PDA

Se hel versjon : bolle-kake - vet du noe?


charlie
28-02-2003, 10:14
skal lage kake til et arrangement til uka. har veldig lyst til å lage en bolle kake (dvs. gjærbakst) i en kakeform jeg har fra Cacas (den er ny og heter Cascade - men det viktige er vel at det blir som en 2 l. randform (rund med hull i midten)).

lurte på å lage den med sukker/kanel - og kanskje litt marsipan? liker godt prinsessekake (dvs. med vaniljekrem i), men jeg er redd den lett blir rå i midten når forma er såpass stor.

uansett er jeg veldig usikker på hvor lenge kaka må stekes og på hvilken temp. den bør vel ha lavere varme og lenger tid enn vanlig kringle,antar jeg.

Har du noen erfaring med dette?! Veldig takknemlig for råd!!

:mervink:

Tidligere bruker
28-02-2003, 10:26
Jeg har en oppskrift på bollekake liggende et sted, men har ikke tid til å finne den nå. Skriver den inn senere hvis ikke du får svar av f.eks Nennemor? ;)

Nennemor
28-02-2003, 15:46
Nei, her er jeg blank og kan ikke gjøre annet enn å dytte diskusjonen litt oppover igjen og håpe på at Vampiria finner oppskriften til deg.

Isabella
28-02-2003, 15:57
Jeg har en oppskrift på en bollekake som er kjempegod - søskenkrans heter den, av gjærbakst. :nam:
Skal hente den med en gang!

Isabella
28-02-2003, 16:22
SØSKENKRANS

25 g gjær
2 dl melk
1 ss sukker
ca 5 dl hvetemel
25 g romtemperert smør eller margarin

Fyll:
50 g smør eller margarin
2 ss sukker
2 ts malt kanel
3 ss finhakkede nøttekjerner

Pensling:
egg

Pynt:
melis
1-2 ss finhakkede nøttekjerner

Smuldre gjæren i en bolle. Varm melken til 37 grader og hell over gjæren. Rør til den er oppløst.
Bland sukkeret og ca halvparten av melet i melkeblandingen. Ha i smøret og arbeid det godt inn i deigen. Tilsett mer mel og arbeid deigen til den slipper bollekanten. Dryss litt mel over, og sett deigen til heving ca 30 min.
Lag fyllet mens deigen heves. Rør smøret mykt med sukker og kanel. Hakk nøttene.
Elt inn resten av melet i deigen. Kjevle den ut til en rektangulær leiv, ca 30x45 cm. Bre fyllet over, dryss på nøtter og rull deigen sammen fra langsiden til en fast pølse.
Skjær pølsen i 9 like store biter. Legg dem med snittflaten opp i en smurt randform, ca 24 cm i diameter.
Dekk til kransen og etterhev i ca 30 minutter.
Pensle med sammenpisket egg før steking.
Stek kransen på rist i nedre del av ovnen ved 225 grader ca 10 min. Flytt risten opp en rille og stek videre ca 10 min. (Varmluftovn: midt i ovnen ved 200 grader i ca 25 minutter).
La kransen avkjøles noe i formen før du tar den ut og avkjøler den på rist med oversiden opp.
Pynt med melis og hakkede nøtter.

Tips:
For at ikke kransen skal ese for mye utover i formen, lag en pølse av aluminiumsfolie og legg i midten av formen.

Lykke til! :kidoki:

Så først nå at du etterlyser oppskrift til randform... men du kan kanskje bruke denne fordet?!

charlie
02-03-2003, 10:46
...den så jo kjempegod ut!!



:mervink: