PDA

Se hel versjon : hvor ofte kan man introdusere nye matvarer?

Philomène
10-02-2002, 22:20
Ludvik og Mattis er 4 1/2 mnd. De fikk först maisgröt, en uke senere smakte de paa banan, og saa risgröt. Maa man vente en uke mellom hver eneste nye matvare? Med tanke paa havre_og_ hvetegröt eller dessertglass med flere sorter frukt f.eks. der flere matvarer er jo blandet!? Eller er det "kategorier" av matvarer som gjelder - jeg mener, er det forskjell mellom de diverse gröttyper, naar det gjelder toleranse/fordöyelse?

Noen som vet ? :???:

Tidligere bruker
10-02-2002, 22:50
Vi har gitt litt grøt til Patrick. Mest for å se om han sover mer om natten. Tror egentlig ikke han trenger det ennå, for han klarer seg fint nå om natten uten at han har fått.
Men han liker det veldig godt. Ene dagen har jeg pumpet litt, så da har han fått mais. Andre dagen har han fått hvete med ris og havre. Så fikk han smake litt banan...
Jeg har ikke tenkt på at det bør gå en uke imellom! Er jo mulig det er best, men har ikke merket noe på han når han har fått disse dager etter hverandre!

Prøv deg litt fram, du :)

:klem:

Koalaen
11-02-2002, 12:50
Tror i alle fall det er lurt å være litt ekstra på vakt når man introduserer hvete. Med tanke på glutenintoleranse (cøliaki).

:mervink:

Kjersti
11-02-2002, 14:36
Vi begynte veldig forsiktig ved 5-mnd alder.....med maisgrøt..ÆSJ!! Så risgrøt...ÆSJ!! Så ble det Hvetegrøt frukt...NAM!! Og det er fortsatt slageren!:) Prøvde også å introdusere denne forsiktig nettopp med tanke på gluten, men nå skulle snuppa ha grøt! Så hun var raskt oppe i full porsjon...uten noe magevondt!:D Har også hørt det sagt at det lønner seg å introdusere gluten samtidig som man ammer, høres ganske logisk ut......Jeg bruker ihvertfall den filosofien her. Det ble middag ganske raskt etterpå.....og dessert av ulike slag........har ikke gått en uke mellom hver smak her, nei:o Men det har gått utrolig bra, hun spiser alt og tåler alt.....

Nicky
11-02-2002, 21:03
Hei!!

Oscar synes det var kjedelig med risgrøt, så vi gikk fort over til middagsglass fra Hipp. Det er Nam Nam det!:nam: jeg har ikke ventet med og introdusere matvarer og det går helt greit. Men jeg har hørt at man helst skal vente en 4-5 dager.

:klem: fra Nicky

Gullet
11-02-2002, 21:19
Skulle ikke tro jeg hadde hatt barn før. Jeg visste ikke at det var regler for introduksjon av mat, jeg. :p Her i gården introduserer vi litt forskjellig stadig vekk. Fortsatt ved 5 1/2 mnd. alder er puppen hovedernæring for Trygve. Hvis han ikke får noe mat er det greit fortsatt. Men stort sett lar jeg ham spise et lite måltid med mat hver dag bare for å venne ham til mat og forskjellige smaker. Vi har ingen plan for introdusering, vi bare lar ham smake på de forskjellige tingene vi har for hånden - hvetegrøt m/frukt, skavet banan, yoghurt, glass med fruktpure, moste poteter i saus. Han liker alt, men er ikke veldig entusiastisk, noe jeg tar som tegn på at han fortsatt er fornøyd med puppen. :D