Se hel versjon : Glassmat!
Hormonella
11-02-2002, 15:54
Før Lucas begynte med fast føde hadde jeg bestemt meg for å lage maten hans selv.
Og det gjorde jeg å, men han kastet opp av den.
Begynte sånn smått med glass fra Nestle, og de godtok han etter en stund.
Prøvde småfolk idag, og den smakte sånn som maten min gjør. Dessuten var det ganske store biter i den syns jeg. Men glassene er jo fra 6mnd til 3 år!
Den ble ikke godt mottatt akkurat, for han brakk seg å sto i!
Dere som bruker småfolk maten, moser dere den enda mer eller liker de den som den er?
Og hvilken type bruker dere mest av?
Nysjerrig på dette jeg asså!
Glemte å legge til annet på undersøkelsen, men utdyp gjerne!
Mulig det finnes andre glassmat typer å...
Jeg hadde også gode forsetter om å lage barnematen selv. Den gang ei - Ole brakk seg og styrte han og :(
Så nå går det i Nestle grønnsaker med kylling og grønnsaker med kalkun. Det er de eneste han liker av middagene på glass. Snakker vi om desserter derimot :wow:
Småfolkmaten har jeg prøvd flere ganger, moser med stavmikser slik at det blir klumpfritt - men nei, Ole brekker seg han.
Regner med at det går seg til dess eldre de blir :)
Hei:)
Da jeg begynte med middag til jenta mi, prøvde jeg først hjemmelaget. Men nei :sint: den skulle ikke hun ha :p Så da kjøpte vi nestlé en stund.
Men så prøvde vi hjemmelaget igjen (8 mnd??), og da var det godt :) Favorittene hennes var potet, broccoli og fisk (med litt smør og/eller hjemmelaget hvit saus) Så da lagde vi barnemat i store porsjoner ;)
Vi prøver nok hjemmelaget igjen til minsten, men vil han ikke så kjøper vi ferdiglaget en stund.......før vi prøver igjen!
Jeg stemte på alle alternativene jeg...;)
Her går det meste ned i glupske guttemager. Vi kjører alle typene på markedet, og rett som det er så spiser de hjemmelaget.
Vi hadde også litt problemer med klumpene til og begynne med, men moste det bare mer, som du sier. Moste mindre og mindre, og etter en liten stund (et par uker), så gikk klumpene ned også.:)
Ett annet lite problem er sterkt krydder. Om maten smaket for sterkt, så kommer den opp igjen...de spiser den altså, men kaster opp igjen. Spesielt den derre "Laks i urtesaus" 8mnd fra Nestle..... spy!!! Og en eller annen spaghettirett, husker ikke merket der. Begge disse er prøvd flere ganger, men nei...:(
Men det er altså et luksusproblem, fordi gutta spiser alt! Heldigvis.:)
Vi bruker småfolk når vi kjøper glass, lager mye selv. Det blir mest glass på tur og sånt. Da Ylva var mindre moste jeg småfolk-maten ekstra, med litt kokende vann i. Da ble den bedre konsistens, og passe varm. Nå er den veldig passe for henne. Har ikke brukt Nestlé selv (fordi jeg i mange år har jobbet med boikottkampanje mot dem og vil ikke ta i et produkt fra dem med ildtang:sint: ), men nevøen min fikk det da han var liten. Smakte det noen ganger da jeg var dagmamma for ham, syntes alt smakte kattemat, jeg! Kanskje bare fordommer.... ;)
Foreløbig bruker jeg bare hjemmelaget til Lille My, men det går ikke særlig bra. Men skal prøve enda en stund til, kanskje må jeg bite i gresset og kjøpe glassmat selv om jeg hadde lovet meg å la være. Desserter og fruktpureer får hun fra både Nestle (desverre), Småfolk og Hippo.
Guttungen er oppfostret på Nestle glass han. Hadde ikke tro på at jeg klarte å lage middag til han, så da ble det Nestle (var ikke andre alternativer da).
Hadde jo håpet at Lille My ville spise maten min da, men kanskje jeg gjør noe feil... synes det blir helt slimete jeg.. Har prøvd potet og moset med stavmikser og hatt litt smør i. Har også prøvd gulrot og litt smør og moset med stavmikser, men der ble bitene så store... vel... som sagt får jeg prøve litt til... er for tidlig å gi opp ennå...
:vink:
Cheyenne
12-02-2002, 20:11
Fullammer fortsatt jeg da, men svarte hjemmelaget... Men det er visst ikke alltid de små liker det ser jeg.. Så vi får se. Skal begynne med potet og så etterhvert noen grønsaker også kjøtt til slutt(er planen....:p )
Huldra! Du må ikke mose potet med stavmikser - det blir slimete, for stivelsen brytes ned helt feil. Stavmikser er fint på andre grønnsaker, og hvis det er bare litt potet f.eks i en gryte/suppe. Ellers må du bruke gaffel eller potetmosmoser (sånn stampesak med hull). Så går det nok bra!
Ellers anbefaler jeg avocado og tomat, eller avocado og noe annet. Mye riktig fett, mild smak, lett å mose med stavmikser....
