PDA

Se hel versjon : Teppe foran vognåpningen. Nødvendig bestandig?

Pelle
24-06-2007, 20:46
Vi hadde en diskusjon som gled over i et tema som jeg har gått og lurt litt på, nemlig hvorfor så mange har tepper foran vognene sine. Så da starter jeg like gjerne en ny tråd. Har klippet inn det jeg skrev der.

Her er det også mange som bruker pledd okke som, gjerne et tykt tett fleecepledd foran når barnet står i skyggen for å sove. Stakkars. Ser det også på butikken, i overskyet vær mm.

Tror det blir varmt, for i vognen til junior blir det varm og tett luft om kalesjen er godt oppe og softbaggen er lukket igjen, UTEN teppe foran!

En helsesøster hadde sagt til en venninne av eg at man ikke burde bruke det, både fordi de ikke får frisk luft, og fordi de venner seg til å måtte skjermes veldig når de skal sove.

På Teutonia S S3 kan man dra kalesjen nesten helt ned foran, og heller løfte opp kalesjen i bakkant så barnet får luft. En veldig kjekk innretning, som gjør at man lett kan endre skyggen når man går tur og beholde lufttilgang for barnet.

Tammis
24-06-2007, 22:11
Når vi går tur og sola skinner har vi over ett tynt heklateppe. Når vi ikke er i solen har vi ingenting.

Electronica
24-06-2007, 22:15
Og noen går med myggnetting inne på kjøpesenter. :stønn:

Er selv veldig redd for at barn skal få for lite luft, så nei - har aldri brukt noe som helst. Eneste måtte være en jakke eller genser halvveis over toppen hvis sola skinte rett inn. Men ellers mest mulig tilgang til frisk luft, og minst mulig tildekket soveplass - ute som inne.

Lykketrollet_
24-06-2007, 22:16
Har aldri teppe foran vognen. :niks:

Om hun står ute å sover, så har vi myggnettingen over. Dette fordi det ikke skal komme bier o.l inn til henne. Det kryr jo av de ute nå.

Tryll-Tryll
24-06-2007, 22:18
Når vi går tur og sola skinner har vi over ett tynt heklateppe. Når vi ikke er i solen har vi ingenting.

Signerer
bruker myggnettingen om det er mye rart som flyr.

Gus
24-06-2007, 22:20

Om hun står ute å sover, så har vi myggnettingen over. Dette fordi det ikke skal komme bier o.l inn til henne. Det kryr jo av de ute nå.

Dette gjorde jeg forgje gang og kommer til å gjenta seg.

Men det er mange som tetter hele åpningen med tepper, dyner og regntøy (selv om det er sol) har også lurt på hvordan de små skal få luft når det er slik...

SuperiorH
24-06-2007, 22:20
Vi har brukt helsetepper, men har alltid en god glippe nederst. Det er mest for å vise lillemann at nå er det tid for å sove.
Jeg ser ingen grunn til å la det være, når jeg vet han sover mer/ bedre med teppet der. Er som en trygghet for han..
Han begynte ikke med det før han ble noen mnd og ble vanskelig å legge. Viktigere at han hviler og sover godt, enn om han har teppe der eller ikke.

Blir som å se barn med smokk i munnen hele dagen mener jeg.

Enkelte mødre gjør mye rart, som å ikke kle av barna, ha myggnetting inne og i det hele tatt. En får jammen se mye..

sjura83
24-06-2007, 22:22
Jeg bruker myggnetingen når han står ute å sover pga katter og innsekter. Ellers så bruker jeg helseteppe i skikkelig snøfokk om han sover ute/triller tur, bruker det en skjelden gang om vi er ute å triller i sola og han sover. Det blir farlig varmt der inne så derfor er jeg ikke spes fan av å bruke det!

Carmenzita
24-06-2007, 22:23
Brukte helseteppe over før,men det var for å skjerme slilk at han ikke fikk sola mitt i fleisen,nå har vi kjøpt parasoll,og teppet er borte.

(-:
24-06-2007, 22:30
Har ikke baby nå, men vi har brukt teppe foran vognåpningen veldig lite. Stort sett bare ved sterk sol rett på (snudde oftere vognen, egentlig) eller særlig ved sterk vind/snø rett på (om vinteren). Har en Trollvogn der kalesjen også kan trekkes langt ned fremme (og dermed opp bak). Når barna sov ute, hadde de ikke teppe for (var redd det skulle bli "for lite luft" der inne) - bare myggnetting.

