PDA

Se hel versjon : Skal bake-noen gode forslag?!?!


Delfinus
21-03-2003, 20:30
Vel, Amalie ble 1 år igår!:fest: Og imorgen og søndag inntar "troppene" huset vårt på bursdagsfeiring! Har bakt sukkerbrød som skal bli til bløtkake nå, skal bake boller, en venninne har bakt kokoskake for oss også hadde jeg tenkt å bake sjokoladekake... Men synes det blir så stusselig med den vanlige sjokoladekaken!!! Noen gode forslag til sjokoladekaker utenom det vanlige??? Eller en annen god kake jeg kan bake istedet for??? Send med ev. oppskrift!
På forhånd TAKK!!!!

Nennemor
21-03-2003, 22:17
En sjokoladekake jeg alltid får skryt for og som alltid blir spist opp er denne:

Mandelkake med sjokoladekrem

Denne krever litt planlegging.

250 gram mandler
200 gram sukker
3 egg
1 ts bakepulver

Stekes i rund, godt smurt springform i ca. 40 minutter ved 180 grader. NB! Kle bunnen med bakepapir. Avkjøl i forma.

5 dl kremfløte
200 (koke-)sjokolade
evnt. mandler eller sjokolade til pynt

Varm opp fløte til kokepunktet, smelt sjokoladen i fløten. La stå kaldt over natten, minimum i ti timer. Pisk sjokoladefløten. Du kan dele kaka i to lag og legge krem inni og oppå, men det er ikke nødvendig. Du kan godt legge alt på toppen. Jeg har som regel brukt Melkesjokolade eller Firkløver i stedet for kokesjokolade. Jeg synes den blir litt mer barnevennlig på den måten.

~Froggie~
21-03-2003, 23:16
Gratulerer med dagen på etterskudd da:) :fest:

Jeg har en kake som jeg bakte i bursdagen til Ada:)
Meget vellykket:)

Eple kake lignende:

3 egg
2 dl sukker
Piskes til eggedosis

Ha oppi 150 gram smeltet margarin
2,5 dl mel
1 ts bakepulver.

Rør forsiktig igjennom og hell røren over i engodt smurt form.
Stikk oppi ca 2 oppskårede epler og strø over kanel og sukker:)
Sett inn i ovnen på 180 graden i ca 30 min.

Kjempe god kake;)
Alle har skrytt av den kaken også er den enkel å bake også:)

Kristin
22-03-2003, 09:52
Nennemor: Høres utrolig god ut!

Jeg er ikke den store bakeren, så kan du fortelle meg hvordan en lager bunnen? Lager man eggedosis og blander i hakka mandler og bakepulver? Skal det ikke være mel i ? (siden det er bakepulver i, mener jeg)

Nennemor
22-03-2003, 11:04
Kristin,

det skal ikke være mel i. Bare lag eggedosis og ha i mandler og bakepulver. Stort lettere enn dette blir det ikke! :) Og ja, kaka er god og populær blant både store og små.

Kristin
22-03-2003, 15:07
Ok, takk! Skal prøves ut! Så jo ganske enkel ut egentlig. Høres helt vidundelig ut med melkesjokolade i!!:nam: