PDA

Se hel versjon : Oppskrifter på gryteretter ønskes

Raven
11-05-2003, 21:25
Begynner å bli lei den amerikanske gryteretten og vil ha nye oppskrifter. Noen som vil dele med meg:p
Helst ikke noe sterk mat:)

Nennemor
11-05-2003, 22:08
Rekegryte:

1 stor boks reker, 1/2 kg (?)
1/3 liter matfløte
1 purre, bare bruk det grønne
6 ss chiliketchup (jeg bruker bare ca. 2 ss jeg da, for da spiser ungene også.)
2 ts paprikapulver
2 ts karripulver
6 fedd hvitløk
250 gram champinjong.
Litt stekesmør

Fres finhakket hvitløk i smør sammen med paprikapulver og karri. Ha i chiliketcup. Tilsett halvparten av krafta fra rekene sammen med fløten. Skjær champinjongen i skiver og det grønne fra purren i strimler og ha oppi gryta. La dette koke noen minutter. Legg i rekene og varm dem, men ikke la det koke noe særlig etter dette da blir rekene harde.

Server med ris og varme baguetter til. Start å koke risen samtidig med at du begynner på det andre, da blir alt ferdig omtrent samtidig. :)

tidligere bruker
11-05-2003, 22:21
Hva med mexikansk gryterett?? Den er knall god og ikke noe sterk.. :p
Lett og lage også,om man ikke gidder stå timesvis på kjøkkenet..
Bare til å hakke opp kjøttdeig,tømme posen med mexikanske gryteretten oppi en kaserolle sammen med vann og la det koke sammen med kjøttdeigen i ca 20 min om jeg ikke husker feil..

Raven
11-05-2003, 22:26
Den er faktisk for sterk for meg. Jeg reagerer til og med på sausen som peppes pizza bruker på pizzaene sine. Og den skal være mild sier de. Javel.....:o
Jeg har ekstremt følsomme smaksløker:p

tidligere bruker
11-05-2003, 22:45
jøss.. :eek:

Jeg pleier å ha oppi massevis med krydder oppi den mexikanske jeg,for jeg synes den er så svak i smak når den ikke er kryddret.. :p

Tidligere bruker
12-05-2003, 20:08
Eller med vanlig biffkjøtt.

Til fire personer:

800 gr kjøtt (vi bruker hjort)
3 løk
400 gr fersk sopp
Seterrømme
Tyttebærsyltetøy
Poteter eller ris
salt og pepper

Del kjøttet i strimler, brun dette i smør. Del løkene i båter, steikes til den er blank. Skjær soppen i skiver, steik denne. Ha alt i en kjele, smak til med salt og pepper. Det er nok kraft i kjøtt og løk, så du trenger hverken vann eller saus. Server med klatter av tyttebærsyltetøy og EKTE rømme. Kjempegod og enkel!!!

Heidy
14-05-2003, 14:59
Kyllinggryte

1 stor grillet kylling uten skinn
1 løk
1ss olje
1 ts tørket eller noen blader frisk basilikum
1 boks hermetiske tomater
1 terning hønsebuljong

Finhakk løken og fres den sammen med basilikum i litt olje i en kjele til løken er blank. Klipp opp de hermetiske tomatene og ha dem i kjelen. Tilsett hønsebuljong.
Rens kyllingen for skinn og ben og skjær kjøttet i passe store biter. Ha kjøttet i gryta og la alt vannet bli varmt. Server gryten med pasta.

Gryte fra Østen

1 kg renskåret oksekjøtt
4 små løk
4 gulrøtter
2 purre
1 sellerirot
8dl buljong (vann + terning)
4 ss soyasaus
2 ts ingefær
2 fedd hvitløk
2 ts salt
½ ts pepper
2 ss maisenamel

På forhånd: Skjær kjøtt og grønnsaker i terninger. Brun kjøttet raskt i en varm panne. Ta det opp. Brun løken og tilsett kjøttet, presset hvitløk, grønnsakene, buljongen, soyasaus og krydder. Legg på lokk. Kok opp og la retten koke i ca 15. minutter. Jevn retten med maisenna- mel utrørt i litt kaldt vann til sausen er passe tykk.

nam nam