Men datteren min (snart fire) fikk tidlig med seg at "det skulle være teppe foran", så hun har alltid hatt det på dokkevognen "så ingen kan se babyene..." Vet ikke helt hvor hun har lært det, men jeg tror det er en trend i "dokkevognmiljøet" òg...

Tingeling84
24-06-2007, 22:35
Jeg bruker helseteppe innimellom, (dekker ikke hele, men en liten bit øverst) men det er kun dersom sola skinner rett i ansiktet eller det blåser kraftig rett inn i vogna. Når ho svoer ute, har vi kun myggenetting på.

Svellen
24-06-2007, 22:38
Om jeg går tur og solen skinner rett ned i vognen, hender det jeg slenger noe foran kalesjen. Det kan være et teppe, en jakke, en Meitai,- kommer an på hva jeg har for hånden. Eller jeg snur vognen og trekker den etter meg.

Pio
24-06-2007, 22:40
Det der er jammen en ting som jeg har tenkt mye på også, og jeg merker at jeg blir frustrert på barnas vegne når jeg ser vogner inne på kjøpesenter( og selvfølgelig også ute) med pledd, jakker eller lignende over åpningen.

Tenk selv hvor dårlig luft det blir når vi selv stikker hodet under dyna elle et teppe, for ikke å snakke om hvordan temperaturen blir inne i et telt på varme sommerdager.:urk:

Å skjerme barna fra lys og støy kan hos noen barn være en nødvendighet, men kan ikke teppet fjernes, helt eller delvis når barnet har sovnet?

En venninne av meg som er jordmor, fortalte at der hun jobbet gikk de aktivt ut å advarte mot å gjøre dette, nettopp pga dårlig luft, og med det faktisk økt fare for krybbedød.
Bare et myggnett reduserer luftkvaliteten betraktelig inni vogna, så tenk bare på hva et helspledd eller et bomullsteppe/fleeceteppe gjør.:skummelt:

I følge moren min, så gjorde ikke folk slik før, så jeg lurer på om det er noe som har blitt vanlig de siste årene?? :vetikke:

hum...
24-06-2007, 22:43
Vi bruker ikke pledd. Har parasoll til å dekke for solen.
Myggnetting bare for å holde katter og andre dyr unna.

Blir litt sjokkert over å se hva mange gjør. Dyner og tykke tepper foran, uten lufte hull osv. :shock:
Jeg mener det er viktig at de får mest mulig luft. Hva er vitsen i at barna sover ute hvis de ikke får frisk luft ???

Arachnida
24-06-2007, 22:45
Jeg brukte det tidligere fordi solen skinte inn i vogna (sportsvogn), men nå har jeg heller kjøpt meg en parasoll som jeg skygger for sola med og da er teppet borte... :jupp:
Mye bedre for barnet mitt for da blir han ikke så varm.

nalim
24-06-2007, 22:52
Har aldri brukt teppe foran vognåpningen,snur heller vogna om sola skinner rett i.

just_me
24-06-2007, 23:55
har brukt myggnetting mot insekt, noen få ganger har jeg hengt helseteppe over og halveis dekket åpningen, da mot solen når vi trillet.

Pokemona
25-06-2007, 06:51
Jeg bruker helseteppe for å skjerme mot sola når det er sterk sol, men det er plenty med luft på sidene. :) Også har jeg brukt det inne på kjøpe senter da de var mindre og skulle sove. Kan umulig være behagelig å bli lagt ned og få det grelle og sterke lyset i ansiktet når en skal sove. Vi har da forøvrig en dobbel sportsvogn og om jeg henger et teppe øverst på vogna av mangel på kalesje så vil det fortsatt komme luft inn fra størstedelen av vogna.Men det regntrekket som følger med derimot.. Gjennomsiktig plastikk som dekker hele vogna med kun få luftehull. Det syns jeg nesten virker makabert så DET bruker jeg IKKE. :niks:

Marianne
25-06-2007, 07:19
Bruker tynt teppe over vogan til turbo da han beukte å sove ute om vinteren, når det blåste . Men ellers har vi bare brukt myggnetting.

Jeg er av de som har myggnettingen over inne på butikker om hun sover hehe.
Er mest for at den gjør sånn at det blir litt mørkere. at hun slipper å få de skarpe lysene rett i øynene, for det er bestandig innstilt sånn at du kan være siker på at de treffer inn i vogna hehe
Men har den ikke over hele vogna, bare på siden av kalesjen. TFK sin bag myggnett.

Jeg skjønner ikke hva vitsen er å lære ungene at det skal være mørkt bestandig når de skal sove.

Plusle
25-06-2007, 07:25
Vi brukte av og til et helseteppe over noe av åpningen hvis solen var veldig lav.

Her ser jeg derimot at mange bruker BÅDE myggnett + fleeceteppe :shock: Stakkars babyer, det må da bli skrekkelig tett og varmt! Jeg er sterkt fristet til å kommentere titt og ofte. Hadde det bare ikke vært for at jeg selv misliker sånne som alltid skal bry seg med fremmede....:humre:

monbea
25-06-2007, 07:41
Sier meg enig i Pokemona... ad regntrekk.

Nå når jeg kjøpte OTH med regntrekk, ble jeg overrasket over hvor tett det var! Ble rene badstuen inne vogna...! Prøvde å dra opp glidelåsene for å gi henne mer luft. Men da er jo nesten hele vitsen med regntrekk borte :mumle:
Regntrekket kommer kun til å være i bruk hvis vi skal trille i regnvær, så får hun heller sove inne når været er dårlig.

Ellers har jeg brukt mye myggnetting når snuppa var liten. Har til tider også brukt et heklet teppe med store hull, slik at hun lettere skal sovne. Men da har jeg fulgt med henne og sjekket at det ikke ble for varmt.

Tjorven75
25-06-2007, 08:38
Jeg er helt hysterisk på dette og henger INGENTING foran vogna.

Selv er jeg avhengig av masse og frisk luft for å sove godt, og kan ikke tenke meg at det er bra å sperre for lufta. Vi bruker ikke myggnetting, bor midt i byen så vi er ikke innmari plaget av insekter. Regntrekk tar vi kun på når det regner skikkelig. Litt duskregn tåler ungene, mener jeg.

Jeg kan egentlig forstå de som henger helsetepper foran (selv om jeg ikke får meg selv til å gjøre det), men de tjukke fleecepleddene enkelte bruker må da stenge for all lufttilførsel.

Snulla
25-06-2007, 08:40
Selv bruker jeg et tynt hekleteppe når sola skinner rett inn i vogna på ettermiddagsturer, og da henger jeg teppet slik at det skjermer kun for sola, men har åpninger andre steder. Skal jeg gå langs en vei med sola i ryggen, snur jeg hele bagen på understellet. Men jeg tar også på myggnettingen når hun sover ute, eller hvis det er mye flygende langs veiene når vi går. Er redd for flått på velsejenta mi, for det er det så mye av her... :nemlig:

Iben005
25-06-2007, 08:43
Bruker et helseteppe på den siden sola kommer inn hvis det er aktuelt. Dekker ikke for hele åpningen. Å dra vogna etter meg når jeg er på langtur er ikke aktuelt.

Roskva
25-06-2007, 09:13
Jeg henger et helsepledd fra kalesjen og til håndtaket (buggis)
når litjpønia skal sove, men jeg tar det bort med en gang hun sover. (tar ca 5 min.)

Candice
25-06-2007, 09:57
Har alltis pleid å bruke strikketeppe foran, det er så hullete at luft er ikke noe problem. Dessuten dekker det ikke skikkelig på sidene, så her kommer det inn luft. Dette pga at snuppene ikke ville sove hvis de kunne se rundt seg. De måtte skjermes fra alt det spennende. Til og med hjemme utenfor hos oss, måtte jeg bruke teppe. Ser absolutt ikke noe problem i dette. Mine barn har alltis sovet på korthåret lammeskinn med kun at strikkeullteppe over seg. Da kan jeg fint henge et strikkeullteppe foran uten at de blir for varme. Strikketeppet fungerer også som myggnetting synes jeg. (Jeg liker ikke myggnetting...)

Jeg er mer bekymret for dynebruken og lammeskinnsposer som brukes inne på kjøpesenter. Ser ofte små babyer som ligger i vinterklær oppi vognen, innendørs.

Og regntrekket skaper også veldig dårlig luft inne i vognen, men har jo vært nødt til å av og til bruke det...

nikita
25-06-2007, 10:43
jeg har aldri teppe foran åpningen.synes det er dårlig nok luft nedi der fra før av at å ha et teppe må jo bli enda verre.
men bruker myggnetting nå ho sover ute så det ikke skal komme noen dyr inn

Morild
25-06-2007, 10:51
Og noen går med myggnetting inne på kjøpesenter. :stønn:

Synes ikke det er så rart jeg... Noen trenger gjerne å ha det mørkt for å sove...?

Jeg bruker alltid myggnetting foran når hun sover ute. Jeg er livredd for at det skal hoppe en katt oppi og legge seg over ansktet hennes, og vil ikke at det skal komme fluer og vesp o.l inn til henne. Har hatt et helseteppe halvveis over pga sol eller vind, eller et strikket ullteppe, med store hull i. Synes også myggnettingen skjermer litt for solen.

*star*
25-06-2007, 12:46
Bruker teppe forran hvis vi triller så han får sola på seg. Dvs bare så sola ikke treffer. Hvis han er på vei til å sovne når jeg kommer til senteret så henger jeg også noe forran (er som regel et helseteppe) sånn at han får sovnet før jeg tar det bort igjen.

Hender jeg triller med regntrekk eller myggnetting inne på senteret også. Men da skal jeg bare et lite/kort ærend og så ut igjen. Tar lenger tid å ta det av enn å gjøre det jeg skal som regel da.

Bergensis
25-06-2007, 12:53
Nei, slett ikkje alltid nødvendig, men når sola står vinkelrett på Lillebrors ansikt er helseteppe delvis over opninga i kalesja nødvendig. Trenger ikkje dekke til heile opninga, berre nok til å skjerme ansiktet hans. Tar det av når me har sola i mot meg. Brukar kun lette helsetepper, heimastrikka ulltepper eller eit hekla vognteppe. Alle har masse hol som gir god lufting.

(-:
25-06-2007, 13:19
Jeg bruker alltid myggnetting foran når hun sover ute. Jeg er livredd for at det skal hoppe en katt oppi og legge seg over ansktet hennes, og vil ikke at det skal komme fluer og vesp o.l inn til henne.
Jeg brukte òg alltid myggnett når jeg gikk fra vognen - etter at min bror nesten ble kvalt av en kosete katt (som var kjørt i dokkevogn fra den var liten) oppå han i vognen da han var liten. Veps er det jo òg greit å holde ute - mulig de blir sur hvis de ikke kommer seg ut igjen fra vognen. Ellers er vel veps lite stikkevillige, egentlig...

Boya
25-06-2007, 13:44
Vi bruker alltid myggnett over vogna når hun sover ute,men legger aldri over teppe på vogna...føler hun ikke får nokk luft da.
Går vi tur og det er sol ute såkan det hende jeg legger over en tynn gulpeklut akkurat der sols kommer inn,men dekker aldri over hele og kluten forsvinner så fort vi snur vogna.

Har sett at mange t.o.m bruker tepper over vogna inne på kjøpesentre og skjønner ikke helt poenget:skummelt:
Føler jeg kveles når jeg ser det..

Nennemor
25-06-2007, 16:23
I følge moren min, så gjorde ikke folk slik før, så jeg lurer på om det er noe som har blitt vanlig de siste årene?? :vetikke:

Det var ikke vanlig da jeg fikk førstemann, men det er kommet mer og mer de siste årene. Jeg har aldri gjort det og ser ikke poenget, bare farene ved det.

Kristin H
25-06-2007, 17:15
Vi har ikke brukt teppe forran vognåpningen. På dagen var han vant at det var lysere enn på natten. Brukte solparasoll når vi var ute og gikk, eller dekte halve åpningen hvis jeg ikke hadde parasollen med. Jeg tror barna sover dårligere på dagtid hvis de har dårig luft enn hvis det er litt lyst...

Tigermamma
25-06-2007, 23:42
Myggnetting er viktig ute - både pga insekter og ikke minst katter....

Ellers har jeg gjerne brukt helseteppe e.l. i øvre kant - som jeg har tatt bort når barnet har sovnet. Egentlig ikke pga. sol (da setter jeg heller vognen den andre veien - eller helst i skyggen), men for å begrense synsinntrykkene.

Nuppen
26-06-2007, 07:34
Hvorfor bruke teppe:

Det blir mørkere - barnet sover bedre
Det blir stillere - --''--
Det trekker ikke - barnet blir ikke sykt
Og så slipper man alle som skal glane og dikke.....

Hvorfor jeg aldri har brukt teppe (og knapt nok myggnetting, heller):

Det blir utrolig dårlig luft nede i vogna, selv uten teppe og med bare kalesjen oppe. Karbondioksid er tyngre enn oksygen og vil legge seg nedi vogna hvis det ikke er noen ventilasjon. Prøv selv å sove nedi en "boks" - du sover kanskje godt men våkner helt groggy av mangel på oksygen.
Noen barn har dårlig regulering av pustefunksjonen og vil ikke puste dypere når oksygennivået er lavt. I beste fall sover de tungt og våkner uopplagt, i verste fall våkner de ikke (høy CO2 i blodet er en risikofaktor for krybbedød)

Hjernen trenger nok oksygen for å utvikles normalt. Jeg vil gjerne ha oppvakte barn :) og det har jeg jammen fått også....
Tror heller ingen har vondt av littegrann trekk (lue!)
Vet også at små babyer har godt av å kikke på ting rundt seg, vaiende trær, mennesker som kikker ned til dem, farger og bevegelse - ikke stirre opp i en kalesje i timesvis daglig.

Kommer da litt luft gjennom pledd etc, sier folk. Prøv det.... legg det over hodet når du skal sove? Ikke lyst til det.... så la barnet slippe også. Pledd inneholder alltid støv og kanskje rester av skyllemidler etc. Ser ingen grunn til å la barnet puste gjennom dette......

Håper de som vil ha pledd for at barnet skal sove bedre vet hva de gjør!

Liljehvit
26-06-2007, 10:47
Jeg brukte et helseteppe foran på vinteren da jeg fikk baby fordi jeg så at mange gjorde det, og trodde det var nødvendig så det ikke skulle komme trekk inn. Har nå lest mer om det, og har verdens svarteste samvittighet. Kommer nok aldri til å legge noe teppe foran nei. Heldigvis har vi en luftig vogn med luftehull oppe i kalesjen, så jeg trøster meg selv med å si at det sikkert ble litt luft der inne.

mammmamia
26-06-2007, 11:01
Limer inn dette fra DinBaby, svar ang myggnett/helseteppe foran vognåpningen...

HEi!

Jeg har via min kollega fått høre om myggnetting debatten som har pågått på
dinbaby.com.. Jeg var selv inne på siden i dag, og så debatten.
Det er trist at det blir satt ut påstander som ikke stemmer, og som også
henviser til kilder som aldre har sagt og uttalt det som hevdes. Vi har ikke
noen undersøkelser eller studier som sier noe om dette, og det er også
ulogisk at det skal ha en slik sammenheng. Vi er av den oppfatning at det er
barnets totale sovemiljø som er viktig for å minske ririskoen for plustelig
spedbarnsdød. Det må være luftig og ikke for varmt/klamt der hvor barnet
skal sove, og ryggleie er fortsatt veldig viktig forebyggende faktor. Et
myggnetting utgjør ikke en slik fare - vi har ingen indikasjoner på dette
dersom vi følger med barnet ift temperatur, slik vi bør med små barn. Et
helseteppe foran vognas åpning gir større risiko for at det blir varmt og
tett og bør brukes med varsomhet innendørs, eller ute på varme dager. Jeg
tenker at helseteppe uansett årstid ikke bør brukes for å unngå at det blir
for varmt, tett og klamt for barnet. Med sunn fornuft kommer vi langt!

Håper dette var en bekreftelse for hva vårt standpunkt er!

Vennlig hilsen
Trine Giving Kalstad

Fagsjef
Landsforeningen uventet barnedød
(tidl. Landsforeningen til støtte ved krybbedød)
Arbinsgt. 7, 0253 Oslo
tlf. 22 54 52 00, fax 22 54 52 01
[email protected]
www.lub.no (http://www.lub.no)

Vi bruker selvsagt myggnetting, men ALDRI teppe foran vogna... Noen ganger et som går halvveis ned, så det skygger for akkurat ansiktet, men ikke foran åpningen...:niks:

minniepus
26-06-2007, 11:24
... men ALDRI teppe foran vogna... Noen ganger et som går halvveis ned, så det skygger for akkurat ansiktet, men ikke foran åpningen...:niks:

Det gjorde vi også i fjor sommer, men nå har vi parasoll :kidoki:

Palmolive
26-06-2007, 12:23
Bruker ikke noe foran. Jeg syns det er greit å venne babyen til å sove i lys når det er dag,og mørke når det er natt. Er det sol,snur jeg vogna. Myggnettingen er kun på når hun står ute og sover,egentlig hele tiden ute,men det er fordi jeg er så redd insekter selv at jeg hadde fått panikk om det kom et inn til henne.

Frysh
26-06-2007, 12:34
Myggnetting er viktig ute - både pga insekter og ikke minst katter....

Ellers har jeg gjerne brukt helseteppe e.l. i øvre kant - som jeg har tatt bort når barnet har sovnet. Egentlig ikke pga. sol (da setter jeg heller vognen den andre veien - eller helst i skyggen), men for å begrense synsinntrykkene.

Myggnetting bruker vi uansett.

Er enig med deg når det gjelder helseteppe,slik har vi gjort det av og til også.

Shannon
26-06-2007, 12:37
Vi måtte bruke helseteppe løst foran kalesjen til storebror ellers sovna han ikke. Passet på at det kom luft til, men samtidig at det skjermet for de største inntrykkene. Når han ble så stor at han fikk til å dra vekk teppet måtte han flytte inn i senga for å sovne.
Lillesøster var litt enklere på den måten. Hun sovnet uten noe foran åpningen.

Bambi
26-06-2007, 13:59
Bruker ikke noe teppe foran vognen.

C@momilla
26-06-2007, 14:08
Må bare skrive om noe som skjedde igår, kom et par inn på butikken jeg jobber på som hadde festet et lite stretchlaken STRAMT rundt kalesjen, det var overhodet ingen luftehull, og et laken er jo helt tett, i motsetning til feks helsetepper.. Jeg måtte bare spørre om babyen fikk luft inni der, de så bare dumt på meg og sa -Såklart får babyen luft.. Moren var ikke norsk så hun skjønte ikke hva jeg sa.
Fikk helt vondt i hjertet av å tenke på det stakkars barnet som lå i en helt tett, sort vogn uten luftehull. :leiseg:
Følte meg dum som blandet meg inn, men jeg klarte ikke la vær.

Vildemor
26-06-2007, 14:11
Må bare skrive om noe som skjedde igår, kom et par inn på butikken jeg jobber på som hadde festet et lite stretchlaken STRAMT rundt kalesjen, det var overhodet ingen luftehull, og et laken er jo helt tett, i motsetning til feks helsetepper.. Jeg måtte bare spørre om babyen fikk luft inni der, de så bare dumt på meg og sa -Såklart får babyen luft.. Moren var ikke norsk så hun skjønte ikke hva jeg sa.
Fikk helt vondt i hjertet av å tenke på det stakkars barnet som lå i en helt tett, sort vogn uten luftehull. :leiseg:
Følte meg dum som blandet meg inn, men jeg klarte ikke la vær.
du skal ikke føle deg du:shock: :shock: :shock:
jeg hadde nok gjort det samme som de¨g.
har myggnetting her, pga masse bier:blafre:

SuperiorH
26-06-2007, 15:54
Jeg sier igjen, at jeg bruker og kommer til å bruke helseteppe foran åpningen.
Jeg mener det er stor forskjell på hvordan jeg henger det opp i forhold til det mange skrive om her.

Jeg legger det på toppen av kalesjen, og det er en stooor åpningen under. Når vi går på sykehuset er det sterke lys i gangen, og det er håpløst å få han til å sove. Teppet dekker akkurat den biten som gjør at lyset ikke kommer i ansiktet. Dessuten skjermer det for inntrykk. ( prøv å sove i gangen på et sykehus!) Uansett om du snur vogna, bruker parasoll eller i det hele tatt. Jeg har en åpning bak i kalesjen hvor jeg åpner, men ikke for mye, for da kan han rett og slett ramle ut.
I en periode sov han kun i vogn ( også hele nattan), med en madrass i, og med helseteppe foran. Det gjorde t.o.m. helsepersonell på sykehuset/ vaktrommet for at han skulle sove.
Jeg har ikke det minste snev av dårlig samvittgihet, for at barnet mitt skal få "dårlig" luft. Det er noe helt noe annet å ha et teppe over ansiktet som flere beskriver med her.
Jeg har da en god porsjon sunn fornuft, og jeg velger å tro jeg bruker den.
Hvorfor andre gjør som de gjør får være opp til dem, men jeg fortsetter med helseteppe oppå kalesjen uten det minste tvil.

Jeg har opplevd å se barn bli stukket av veps uten myggnetting, så jeg velger å bruke det også når jeg må.

Elin77
26-06-2007, 18:33
Jeg bruker kun myggnetting når det er mye dyr i lufta når jeg går. Eller når de sover ute å jeg ikke kan se vognen hele tiden.

Sannemor
26-06-2007, 21:45
Vi har brukt helseteppe foran åpningen, men selvsagt fornuftig. Jeg har ikke tenkt å varme opp ungene heller ;)

Til OTH bagen har jeg solskjerm og myggnetting, og nå som jeg har fått pøvd det er jeg kjempefornøyd! :kidoki:

Morild
26-06-2007, 21:54
Hvor mye kostet dette? Er det til søskenbag?

