PDA

Se hel versjon : Får ikke til Yasminrisen


Raven
11-05-2003, 21:28
Har bare laget den et par ganger og begge gangene så har den blitt tørr. Jeg følger oppskriften til punkt og prikke, men likevel så blir den tørr og smaker ukokt.
Det irriterer, for jeg elsker Yasminris og den bruker jeg hver gang skal lage noe med ris.
Jeg har mer eller mindre gitt opp den risen, så jeg kjøper den ferdiglagde risen i butikken.

Noen som er flinke å lage den risen og kan kanskje fortelle meg hva jeg gjør feil eller komme med tips om hva jeg kan gjøre for å få den skikkelig....:p

Finni
11-05-2003, 22:53
To tai-jenter lærte meg å lage Yasminrisen slik som dette:
Ta ris i en gryte, og fyll på med vann til vannet står et finger ledd over risen.+ litt salt
La det koke på svak varme under lokk i 15-20 minutter, til der ikke er mer vann i gryten (det sjekker du ved å stikke en gaffel e.l i gryten og løfte litt på risen)
La gjerne risen stå noen minutter av platen, men med lokket på noen minutter før den serveres.

Lykke til :mervink:

Tidligere bruker
12-05-2003, 10:14
Hvis den er tørr og smaker ukokt bruker du for lite vann rett og slett.

Tidligere bruker
12-05-2003, 13:33
Min yasminris blir aldri tørr eller ukokt, selv om jeg følger oppskriften på pakken, men om du har på for sterk varme vil jo mye av vannet fordampe litt for fort kanskje?
Jeg pleier ha risen oppi det kokende vannet, så lar jeg den stå av plata, slik at plata får kjølt seg ned før jeg setter kjelen oppå igjen. Og så får den stå på den laveste eller nest laveste temperaturen, mens jeg rører i den av og til.

Måtte bruke hurtigris her om dagen, og fyttikatta noe så grusomt. Var jo bare papp jo! :uff:

myrsnippa
14-05-2003, 10:21
Når du koker uncle bens Jasminris må du bruke 1 1/2 gang vann av det som står anbefalt. Jeg hadde samme problemet som deg. La det koke opp under lokk, la det koke i 5-10 minutter og skru av plata. La så bare kjelen stå på den varme plata i ca 15-20 min. Det er iallefall det enkleste.

Sweet Candy
16-05-2003, 13:51
Prøv basmatiris istenenfor, den er kjempegod. Jeg kjøper en fra MING (den heter aromatisk basmatiris). Det er også kortere koketidtid på den, 12 min! Men jeg pleier å koke den i 13. Smaken er omtrent det samme. Jeg har også gitt opp Jasmin risen, da den ble mer grøt en ris, he, he....