PDA

Se hel versjon : Hjelp! Jeg baker Sacherterte!


Tidligere bruker
16-05-2003, 20:24
Og rett før jeg skal sette formen i ovnen, så kommer jeg til å tenke på at oppskriften ikke inneholder bakepulver!?
Blir den ikke rimelig flat da? Pokker heller altså...

Har aldri bakt dette før, så jeg vet søren meg ike om jeg har gjort noe fryktelig dumt nå...
Eggehvitene som skulle piskes blie kanskje en smule for stive. Og smøret og sukkeret ble kanskje ikke pisket godt nok sammen?

NÅ har jeg lagt gullegget tenker jeg, så Hampus, om du leser dette; det kan hende det bare blir noen muffinser på oss i morgen, om dette går riktig galt. :o

Tidligere bruker
16-05-2003, 21:33
Hmm.. nå har jeg søkt litt på nettet, og det ser ikke ut til at det skal være bakepulver i kaka, så da er det vel riktig da? Kaka står nå og hviler seg på benken, og den ble ikke så flat som jeg først hadde trodd.

Men så.. I oppskriften min, som en en oppskriftsbok med mat og kaker fra fra hele verden og hvor Sachertorten representerer Østerrike, så står det ikke noe fyll. Kaken skal kun glaseres med aprikossyltetøy, og så smeltet sjokolade på utsiden.
I oppskrifter jeg har funnet på nette, står det at man skal dele opp kaken i flere lag, og så fylle lagene med diverse, som f.eks. smørkrem.
Jeg har ikke laget noe fyll jeg? Må man det? Eller kan den brukes sånn som oppskriften min sier, med bare glasuren?

Håper noen kakeeksperter kan hjelpe meg? Nennemor, er ikke dette din nisje da? Oppskriftseksperten som du er.

tidligere bruker
16-05-2003, 21:41
Hva slags kake er dette da Vamp?? Får vi se bilde når du er ferdig eller?? ;) Vil se jeg,siden jeg aldri har hørt om den før..

Annie
16-05-2003, 21:57
Vampiria: Pisket eggehvitene FOR stive? Gå'kke an, det! :lol: Det er de stive eggehvitene (som skal henge fast i bollen når du snur den opp ned) og diverse som gjør at kaken blir luftig på sitt vis, likevel. Høres jo ut som om du fikk ønsket resultat?

Jeg har vært vant til å få servert Sacher'n med et tynt lag aprikossyltetøy i midten og sjokoglasur på toppen. Dette blir jo det samme som med din oppskrift - bare at syltetøyet er på et annet sted? Go ahead, girl, blir sikkert snadder!

Tidligere bruker
16-05-2003, 22:16
Ehhhhh... Som sagt, Annie, så har jeg aldri gjort dette herran her før da... :o
Det var bare det at det likosm ikke var så lett å folde eggehvitene inn i resten av blandingen, da eggehvitene var så stive at man nesten kunne bruke dem som kritt.. :o Så de ble behørig MOST inn i røra, slik at det tilslutt så ut som en hvilken som helst sjokoladekakerøre.. Og det er jo mye mulig at det var intensjonen? ;)

Newt; har ikke digitalkamera jeg da *sukk*

tidligere bruker
16-05-2003, 22:29
NÅ har jeg lagt gullegget tenker jeg, så Hampus, om du leser dette; det kan hende det bare blir noen muffinser på oss i morgen, om dette går riktig galt.

Betyr ikke dette at du skal møte Hampus i morgen?? Eller tar jeg helt feil nå?? :uff:

Isåfall,trodde Hampus hadde digital kamera jeg.. Da kunne jo hun tatt bilde da.. ;)

Hege72
16-05-2003, 22:41
Det er godt med vaniljekrem inne i terten... Og friske bær på toppen!Mmmmm.. Slurp!:D Noe av det beste jeg vet!!!

Hege72
16-05-2003, 22:44
Men da blir det vel kansje ikke Sacherterte! :uff:

Hampus
16-05-2003, 23:01
Opprinnelig melding fra Vampiria
NÅ har jeg lagt gullegget tenker jeg, så Hampus, om du leser dette; det kan hende det bare blir noen muffinser på oss i morgen, om dette går riktig galt. :o

:lol: Stakkars vennen da! Tenker kaken blir kjempegod!

Jeg har gjort på samme sett som Annie beskriver når jeg har bakt Sacherterte; tynt lag med aprikossyltetøy i mitten og sjokolade på utsiden! :kidoki:

Opprinnelig melding fra Newt
Betyr ikke dette at du skal møte Hampus i morgen?? Eller tar jeg helt feil nå??

Isåfall,trodde Hampus hadde digital kamera jeg.. Da kunne jo hun tatt bilde da..

Hampusen kan ta bilde så Newt kan få se! :D

Nennemor
17-05-2003, 00:58
Jeg fant i farta tre oppskrifter på Sachertorte og alle tre inneholder bakepulver. 1 teskje til alle oppskriftene for å være nøyaktig.

Alle tre skulle for øvrig pyntes med aprikossyltetøy, både inni og utenpå under sjokoladetrekket.

Jeg har bare laget det en gang og det ble tørre greier synes jeg, enda jeg hadde mye mer aprikossyltetøy enn oppskriften tilsa.

Jeg håper kaka di blir vellykka og at dere får en flott dag i morgen! :)

Hampus
17-05-2003, 01:06
Opprinnelig melding fra Nennemor

Alle tre skulle for øvrig pyntes med aprikossyltetøy, både inni og utenpå under sjokoladetrekket.

Sånn var det, ja. Aprikossyltetøy under sjokoladen også! Leeeeenge siden jeg baket Sacherterte, men jeg husker den som saftig og knakende god! :p

tidligere bruker
17-05-2003, 01:08
Supert Hampus,da får jeg stilt nyskjerrigheten min også.. :p
Tenker kaka blir kjempe fin jeg Vamp,vi får ihvertfall håpe det siden den skal bli fotomodell! ;)

Tidligere bruker
17-05-2003, 02:27
Joda, kaka ser grei ut, men jeg fulgte oppskriften til punkt og prikke, så den kan nok bli litt tørr ja, som du sier Nennemor.
Den hevet seg kjempefint selv uten bakepulver.

Jeg varmet opp aprikossyltetøyet, silte av slik at klumpene ikke kom med, smurte godt på på utsiden, la et marsipanlokk over der, og hadde MASSE sjokolade utenpå.
Hampus, er mye mulig den ble tørr, men den ser i det minste vellykket ut ;)

Og så skal den jo serveres med en god dæsj med krem på toppen :D

puu
17-05-2003, 05:01
Newt: Slik ser en ekte Sacher torte ut:
https://shop.sacher.com/shop_java_bridge/_layout/_pic/produktbilder/kategorien/150x150/torten.jpg
Det er verdens mest berømte sjokoladekake, den ekte kan du bestille her (http://www.sacher.com/index_en.asp) ;)