PDA

Se hel versjon : Wokretter !


Loppa
09-03-2003, 01:01
Fikk wokpanne til jul, så nå er det vel på tide å innvie den.
Men trenger hjelp til gode oppskrifter. Gjerne sånne som du lager fra bunnen selv. Liker ikke disse ferdig posene.

Vil noen gi meg sin oppskrift ???

Flis
22-03-2003, 12:11
Vi hiver oppi det vi har;
Svinekjøtt el. kylling, babymais, gulrøtter, ris, egg, squash, løk, sopp o.s.v.

Men ta deg en titt inne på: www.matsiden.no
Der finner du mange wok-oppskrifter.

Delfinus
23-03-2003, 13:10
WOK er kjempe godt og spennende, fordi man kan blande oppi hva man enn vil...
Man kan jo bruke både kylling, svin, oksekjøtt eller fisk, alt ettersom hva man liker best!
Jeg gikk inn i en butikk hvor de selger "kinamat", der kjøpte jeg en flaske med brun, tykk soyasaus av et eller annet slag, samt en pose med noe hvitt pulver som man skal blande soyasausen med sånn at det blir tykkere.
Bruke kjøttet, blande i soyasausen, og surre alt dette med grønnsaker. Vi bruker brokkoli, løk, minimais, gulrot, bønnespirer, vannkastanjer, sopp... Det var det jeg kom på i farten. Ved siden av koker vi ordentlig yasminris. NAM NAM, ble nesten sulten nå!

Pippi-mor
24-03-2003, 23:10
Jeg bruker wok-gryta mi mye (senest idag!)

Jeg bruker enten kyllingfilèt (skåret i biter) eller strimlet svinekjøtt. Jeg lager en marinade av olje og diverse krydder til kjøttet. Lar det ligge noen timer før steking.

Av grønnsaker bruker jeg som regel:

Gulrøtter
Brokkoli
Vannkastanjer
Minimais
Bambusskudd

Det meste kan brukes... Løk, paprika, bønner osv.

Jeg har ALLTID nudler til. Det gir så god smak! Koker nudlene på fohånd og blander alt sammen før servering.

TIPS: Bruk saksen litt oppi nudlene, da blir de ikke så lange og uhåndterlige å spise.

Sjy/saus lager jeg av olje, krydder, Kikkoman, kraften etter nudlene, Majzena.

NAM-NAM! Godt med hvitløksbrød til! :D

Loppa
17-04-2003, 15:12
Prøvde her om dagen med strimlet biffkjøtt, nudler og brokkoli, minimais, gulrøtter og sopp(fersk!).
Det ble kjempe godt. :nam:

Men lurte på hvor dere får tak i vannkastanjer ! Det er jo så godt da.

Flis
01-05-2003, 21:59
Vannkastanjer har jeg hvertfall sett på Safari:)

Sweet Candy
16-05-2003, 14:15
Jeg hjukser litt jeg!!! Kjøper en pakke chop suey fra MING (pakken inneholder nesten alt du trenger, utenom kjøtt og grønnsaker), kjøtt (hvis man ikke har i fryseren) og en WOK blanding. Man trenger ikke bruke kjøtt hvis man ikke vil. Jeg pleier å skjære kjøttet (liker best biff jeg) i tynne strimler. Marinerer det i 1 time, lenger hvis man vil (marinade ligger i pakken). Så steker jeg det i wok' en, tilsetter grønnsakene og til slutt sausen og krydderet. Lar det "puttre" en stund til grønnsakene er varme, ikke så lenge for da blir de myke. Dette synes jeg er kjempegodt!!!

Legger ved et bilde av pakken, for de som er interessert i å kjøpe en. Chop suey' en er helt til venstre på bildet!

PS: Dette er ikke en poseblanding, oppi pakken ligger det et glass med ferdig saus!

Princess
10-06-2003, 21:38
Å den posen fra Ming med Soap Suey må jeg bare prøve! Elsker kinamat! Synes jeg får det bra til selv også med en stor flaske østersaus fra invandrerbutikk som jeg blander i stekt kyllingfilet eller biff + grønnsaker som paprika, babymais, løk, broccoli, vannkastanjer og gjerne bambusskudd. Med litt krydder som bittelitt cayennekrydder m.m så blir dette en smakfull rett. Serveres selvfølgelig med Jasminris til!:nam: