Se hel versjon : Nàr òke fra 1 til 2 màltider?
Hei!
Lurer litt pà hvor langt tid det bòr gà fòr jeg introduserer enda ett màltid med fast fòde til FK. Nà fàr hun kun gròt til kvelds. Bòr det neste màltidet som gis vaere middag?:nam:
Hva gjòr dere?
Hilsen Hidde
Hei! Jeg begynte med å gi Adrian grøt til kvelds, i ca 20 tiden. (Begynte da han var litt over 4 mnd gammel). Deretter får han pupp. Men de dagene vi er hjemme (og jeg husker på det...) så gir jeg også grøt på dagtid, i ca 12 tiden. Har også prøvd å gi banan som lunsj samt fersken, men det var ikke noe godt :uff:
Har altså ikke noe fast system på det, men det gikk bare en uke eller to fra vi begynte med ett fast måltid til vi begynte med to.
Lille My er nesten 8 mnd. og begynte med grøt på kvelden da hun var 6 mnd. Hun har akkurat nå fått smaken på grøten, så vi har de siste dagene også gitt henne grøt på dagen. (bruker forskjellig smak på dagen og kvelden)
Tror det kan være lurt å ta 2 grøtmåltider først (si ifra om jeg tar feil) og så middag... det er iværtfall det jeg har fått følelesen av når jeg har spurt div. instanser om dette....
Lykke til! :mervink:
Vi fikk råd fra helsesøster om starte med ett grøtmåltid, mais- eller risgrøt ved 5 1/2 mnd. I begynnelsen lite, og øke gradvis posjonen. Etter en til to uker, øke til ett måltid til, dette også grøt. Så, etter en stund (dette blir da individuelt) øke til 3 måltid, middag (grønnsaksmos).
Jeg begynte å gi Selma grøt først etter formiddagsluren, ca. kl. 10.30, slik at hun var opplagt. Jeg økte så til måltid nr. 2 ca. kl. 16.00 etter ettermiddagsluren. Nå, 3 uker etter, har jeg begynt med kveldsgrøten ca. kl. 19.00.
Vi opplevde at Selma fikk veldig hard avføring etter at hun begynte med grøt, noe som førte til at hun "knep igjen" og kviet seg for å bærsje. Vi passet derfor på at grøten ble blandet ut med mer melk (erstatning) i håp om at dette ville løsne litt. (Sviskesaft er også tingen). Så, pass på at babyen ikke blir "forstoppet" ved å gi for mye mat for fort - i alle fall har dette vært vår erfaring. :)
Vi begynte med grøt i smaksporsjoner da Mathias var 4,5mndr. Da han var knapt 5mndr. fikk han grøt av 1dl væske om kvelden i håp om å få han til å sove mer om natten, var da oppe ca hver tredje time og fikk mat. Ved fem mndr. kontroll hadde han bare lagt på seg 600 gram fra han var tre mndr så da begynte vi så smått med et grøtmåltid til. Nå gir vi ham grøt av ca.1,5 dl væske to ganger for dagen og de siste to ukene har han lagt på seg 470 gram, men han er fremdeles slank med sine 67,5 cm og 6860g. I tillegg til grøten gir jeg ham noen teskjeer av f. eks. gulrot eller potet slik at han blir vant med noe som ikke er søtt også. På helsestasjonen ble jeg anbefalt å vente med noe mer middag inntil videre.
vBulletin® v3.6.8, Copyright ©2000-2008, Jelsoft Enterprises Ltd.