PDA

Se hel versjon : Trenger hjelp til svinesteka!


Tidligere bruker
19-04-2003, 17:31
Skal ha svigers på besøk i morgen, har kjøpt en ferdigsurret svinestek, men er litt usikker på tilberedningen.
Vanligvis ville jeg bare lagt den på rist i ovnen etter å ha krydret osv osv, latt den steke i ca 1 time per kilo, og øst over stekeskyen innimellom til den er ferdig.
Men jeg har en svigermor som er meeeeget opptatt av at kjøttet skal være så mørt og saftig. Og jeg syns det er skikkelig vanskelig å få svinekjøtt til å ikke bli tørt.
Noen som har gode tips på hvordan jeg kan tilberede kjøttet på best mulig måte. Gjerne med kryddertips også.

(Og nei, lammekjøtt spiser vi ikke, syns for synd på de stakkars små lammene ;))

gekko
19-04-2003, 18:17
Eg pleier å salta og peppra steika dagen før. For svinesteik trenger som regel ganske mykje salt og pepper. Dersom du bruker steikepose så er du nesten garantert møyr og saftig steik;)

Annie
19-04-2003, 20:41
Jeg ville nok også brukt en stekepose. Evt stekt den i alufolie eller potte-gryte-ting for så å grille den litt for fargens skyld mot slutten. Krydder? Tjah, det kommer jo an på hvor vågal du ønsker å være det, da! Honning, ingefær og sennep? :o