Jeg syntes nemlig at konsistensen ble så rar når jeg brukte stavmikseren, ja, og nå vet jeg jo hvorfor. Skal bruke gaffel eller "potetmoserstav" neste gang.
Avokado?? Hm, er ikke akkurat noe jeg spiser selv, men kanskje jeg skulle innføre det nå... ? Det er jo fint hvis Lille My har lyst på frukt og grønt, broren skyr nemlig alt sånt... :( Desverre...
Hvis derer har andre gode tips så tar jeg det gjerne imot!!
Cazandra
13-02-2002, 09:05
Her går det bare på hjemmelaga, foreløpig.
Grøten kjøper jeg allså:o
Vi koker potet og gulrot...presser/rasker det gjennom et grønnsaksrivjern(?)...men hun liker ikke bare de sammen.
Jeg putter oppi leverpostei og da er det kjempegodt:kidoki:
Får se hvor lenge jeg kommer til å lage middag og dessert selv;)
Men synes ikke det er noe særlig arbeid.:D
Jeg svarte Nestle jeg...
Selina har ikke begynt med middag ennå, men vi kjøper dessertglass...
Grøt kjøper vi også fra Nestle :)
Vi har tenkt å lage middagen hennes selv, men kommer heeeelt sikkert til å kjøpe glass også :p
trymbill
13-02-2002, 17:56
Her gár det bare i hjemmelagede middager for tiden. Da vi bodde i Norge, kjöpte vi smáfolk og moste det ekstra i begynnelsen. All gröt og melk er av merket Hipp. Nestlé har jeg bevisst styrt unna, men det er kanskje bare gamle fordommer. Det blir jo tross alt lagd i hjembyen min i gamlelandet:p
Her selger de Gerber barnemat pá glass, og det ville smátten absolutt ikke ha. Skjönner det godt, jeg, det smaker jo PYTON:eek:
Sá her blir det vár mat minus endel krydder til middag. Har vært innom det meste, yndlingsfóret er laks, kalkun, kylling, ris, pasta, mais, broccoli og rosenkál!
Malin spiser alt !!!!!!!!!!!!!!!!
Lita er hun ,men enormt glad i mat. Vi bruker middagsglass hos dagmamma og noen ganger hjemme hvis vi skal ha sterk mat. Og da varierer vi fra småfolk til nestle. Vi er nettopp begynt med 1 års glassene til nestle . Malin har enda ikke tenner, men spiser store biter alikevel. En stund tilbake brakk hun seg litt , men ikke nå lenger. Tror det er viktig å ikke gi opp hvis de brekker seg , men det skal jo selvfølgelig ikke være ubehagelig.
Ellers får hun samme middag som oss når vi har poteter , grønnsaker , kjøttkaker , fisk , osv..
Moser lett sammen med gaffel.
Jeg har også så smått begynt å gi henne vanlig melk og yoghurt. Men bare i små doser.
Synes det er så godt nå som jeg kan gi henne det meste. Er vi ute å handler kan jeg kjøpe ett rundstykke e.l. å gi henne .
Nå blir Malin 11 mnd .den 27. feb. ( hjelp , så fort tiden går !! )
:mervink:
Vi bruker for det meste hjemmelaget til Monika, men nå er det tomt i fryseren. Blir vel en runde med hurtigmikseren i helga. Ellers går det i Småfolk, frikase av grønnsaker. Greier bare ikke å gi henne nestle glassene, i alle fall ikke 4 og 6 mnd glassene. De smaker jo ingenting, litt vannsmak bare. :( Når jeg lager hjemme blir det litt forskjellige grønnsaker og litt urter, basilikum og persille for å få litt smak i.
Ellers spiser Monika alt som blir puttet i munnen :D
Trymbill - å unngå Nestlé er det fortsatt god grunn til. Siste "markedsføringstrikset" er å fortelle mødre i Zimbabwe at barna deres kommer til å dø av aids hvis de ikke gir dem morsmelkserstatning fra Nestlé..... På tross av at WHO sier at det er større risiko for barn i u-land for å dø av feil bruk av morsmelkserstatning enn å bli hiv-smittet gjennom morsmelk!
:sint:
Hva?? Sier de det?? Har vært og lest litt om denne boikotten og prøver sjøl å holde meg så langt unna de produktene det var snakk om. Men det er ikke alltid like lett, desverre.
Oppfordrer alle som leser dette til å lese omboikotten av Nestlé produkter! (http://www.ammehjelpen.no/Nestlé-boikott.htm) Gjør opp din egen mening....
Mumrikka
15-02-2002, 13:48
* * *
Her har jeg ..som Kelly..en glupsk liten gutt som spiser ALT!
Vi har prøvd alle varianter,og kan nok ikke finne noe klar favoritt,bortsett fra mammas mat ;)
Han har også begynnt å få litt brødskive,og han er storfornøyd.:p
Selv så liker jeg best Småfolk,syntes alt fra Nestle smaker og ser likt ut!
Og grøten syntes jeg er alt for søt..
Men vellingen de har i Sverige er fin..den er usøtet og Mathias elsker den ;)
vBulletin® v3.6.8, Copyright ©2000-2008, Jelsoft Enterprises Ltd.