Se hel versjon : Oppskrifter på gryteretter ønskes
Begynner å bli lei den amerikanske gryteretten og vil ha nye oppskrifter. Noen som vil dele med meg:p
Helst ikke noe sterk mat:)
Nennemor
11-05-2003, 22:08
Rekegryte:
1 stor boks reker, 1/2 kg (?)
1/3 liter matfløte
1 purre, bare bruk det grønne
6 ss chiliketchup (jeg bruker bare ca. 2 ss jeg da, for da spiser ungene også.)
2 ts paprikapulver
2 ts karripulver
6 fedd hvitløk
250 gram champinjong.
Litt stekesmør
Fres finhakket hvitløk i smør sammen med paprikapulver og karri. Ha i chiliketcup. Tilsett halvparten av krafta fra rekene sammen med fløten. Skjær champinjongen i skiver og det grønne fra purren i strimler og ha oppi gryta. La dette koke noen minutter. Legg i rekene og varm dem, men ikke la det koke noe særlig etter dette da blir rekene harde.
Server med ris og varme baguetter til. Start å koke risen samtidig med at du begynner på det andre, da blir alt ferdig omtrent samtidig. :)
tidligere bruker
11-05-2003, 22:21
Hva med mexikansk gryterett?? Den er knall god og ikke noe sterk.. :p
Lett og lage også,om man ikke gidder stå timesvis på kjøkkenet..
Bare til å hakke opp kjøttdeig,tømme posen med mexikanske gryteretten oppi en kaserolle sammen med vann og la det koke sammen med kjøttdeigen i ca 20 min om jeg ikke husker feil..
Den er faktisk for sterk for meg. Jeg reagerer til og med på sausen som peppes pizza bruker på pizzaene sine. Og den skal være mild sier de. Javel.....:o
Jeg har ekstremt følsomme smaksløker:p
tidligere bruker
11-05-2003, 22:45
jøss.. :eek:
Jeg pleier å ha oppi massevis med krydder oppi den mexikanske jeg,for jeg synes den er så svak i smak når den ikke er kryddret.. :p
Tidligere bruker
12-05-2003, 20:08
Eller med vanlig biffkjøtt.
Til fire personer:
800 gr kjøtt (vi bruker hjort)
3 løk
400 gr fersk sopp
Seterrømme
Tyttebærsyltetøy
Poteter eller ris
salt og pepper
Del kjøttet i strimler, brun dette i smør. Del løkene i båter, steikes til den er blank. Skjær soppen i skiver, steik denne. Ha alt i en kjele, smak til med salt og pepper. Det er nok kraft i kjøtt og løk, så du trenger hverken vann eller saus. Server med klatter av tyttebærsyltetøy og EKTE rømme. Kjempegod og enkel!!!
Kyllinggryte
1 stor grillet kylling uten skinn
1 løk
1ss olje
1 ts tørket eller noen blader frisk basilikum
1 boks hermetiske tomater
1 terning hønsebuljong
Finhakk løken og fres den sammen med basilikum i litt olje i en kjele til løken er blank. Klipp opp de hermetiske tomatene og ha dem i kjelen. Tilsett hønsebuljong.
Rens kyllingen for skinn og ben og skjær kjøttet i passe store biter. Ha kjøttet i gryta og la alt vannet bli varmt. Server gryten med pasta.
Gryte fra Østen
1 kg renskåret oksekjøtt
4 små løk
4 gulrøtter
2 purre
1 sellerirot
8dl buljong (vann + terning)
4 ss soyasaus
2 ts ingefær
2 fedd hvitløk
2 ts salt
½ ts pepper
2 ss maisenamel
På forhånd: Skjær kjøtt og grønnsaker i terninger. Brun kjøttet raskt i en varm panne. Ta det opp. Brun løken og tilsett kjøttet, presset hvitløk, grønnsakene, buljongen, soyasaus og krydder. Legg på lokk. Kok opp og la retten koke i ca 15. minutter. Jevn retten med maisenna- mel utrørt i litt kaldt vann til sausen er passe tykk.
nam nam
vBulletin® v3.6.8, Copyright ©2000-2008, Jelsoft Enterprises Ltd.