PDA

Se hel versjon : Grønnsaksmos er vondt....!

Tina
03-02-2002, 21:14
Selma har spist grøt i 2 uker. Først ett måltid, så to måltider. Vi veksler mellom ris og maisgrøt, noe som funker bra - bare det er masse banan i grøten. Siden hun i januar ikke har lagt på seg noe særlig, har vi fått råd fra helsesøster å øke til måltid nr. 3 slik at måltidene hennes består av formiddagsmat, middag og kveldsmat. Derfor finner vi det naturlig å gi henne grønnsaksmos (potet+gulrot) til middag.

Vel, det har vært lettere sagt enn gjort. Dette har ikke vært noen direkte suksess. Hver gang vi har prøvd å lokke med DEILIG mos, blir vi møtt av lukket munn og grimaser. Det hele har endt med at vi lager grøt m/banan til henne og hun spiser dette av hjertens lyst.

Vi er selvfølgelig glade for at hun liker grøten, men det hadde vært fint å introdusere annen mat pga. vitaminene og næringsstoffene + at hun lærer å like mat som ikke er søtt.

Så, spørsmålet mitt er: Er det noen som har noen tips på gode grønnsaksmoser, enten hjemmelagde eller ferdige, eller tips på hvordan man kan lokke de små til å like mat som ikke er søtt?

Kanskje et døvt spørsmål, men jeg stiller det likevel... .

Takk for svar!

Hampus
03-02-2002, 21:51
Har samma problem med Sarah! Har prøvd med most potet og most potet + gulrot. Men nei da! Det skal hun i hvertfall ikke spise!

Så jeg har ikke noen gode råd, men er intressert i å høre om noen andre har! ;)

:klem:

Philomène
03-02-2002, 23:12
lager du potetmos av morsmelk? det er i hvert fall en kjent smak :nam:

Kelly
04-02-2002, 00:27
Prøv potet og broccolimos...
Det var det enste som funka hos oss lenge.:)

Tina
04-02-2002, 09:59
Takk for gode råd! Vi får bare prøve oss frem og være tålmodig med lille nurket...! Man blir forresten mester på avledningsmanøvere for å få den lille munnen til å åpne seg... rangle, ablegøyer og masse godsnakk. Reneste entertaineren....

:gal:

Annevenn
04-02-2002, 11:16
Har slitt med det samme problemet, først var grønnsaksmos godt, så var det pyton!

Men nå tror jeg at jeg har funnet trikset: for det første må det være MYE grønnsak (mer enn potet), og bulrot og kålrabi er best (de er veldig søte).

Broccoli var PYTON!!!!

Et lite tips: jeg lager mos av en grønnsak av gangen, gulrot en dag, kålrot en annen og potet den tredje. Fryser ned i isterning-form, og tar dem over i poser etterpå.

Så kan man ta 1 terning potet, 2 gulrot og 1 kålrot ene dagen, 3 kålrot og 1 potet neste dag osv. Slik blir det variasjon i smaken. Så når vi har grønnsaker til middag koker jeg dobbel porsjon og lager mos av resten.