PDA

Se hel versjon : Ordentlig middag!!!!


hegecesi
28-01-2002, 20:50
Jeg er så matlei:( og gidder knapt å lage middag om dagen.
Jeg har så lyst på ordentlig middag med poteter.

Er et sausmenneske, og spiser gjerne saus med skje.

HJELP TRENGS!!!!!!:eek:

Er det noen som har noen gode forslag til skikkelige og gode middager, sånn at jeg får lyst på middag igjen?
Alle råd mottas med takk!;)

Kelly
28-01-2002, 21:40
Jeg er egentlig ikke så veldig potetglad, men har de siste ukene fått helt dilla på en middag, som passer like godt på onsdag, som på søndag.
Enkel er den også...(sier jeg som aldri lager middag selv:o )

Man tager hva man haver.....

Poteter
Gulrøtter
Løk
Kålrabi
Sopp (champignon bruker vi, men det er jo fritt valg)
Paprika
Kjøtt(ta det du liker best, vi bruker som regel svin)

Skrell og kutt opp alt sammen i passe store biter, kjøttet også. Fjern slingser, og fettrander o.l. det er ikke noe godt...(Synes jeg ihvertfall:p )

Så putter du alt oppi en dyp langpanne, heller litt vann i bunnen av den...ca en cm opp. La stå inni en time eller så... du ser når det er ferdig. Husker ikke hvor sterk varme.... men kan sikkert finne ut det etterpå.;)

Så er det ferdig!! Og siden du er et sausmenneske... lag deg en saus til.

Det høres kanskje ikke så innmari fristende ut, men jeg kan love deg at det er skikkelig godt!
Velbekomme!:)

Åsemor
30-01-2002, 11:27
Jeg hadde faktisk planer om å legge ut en oppfordring om å komme med gode hverdagsmiddager, og så så jeg innlegget ditt! Men jeg ser det er flyttet - til mat for små mager. Jeg tenkte nå helst på middager for stooore mager jeg, da.

Her er en god middag jeg laget her forleden:

Støt en hel haug med friske urter (basilikum, timian, oregano) i en morter (eller hakk de fint), ha i litt salt og pepper, et fedd hvitløk, skall og saft fra en sitron og litt olivenolje.

Hell blandingen over et par svinekoteletter og la stå en times tid før de stekes. Ha en spiseskje pesto oppå når de serveres.

Potetene lager du ved å pensle de i olivenolje og rulle de i havsalt - rett i ovnen på 200 grader i 20-30 minutter, pensles underveis med oljen. Vi brukte mandelpoteter og det tok 20min, SNADDER!

Serveres med en god salat eller kokte grønnsaker.

En knallgod fiskemiddag er Findus (eller Frionor) sine marinerte laksefileter med urter og hvitløk. Stek de i stekepanne, og ta vare på marinaden som ligger i posene. Ta fisken til side og lag saus av marinaden som du skviser ut av posene, smør og rømme/creme fraiche. Serveres med kokte poteter og grønnsaker. Ikke akkurat slankemat men veeeldig godt!!

Ellers bruker jeg mye hermetiske tomater som basis for middager, jeg har i hakkete urter, litt krydder og hvitløk og hakket løk, og så kan du variere med å ha oppi pølse, kjøttdeig, masse grønnsaker osv... Veldig enkelt og godt til pasta.

NÅ BLE JEG SULTEN FAKTISK!!!!!! :uff:

Tini
02-02-2002, 13:26
Hvis du vil ha en god saus så skal du få det....Dette er verdens beste og feteste:D saus....

Gul+rød paprika
løk
sopp(champ.)
fløte
rømme..

Fres små biter av champ. i smør...skjær paprikaen i strimler og fin hakk løken og hiv dette oppi med champ. når den er nesten ferdig..Hell over en hel pakke fløte og noen spiseskj. rømme...krydre med salt og pepper..La dette stå og koke til det blir litt tykt,så er det bare å servere til biff ,koteletter eller hva du måtte ønske(ekstra godt til biff)...Nam nam..Bon appetit:mervink:

hegecesi
02-02-2002, 21:50
TUSEEEEEEN TAKK FOR SVAR!:kidoki:


Dette skal jeg virkelig legge meg på minne. Vet ikke hva jeg skal begynne med, jeg;)