PDA

Se hel versjon : Trenger oppskrift på kake med mandler


Mondeo
03-03-2003, 17:27
Har fått et lass av mandler,og noe må de jo brukes til.Som for eksempel å ha dem i en kake,kringle,småkaker osv.Er det noen som har oppskrift(er) på noe godt med mandler i,så blir jeg veeeldig takknemlig for det.:)

Nennemor
03-03-2003, 20:11
Iskake?
Sjokoladekake?
Suksessterte?

Alle de ovennevnte?

Kransekake er et godt tips, det finner du oppskrift på hvor som helst. Jeg har ingen i farta.


Suksessterte

4 eggehviter
1 kopp sukker
1 kopp hvetemel
2 ts bakepulver
200 gram malte mandler
150 gram sukker

Stivpisk eggehviter og sukker, bland inn resten. Stekes i rund springform ved 180 grader på nederste rille i 30-40 minutter. Avkjøl.

4 eggeplommer
125 gram sukker
125 gram smør
1 dl fløte
Minst to ts vaniljesukker, gjerne mer.

Eggeplommer og sukker vispes og kokes opp sammen med fløte og vaniljesukker på svak varme. Rør godt hele tiden til blandingen mørkner og blir kornete. Dette tar en god stund. Avkjøl. Smeltet, avkjølt smør blandes inn og blandingen strykes over kaka som så settes kaldt.




Dajmiskake

3 eggehviter
200 gram melis
200 gram malte mandler.

Stekes i rund, godt smurt springform på nederste rille ved 180 grader i 25 minutter. Avkjøles i forma.

3 eggeplommer
50 gram sukker
3 dl fløte
Dajmkuler

Eggeplommer og sukker piskes. Fløten piskes for seg. Bland sammen og hell over kaka som fortsatt er i forma. Strø Dajm over og sett forma i fryseren i minst tre timer.


Mandelkake med sjokoladekrem

Denne krever litt planlegging.

250 gram mandler
200 gram sukker
3 egg
1 ts bakepulver

Stekes i rund, godt smurt springform i ca. 40 minutter ved 180 grader. NB! Kle bunnen med bakepapir. Avkjøl i forma.

5 dl kremfløte
200 (koke-)sjokolade
evnt. mandler eller sjokolade til pynt

Varm opp fløte til kokepunktet, smelt sjokoladen i fløten. La stå kaldt over natten, minimum i ti timer. Pisk sjokoladefløten. Du kan dele kaka i to lag og legge krem inni og oppå, men det er ikke nødvendig. Du kan godt legge alt på toppen. Jeg har som regel brukt Melkesjokolade eller Firkløver i stedet for kokesjokolade. Jeg synes den blir litt mer barnevennlig på den måten.


Til slutt to oppskrifter jeg ikke har prøvd selv ennå:

Firkløverkake

3 dl sukker
3 egg
125 gram mel
1 1/2 ts bakepulver
4 ss melk
50 gram smeltet smør
100 gram malte mandler

Stekes i rund form, 190 grader på nederste rille i 25-30 min. Pyntes med smeltet Firkløver.


Nøttekake med gylden fromarsj

200 gram mandler
200 gram sukker
2 egg

Stekes på nederste rille i rund form i 20 minutter ved 175 grader.

6 plater gelatin
300 gram prim
125 gram kremost ananas/mandarin
2 egg
2 ss sukker
1 ts vaniljesukker
2 dl kremfløte

brunost (Innherredost) og urter til pynt

Gelatinen bløtes i vann. Rør sammen prim og ost. Eggeplommene vispes med sukkeret og fløten vispes med vaniljesukker. Alt blandes. Gelatinen smeltes i 2 ss kokende vann og røres inn med det andre. Eggehvitene stivpiskes og vendes inn. Fromarsjen helles over kakebunnen og settes i kjøleskapet. Pynt til slutt.

sofia
03-03-2003, 20:14
Opprinnelig melding fra Nennemor
Iskake?
Sjokoladekake?
Suksessterte?

Alle de ovennevnte?


:latter: Kjempeforslag! :kidoki: Åsså trenger du vel en haug med folk til å spise opp kakene også da. Si fra når det er klart du! :nam:

Mondeo
04-03-2003, 14:09
TUSEN TAKK! :D

NÅ skal det bakes! Mannen min elsker suksessterte,så jeg begynner med den. Så kan jeg fortsette med nøttekake med fromasj :nam: og firkløverkake og og og.....
Tror jeg må ha kaffeslabberas til helga.:D

Tidligere bruker
04-03-2003, 14:13
Får jeg komme?!?:o

Hampus
04-03-2003, 14:28
*sikler*

Nå fikk jeg lyst å bake Firkløverkake! :nam: