PDA

Se hel versjon : Gode brødoppskrifter??


siljemor
23-04-2003, 14:52
Har begynt og bake brød, og de ble greie de, men litt lite smak på. Noen bakedamer her inne som vil dele noen gode brødoppskrifter med meg??:)

Tidligere bruker
23-04-2003, 15:00
Nennemor har nok noen på lur. Kanskje Mormona også? ;)

siljemor
23-04-2003, 15:03
Hm, ja jeg syns og huske at Mormona har nevnt at hun er en brødbaker...:p

siljemor
25-04-2003, 00:06
ANYONE?? Ingen med noen gode oppskrifter på brød her? Mormona og Nennemor, hvor er dere??

siljemor
30-04-2003, 14:04
Er det virkelig ingen som vil dele sine oppskrifter på brød med meg:( ??

Mammapia
30-04-2003, 17:26
Mannen min baker kjempegode brød! Men oppskriften er skammelig enkel, han blanser 2 slike ferdige melblandinger.
Kjempegodt og veldig saftig synes jeg.

1 pk kornbakst (?)
1 pk havrebakst (?)
1 pk gjær
1 l melk
1 dl vann
ca 4 ss olje

Stekes i ca 40 min på 180grader

Heidy
01-05-2003, 13:03
Havrebrød:

1 brød

3 dl vann
2 dl havregryn
1 dl skummet melk
50g gjær
1 ss olje
1 1/2 ts salt
120g sammalt fin hvete, fin
325 g hvetemel

Ovnstemratur: 200 grader
Steketid. 40 minutter

Kok en grøt av havregryn og vann. Avkjøles litt. Tilsett melk og bland godt. La grøten bli passe lunken, og løs opp gjæren i den. Tilsett olje, salt og sammalt hvete. Elt deigen med hvetemel til den er smidig. La den heve tildekket på et lunt sted i 40 minutter. Form deigen til et avlangt brød. Legges i brødform. Etterheves i 40 minutter. Skjær et snitt i brødet med en skarp kniv og pensle med skummet melk. Dryss havregryn på brødet og klapp dem lett ned i deigen. Stek brødet på nederste rille.
Avkjøl brødet på rist.



:nam: :nam:

:vink:

myrsnippa
14-05-2003, 10:27
Dra på Rimi og 2 poser kornbakst (gule poser). Det står at du skal ha i vann på pakka, men vi lager med ca 5 dl kulturmelk og resten vanlig melk evt vann.
Veldig enkelt og kjempegodt!!!

Labine
24-05-2003, 15:35
Gjerne flere oppskrifter! Og ikke med sånne ferdigposer,- da er en avhengig av å finne akkurat det slaget med melposer osv. Synes det høres styrete ut å koke grøt først men... kanskje en vane?!

Mormona
02-06-2003, 11:18
Ooops :blush: Skjønner at jeg må oftere inn på denne siden for å sjekke litt ;)

Her er i alle fall oppskrift på gode brød :) Denne deigen holder til 3 brød bakt i 2-liters former :kidoki:

1 pakke kornbrød (gul pose, fåes på Rema eller Prix), kan sikkert bruke annen pakke også, jeg synes bare denne er grei :)
1 pakke gjær (jeg bruker tørrgjær)
1/2 liter lunkent vann
1/2 liter melk, valgfritt hva du liker
1-2 kopper havregryn, lettkokte
1 egg
5 "klunker" med solsikkeolje
en liten klype salt
hvetemel

Bland alle ingredienser og spe på med hvetemel til deigen er fast og ikke så klissete. Elt skikkelig godt før første heving...viktig for at brødene skal henge sammen ordentlig ;) Sett til heving med plast/håndkle/lokk over seg i 1 time.

Elt deigen etter heving og del i 3 like store emner. Putt emnene i brødformene og sett til heving inntil deigen når kanten på formene (varierer hvor lenge det tar, men som regel ikke så lenge) Pensle med egg og strø litt helkorn eller havre eller annet slag korn du ønsker. Er bare fordi det ser litt ekstra godt ut altså :D
Stekes midt i ovnen på 200 grader til brødene har fått en gyllenbrun farge :)

Lykke til og håper det smaker :kidoki: