulighet til å gå mye, (tilsier vogn med gode hjul) men samtidig ikke vil bære så tungt og ha en billig vogn (som har god liggestilling og god kalesje så klart), hva ender man opp med da?

Niobe
11-03-2007, 13:33
Hvis man vil ha mulighet til å gå mye, (tilsier vogn med gode hjul) men samtidig ikke vil bære så tungt og ha en billig vogn (som har god liggestilling og god kalesje så klart), hva ender man opp med da?
Vi endte opp med Quinny Speedi. Det er en god del av dem på finn.no nå.

Mamas
11-03-2007, 19:08
Jeg har sett på finn, men er ikke 1500 litt dyrt for en brukt en?
Vet du eller noen hvor speedien er billigst? eller er det noen som har en å selge?
Og hva er egentlig målene på den? (og vekt)

popsinune
01-04-2007, 12:42
Jeg kjøpte en slik Limefarget Instep i høst for å ha en vogn som er god på vinterføre, skogturer og på stranda. I mai skal vi til Kypros og da blir den nok med der også. Tror det den store kalesjen blir nyttig i sydensolen ja, + store hjul i sanden.

Vogna er lett å trille, den fungerer supert på skogsturer og snøføre. Eneste jeg savner på være svivehjul i front, samt bumper bar. Men skal jeg ha vogner med det, blir prisen myyyyye høyere.

Synes virkelig jeg har fått mass vogn for pengene her.

lille L
01-04-2007, 12:56
Vi hadde tenkt å ha med oss Buzzen ned. Men nå solgte vi den, da den ikke tålte å bli brukt her hjemme en gang :( Nå står det mellom Brioen og Xploryen, vi tar med Xploryen. Den kan puttes i transportbagen, og dermed burde den være skånet mot de største farene, som at hjul blir hengende i en koffert, eller at den knæsjer direkte mot noe.

Ellers er det vel et par speedi på markedsplassen her og til salgs nå?

aria
01-04-2007, 20:14
Sporer kanskje litt av, men; Har en mørk Peg Perego og det hadde vel kanskje vært naturlig å ta den med når vi skal ut og reise, men er så redd for at den skal falme og bli stygg :rødme: Har noen erfaringer med dette? Vil det gå bra eller?

Niobe
01-04-2007, 20:29
Sporer kanskje litt av, men; Har en mørk Peg Perego og det hadde vel kanskje vært naturlig å ta den med når vi skal ut og reise, men er så redd for at den skal falme og bli stygg :rødme: Har noen erfaringer med dette? Vil det gå bra eller?
:humre: Da bør du nok holde den innendørs...

Humle
01-04-2007, 20:36
Hvis du kan ta av trekket kan du jo farge det igjen da..?
Jeg gjorde det med en billig vogn som jeg ikke likte fargen på..
Jeg fikk den av svigerinnnen min så jeg var ikke så redd for den..
Men det ble vellykket!

aria
01-04-2007, 20:48
:humre: Da bør du nok holde den innendørs...

Var redd for det ja :mumle: Vognen min er jo så fiiin, og ikke var den billig heller. Har derfor ikke lyst å ødelegge den. Tror jeg prøver å finne en billig brukt vogn av ett eller annet slag istedenfor :snill:

Niobe
01-04-2007, 20:50
Var redd for det ja :mumle: Vognen min er jo så fiiin, og ikke var den billig heller. Har derfor ikke lyst å ødelegge den. Tror jeg prøver å finne en billig brukt vogn av ett eller annet slag istedenfor :snill:
Ja, det kan du jo gjøre. Jeg hadde nok ikke hatt skrupler med å ta den med på tur. Vognen vi hadde med på to sydenturer i fjor var som ny da vi solgte den etterpå. :blunke:

Stikka74
01-04-2007, 21:08
Når vi har hatt med mørke vogner (som vi stort sett alltid har hatt) på ferie, så pleier jeg å ha et hvitt/lyst helseteppe/sarong hengende over kalesjen. Ikke foran men over. Det beskytter vognene fra mye direkte sol og fra å bli for varm inni. I tillegg så er det kjekt å ha til å legge over barnets bein hvis man går inn et sted det er AC.