PDA

Se hel versjon : Hvor lenge steke helstekt indrefilet? Og hvordan?


Polyanna
16-05-2003, 14:19
I kveld skal vi feire bursdagen til Polymannen med en diger indrefilet som svigermor har tatt med. (Hun tror ikke det går an å få kjøpt mat i Oslo, så hun kommer alltid på besøk med en hel ryggsekk med mat.... Når hun ikke har med en ryggsekk med ved på flyet, da...:p)

Uansett, jeg har tenkt å legge den i olje med krydder og sånn i noen timer i dag, og så steke den i ovnen med spekeskinke rullet rundt. Jeg har funnet ut at den skal steke på 175 grader til den er 60 grader inni, men hvor lang tid tar det, sånn omtrent?

Andre serveringstips? Bra tilbehør?

Maximillia
16-05-2003, 14:28
http://www.matprat.no/frame.cfm?url=alt_om_kjott&o_id=start

Kanskje du finner noe her? Ellers så er det jo veldig greit med et steketermometer..

Lykke til! :)

Polyanna
16-05-2003, 15:01
Har lest der, takk! Men fant ikke ut hvor mye tid jeg må beregne? har steketermometer, men man må jo planlegge litt å.... :uff:

Britney
16-05-2003, 15:43
Jeg tror det tar ca 30 min, men pass på. Kan være lurt å la den hvile litt på benken etter at den er stekt. Men blir den liggende veldig lenge stekes den litt mer på en måte. Tilbehør: Fløtegratinerte (ekte, ikke fra pakke!), rødvinssaus (pakke.. :uff: ), Ratatoille, broccoli og masse stekt champignong. :nam: Lykke til!

VIANA
16-05-2003, 16:47
Hvor lang tid det tar kommer jo ann på hvor godt stekt du vil ha den.Men ett steketermometer gir jo eksakt beskjed om når det er ferdig.

De selger sånne i vanlige butikker,hvertfall vet jeg at både kiwi og rema selger det

Polyanna
19-05-2003, 20:35
Sånn gjorde vi det, i tilfelle noen søker på Indrefilet, og lurer: ;)

Jeg marinerte kjøttet i olivenolje, honning, sitronsaft, sukker, timian og basilikum i noen timer. Så la jeg skinke rundt, og surret litt hyssing her og der. La i form sammen med resten av marinaden og noen sjampinjonger med fetaost oppi. Etter vel 50 minutter på 175 grader viste steketermometeret 60 grader, lot den hvile 15-20 minutter mens jeg lagde saus av det som lå nedi forma. Snadder! :D

Robyn
27-05-2003, 15:49
:nam: :nam: :nam:
Du vet å ordne opp du, Polyanna! :kidoki:
Nå ble jeg sulten...