PDA

Se hel versjon : Tilbehør til fondue


Snorkfrøkna
07-03-2003, 12:23
Vi skal ha gjester i kveld og tenkte å ha fondue med forskjellig typer kjøtt. Er det noen som har forslag til tilbehør som er godt? Har tenkt på paprika, squash og sjampingjong. Men bør man ha ris eller poteter (hadde i tillegg tenkt på loff), og hvilke sauser er det som er godt til? Enn andre grønnsaker? Noen som har noen gode tips?

Umuriel
07-03-2003, 12:41
Brokkolig er utrolig godt! Du har en liten bukett lenge nok nedi gryta til den blir sprø. :nam: Jeg kan fint spise opp 2 brokkolihoder alene.
Babymais er også veldig godt.

Både kjøttet og grønnsakene pleier vi å rulle litt i krydder før vi har det i gryta. Vi bruker piffi eller peppermix.

Vi pleier å ha ris til, med kikkomansaus over. Vi har også brukt sånne runde små poteter, pommes noisettes tror jeg det heter.. Vi hadde ikke noe annen saus over disse. Det blir jo litt "væske" uansett av oljen fra maten.

Å! Nå fikk jeg helt vann i munnen her!

Frost
07-03-2003, 12:50
De har noen kjempegode ferdigsauser som heter fondue. De er innpakket i sånne lange pakker med mange forskjellige glass i pakken. De anbefales virkelig :)
Jeg synes det er godt med stekte potetbåter til. Enten slottspoteter eller vanlige potetbåter med skall stekt i ovnen med litt olje oppå. Og en god salat ved siden av. Yummi :D

Pia
07-03-2003, 13:21
Skal du ha svinekjøtt til? Da er det godt med en saus av rømme, majones, sitron, revet eple+karrypulver og salt og pepper. Pommes Noisettes er godt å fritere i gryten, ellers er det godt med salat og loff. Lag litt ajoli - eggeplomme, sitron blandes pisk i litt olje (soya eller olivenolje, men ikke jomfruolivenolje) bare nope dråper om gangen først og så mere etter hvert. Dette blir en tykk majones, bland i hvitløk, salt og pepper. Litt mer spesntig blir det med fersk chili i.

NAM! Og kos dere!

LilleVirre
07-03-2003, 13:23
Slik pleier jeg å lage fondue;

Bruker å marinere oksekjøtt, svinekjøtt og kyllingfilè.

Har små sjarlottenløk, små friske sjampinjonger, små brokkolikvaster og gulrotbiter ved siden av.

Kjør ferdig pakke med sauser, som det står om over.

Ved siden av dette har jeg bakte poteter, frisk salat og bernaisesaus!!! Nam, nam :)

Delfinus
07-03-2003, 13:25
Ris, loff og salat er godt til fondue! Vi lager paprika, løk, minimais til fondue. Det er egentlig bare fantasien som setter stopper for hva man kan lage!

Ble sulten jeg nå... ;)

VIANA
07-03-2003, 16:20
Vi har salat,peppersaus og fløtegratinerte poteter attåt vi

Jordbæret
07-03-2003, 16:34
Vi pleier også å ha salat, fløtegratinerte poteter og peppersaus. I tillegg har vi mange forskjellige krydder (som vi tar på etter at vi har stekt kjøttet), karrysaus, hvitløkssaus og bbq-saus.

Fondue er kjempegodt, men vi har ikke hatt det etter at snuppa ble født. Hun er alltid våken når vi spiser middag, og vi føler at fondue er litt utrygt med en baby på bordet!

Snorkfrøkna
08-03-2003, 09:20
Tusen takk for mange gode tips :kidoki:
Det ble veldig vellykket, og vi ble gode og mette alle sammen :D
På bordet sto det:
Oksekjøtt, svinekjøtt og kylling
Ris, Pommes Noisettes (måtte stekes i ovenen for de gikk i stykker i gryta) og loff
Sjampingjong, paprika, broccoli, gulerøtter, babymais, squash og babytomater
6 forskjellige fonduesauser
Ost (fordi vi har raclette under fondue gryta, og da er det godt å steke loffen under med litt ost på :)

Tror vi satt ved bordet i flere timer :p