PDA

Se hel versjon : Tips til kake 17. mai??


sofia
10-05-2003, 19:39
Noen som har ei lettvint kake til 17. mai? Har aldri vært særlig heldig med vanlig sukkerbrød :uff: så jeg skal prøve noe annet. Kanskje et frisk formkake?
Vil pynte med krem, jordbær og blåbær så fargene ligner flagget. Derfor bør det ikke være krydderkake, gulrotkake o.l. Helst en nøytral formkake med smak av sitron kanskje? Eller har dere andre tips?? :ide:

Nennemor
10-05-2003, 21:27
Kan du ikke bruke sitronkakeoppskriften fra Cacas da? Jeg er sikker på at jeg har lagt den ut her, så du kan vel søke etter den. Er den ikke her på NM, så send meg en PM. :)

hegecesi
13-05-2003, 22:35
Jeg har en kjempeenkel kake, som bare er helt dødsgo`. den kan du fylle og pynte akkurat som du vil:)

6 eggehviter
3 dl. sukker.
1 pk. vaniljesaus (pose, uten koking)

*hvittene og sukker piskes en god stund (hvitt)
*pulveret til vaniljesausen drysses i, bland dette godt.

Dette blir da en marengs.

Bres ut i en langpanne, husk å bruke bakepapir i bånn. Spray med formfett.

Kaken stekes på 150- 170 grader i 35-40 min.

Når denne er stekt, hvelves den på et bakepapir, og la langpannen stå over til den er blitt kald.

Pisk en putt fløte. Tilsett jordbær, evt. blåbår
(kan bruke banan, sjokoladebiter, fuktcoctail +++++++ istedet for)
Bre dette over marengsen og rull den som en rullekake.
Så kan du pynte med litt krempynt og frukt på toppen.

Kaken er best om man lar den stå fra kvelden før!!!

sofia
13-05-2003, 22:46
Tusen takk for tips! Har handla og skal bake på fredag. :nam:

sofia
17-05-2003, 18:55
... og det ble sitronkaka som gikk ned på høykant gitt! :D :nam: Pynta med krem og bringebærsyltetøy inni, og krem, jordbær og blåbær på toppen. Brukte stjerneforma fra Cacas og pynta som bildet viser. :kry:

Nennemor
17-05-2003, 22:46
Det ligger ikke noe kakebilde til godkjenning. Sende en gang til?

Var det Cacasoppskriften du pynta med krem? Det høres spennende ut, det har jeg ikke prøvd før. :)

sofia
17-05-2003, 23:21
Ehm... jeg la ikke ved noe bilde... :o Jeg mente bare at jeg brukte den stjerneforma og pynta sånn som bildet viser i den forma. :blush: Ligger jo ved bilder sammen med hver form.
Ikke har jeg digi-kamera enda heller. Mann vil ikke ha. :sint:
Ja, jeg brukte vanlig piska krem til å pynte sitronkaka. Tip 21 om du er veldig interessert. :p Ble kjempefin og fikk mye skryt! :D

Nennemor
18-05-2003, 01:03
Tips! Binders har veldig billige digitalkameraer nå. 198 kroner. Det er sikkert ikke verdens beste kvalitet, men for å ta et bilde av ei kake eller et eller annet øyeblikk en gjerne vil vise frem akkurat nå er det sikkert mer enn godt nok. Vi har i hvert fall tenkt å kjøpe.

sofia
18-05-2003, 01:07
198 kroner???? :soh: Hvordan går DET an da??? Skal sende mann ut sporenstreks på mandag!! Takk for tips! :kidoki:
Som du sier kommer vi ikke til å bruke det til annet enn sånn skynde-seg-å-vise-noe-på-nettet likevel, og da er jo dette perfekt!!! :klapp: Dessuten har scanner'n streika også... :uff:

Nennemor
18-05-2003, 02:32
Og skulle de være utsolgt har jeg sett det samme kameraet hos Ellos for 249 eller 299 kroner.

FlyAway
18-05-2003, 02:45
Synes ikke det så brukbart ut i det hele tatt jeg da...

Lommerusk, bokstavelig talt!

Men har ikke sett det, eller lest nøye da...

Men som Nennemor sier; det kan sikkert brukes til å ta bilder av kaker med...

Nennemor
18-05-2003, 03:04
Ja, ikke sant? Jeg forventer meg absolutt ikke voldsom bra kvalitet for de pengene, men kvalitetsbilder kan jeg ta med det skikkelige kameraet vårt og så kan jeg legge ut øyeblikksbilder med et slikt billigkamera.