Sannemor
26-06-2007, 22:01
Hvor mye kostet dette? Er det til søskenbag?

Hva da? Solskjermen? Det er Simo sin. Bagen er en singelbag.

Sannemor
26-06-2007, 22:02
Den kostet forøvrig 300 kr.

Atengaflus
27-06-2007, 16:03
Bruker ikke teppe foran nei. Men mygnetting er et must sommer som vinter.
Her er det både innsekter og katter året rundt.

Itoshigo
27-06-2007, 21:48
Bruker helseteppe om det er veldig sterk sol eller mange sanseinntrykk... ikke redd for at det skal bli for tett der inne...dekker ikke hele "inngangen".

linola
29-06-2007, 08:48
bruker myggnetting når han sover i vogna ute. bruker helseteppe i bomull/ull-silke over halve kallesjen når han skal sovne. han klarer ikke sove ilys, han MÅ ha det mørkt, slik har han vært fra han var nyfødt.

Blue Lady
29-06-2007, 09:56
Har ikke hatt behov for dette noen gang, bortsett fra de første dagene med P&T sport, for da lå han og kikket ut plaståpningen bak, hang da en jakke over der..

Tidl. bruker
29-06-2007, 10:23
Jeg har ikke visst hva jeg skal bruke og ikke bruke og da jeg var i byen for en stund siden så så jeg jo at nesten alle har teppe foran åpningen..så da tenkte jeg jo at..er det jeg som er så dum som ikke bruker noe...:humre:

Men har brukt sånn helseteppe i sterk sol fordi hun våkner tvert hun får sola i øya... ellers bruker jeg regntrekk mye fordi man vet aldri når det regner her da...og da trenger jeg ikke noe foran for den har mindre åpning.

Det med mygg netting inne på kjøpesenter...???? hvorfor ikke??? Jeg gidder ikke å ta av og henge på hver gang man går inn og ut av en butikk dør så da lar jeg det heller være på...hvis man ikke skal kun være på 1 senter..da er det jo greit...

lijander
04-07-2007, 12:16
Det er nok ikke nødvendig bestandig nei... Ikke når de sover og vogna står i skyggen... Men svært sjeldent står vogna stille her...stort sett alltid i bevegelse, og de er det kjedelig og drive å snu og vende på vogna hele veien, og når da sola står ganske på det høyeste på himmelen, så er det jo ikke noe annet som nytter.. Pluss at AJ er ganske så nysgjerrig av seg, skal ha med seg alt...ett teppe over da, i to min.....det gjør susen det altså... da sover han..

Og myggnetting....prøv å gå hvor det er litt vann og skog, så skjønner dere at det er ett must!! Og når man da har gjort det til en vane å alltid ta det på, så er det lett å "glemme" å ta det av faktisk..hos oss er det ikke en ekstrating, det er rett og slett bare en del av vogna... og derfor tar eg det aldri av,...hehe...

Satt på toget med det på i syv timer (kom jeg på nå, at jeg ikke tok det av nei...hehe)

maximum
04-07-2007, 12:19
Bruker helseteppe om det er veldig sterk sol eller mange sanseinntrykk... ikke redd for at det skal bli for tett der inne...dekker ikke hele "inngangen".

Samme her!

Lumpy
04-07-2007, 12:21
Jeg bruker helsetepp foran åpningen når jeg er ute og går i sterk sol. Prøver å bruke det så lite som mulig, for det må jo bli veldig varmt inni der. Insektsnettet bruker jeg alltid ute. Vi er veldig plaget av veps her, så vil heller være på den sikre siden...

Thinkerbell
04-07-2007, 12:29
Vi pleier å henge et helseteppe foran åpningen når toåringen vår skal sovne på tur, for å skjerme ham fra alle de spennende inntrykkene. Når han har sovnet flytter jeg det helt eller delvis vekk, så jeg vet at han får nok luft.

Marilena
04-07-2007, 12:38
Bruker kun teppe hvis det er sol som kommer rett inn i vogna, men det er ei god glippe mellom jenta og pleddet. Bruker også teppe på siden av vogna,(vogna står inn mot en vegg ute), når vesla skal sove men er så nysgjerrig at hun reiser seg gang etter gang og glaner ut på siden. :humre: Tar vekk pleddet når hun har sovnet.
Bruker helseteppe.

Lenemor85
08-07-2007, 17:09
legger et helseteppe over KUN hvis solen kommer inn til han.. men har alltid en stor glippe så det ikke skal bli for varmt.
får helt vondt når jeg ser at folk slenger tykke pledd over.. stakkars små!

Lille*My
08-07-2007, 17:56
Har aldri brukt teppe foran vogna. Har aldri hatt behov for å henge foran et helseteppe, og heldekkende fleeceteppe kunne det ikke falle meg inn å dekke til åpningen med. :skummelt: Var hele tiden veldig nøye med at det skal være forskjell på natt og dag helt fra jenta var nyfødt, og det skal være lyst når hun sover på dagen.

Fikk meg dessuten en liten vekker en gang jeg var på telttur. Det var varmt, så vi lukket kun myggnettingen foran teltåpningen. Om morgenen da vi våknet var det fryktelig tung luft inne i teltet. Da vi åpnet myggnettingen strømmet frisk luft inn i teltet. Når bare myggnettingen stenger ute lufta så effektivt tør jeg ikke tenke på hva et teppe gjør. :shock:

Nei, luft er greit synes jeg. Mest mulig. Til solskjerming er parasoll en fin ting. Ellers snur jeg bare vogna.

Tommeline81
08-07-2007, 18:55
Brukte helseteppe foran åpningen ifjor da han lå i bagen hvis vi trillet slik at han fikk sola rett i ansiktet, men hang det slik at det ikke dekket hele åpningen for at han skulle få luft.

Nå bruker vi OTH og han sitter i vognen og får sola rett på seg, nekter å ha på seg solbriller. Nåt han skal sove må jeg ha helseteppe foran slik at det blir litt mørkere og han ikke får sola rett i ansiktet. Henger det løst over og han får massevis av luft inn der.

En venninne av meg hang ullteppe foran åpningen midt på varm,este sommern :shock: Andre venninner bruker tette fleecetepper.

Jeg bruker kun helseteppe.

Har prøvd parasoll, men må jo drive å vri og bende på den hver gang vi svinger/skifter gåretning, da er det mye lettere med helseteppe.

lille L
08-07-2007, 20:14
Jeg har aldri brukt noe annet foran vogna enn parasoll og myggnetting. Tør ikke noe annet. Om jeg å bende litt på parasollen, så gjør jeg heller det, enn å legge teppe foran. Snuppa har vent seg til å sove uten noe foran, noe som er kjempfint for vår del. For hun sover alltid ute. Vi legger henne våken i vogna, setter myggnettingen på, og setter henne i skyggen, evnt med parasollen på, og hun sovner fint. Er det skygge åpner vi i tillegg bak i kalesja så hun får ekstra luft. Stokken har netting i halve kalesja bak, slik at man kan åpne for luft. Uten å måtte kneppe opp noe, slik at det ikke er noen åpning hun kan ramle ut. Lur løsning...

maimamma06
08-07-2007, 21:19
Vi bruker alltid myggnetting ute, for her kryr det av insekter. Bruker helseteppe over innimellom for hun sover mye bedre.
MEN det ligger i såfall utenpå nettingen og da blir det godt med luft der syns jeg.
Vogna står aldri i sola når hun sover her hjemme og jeg pleier å kjenne etter i nakken om hun er for varm.

Luca
08-07-2007, 22:12
Ja, det med tepper foran åpningen er litt av et fenomen ja:humre:
Husker da jeg gikk gravid med snuppa i 04. Vi kikket jo som gale på vogner(sambo kom hjem fra jobb og hadde sett den og den vogna...hehe, så rimelig opptatte av det begge to ja) og la merke til alt som trillet på 3 og 4 hjul.
Da så jeg at omtrent alle hadde tepper foran åpningen på vogna. Jeg skjønte ingen ting, hva var det for??? Spurte flere og på HS, og skjønte da etterhvert at det var for sola??
Jeg hadde jo da en datter på 15 år dengang, og hadde aldri sett folk brukte tepper på vogna før....merkelig:humre:

Men uansett, jeg har aldri brukt noe teppe over vogna. Bruker ALLTID myggnetting når barn sover der og vogna står stille, og bruker parasoll mot sola. Jentene sovner i vogna når de er trøtte, uavhengig om det er lyst ute eller ikke.

Men det morsomme er at når snuppa på snart 3 ordner dukkevognen sin, skal hun alltid ha et teppe over åpningen...har gjort det slik siden hun begynte å leke med dukke og vogn:humre: Vi skjønte ikke i begynnelsen hvor hun ville ha det, trodde hun skulle bruke det som dyne, men hun insisterte på å henge det over kalesjen:-)
Så hvor hun har det ifra aner jeg ikke:humre:

Mandelstang
10-07-2007, 19:48

Jepp, her også