Se hel versjon : Når begynte dere/planlegger dere å begynne med grøt?
Hei!
Ser at flere av mine gode "kollegaer" i oktoberklubben allerede er i god gang med å gi grøt. Får nesten lyst til å begynne selv, men vil jo samtidig prøve å drøye lengst mulig, da. Kristin sover kjempegodt om natta og legger fint på seg, så foreløpig har jeg vel egentlig ingen "gyldig" grunn... :uff:
Lurte bare på når dere begynte eller når dere planlegger å begynne. Er det mange som har ventet helt til 6 måneder, slik det nå er anbefalt?
Vennlig hilsen
Lisjmor var akkurat fylt 4 mnd da vi begynte så smått med grøt.
Planen var egentlig å drøye det enda ei god stund, men da hun hadde gått ned i vekt fra 3 mnd til 4 mnd var jeg snar til å finne fram til grøthylla i butikken. :)
Cazandra
12-02-2002, 23:38
Sarah la lite på seg til hun var 3,5 mnd.
Helsesøster foreslo at vi kunne begynne med bittelitt grøt om kvelden.
Så da ble det litt grøt fra 3,5 mnd`s alder...tidlig, synes jeg:(
Men så tok jeg det rolig i begynnelsen.
Philomène
13-02-2002, 10:02
Opprinnelig melding fra Didi
Er det mange som har ventet helt til 6 måneder, slik det nå er anbefalt?
[/B]
Vil gjerne understreke at anbefalingen gjelder IKKE flaskebarn, og ikke heller barn som har tydeligvis behov for mere mat - da er det 4 maaneder som er "grensen".
Jeg ønsket også å vente til Synne ble 6 mnd, men etter at hun hadde en urolig periode etter 3 mnd alder så begynte vi med litt grøt/velling på kveldstid da hun var 4 mnd.
For en uke siden begynte hun også å få grøt ved lunchtid. Hun blir så glad når hun ser grøtskåla nærme seg.
:klem: Nelle og Synne Louise:klem:
Jeg planlegger å begynne når Vilde er ca 4 mnd. Foreløpig legger hun fint på seg av morsmelk, men jeg sitter med puppen ute litt vel masse om kvelden, så det skal bli godt med litt avlasting der!
Så får vi se om jenta liker grøt da :gal:
Sarah begynte så smått med grøt når hun var 4 måneder gammel. Dette grunnet at hun lagt på seg litt lite! :)
Hvis jeg hadde ammet, og han la godt på seg ville jeg nok drøyd den lengst mulig.. Men vi begynnte når han var 2,5 vi.. Annenhver dag og bare litt.. Nå som han er 4 mnd får han grøt morgen og kveld.. Dette fordi han ellers ville gått betraktelig ned i vekt..
Jeg krysset av på "begynne ved 4 mnd.", men jeg er litt usikker. Elise er stor, nærmere 7 kg, og jeg har av den grunn lyst til å begynne litt før. Men likevel så ser det ut som hun greier seg fint med puppen foreløpig.... Ja, ja, skal på 3-månederskontroll neste torsdag, får se om det er noe med fornuft i å høre fra helsesøster. :p
Jeg ønsker å vente lengst mulig før vi begynner med annet føde enn pupp. Så jeg kryssa for "planlegger å vente til ca 6 mnd". Men, det kan jo bli tidligere da. Må jo se det an
Lille My var 6 mnd. da vi begynte med grøt. Hun hadde en periode rundt 4 mnd. hvor hun var mye på puppen og sambo ville vil skulle begynne med grøt, men jeg _ville_ vente, så da gjorde vi det. Det var visst bare en periode for hun roet seg etterhvert. Vi brukte ca. 1,5 mnd på å få henne til å spise noe særlig. Nå som hun er passert 8 mnd har vi begynt med grøt 2 ganger om dagen og introduserer middag....
Må bare si at jenta mi er både god og rund.... kanskje jeg har krutt i puppa?? Vel, iværtfall er jeg glad for at vi hadde mulighet til å vente til 6 mnd. alder med å begynne med mat.
Med guttungen begynte vi når han var ca. 4,5 mnd. og vi brukte like lang tid på tilvenning der også. De sov heller ikke noe særlig bedre selv med grøt, så det stemmer nok ikke alltid at barna sover bedre når de har begynt med mat.
trymbill
13-02-2002, 18:14
Vi begynte med litt smásmaking ca 5 mnd. Hadde tenkt á vente til hun var 6 mnd med á gi henne noe særlig, men etter et par smakspröver var hun allerede "hekta pá gröt":D :D
Vi er ikke skikkelig i gang ennå, vi:( Og Ingrid er 7 måneder i dag. Hadde tenkt å begynne rundt 6 måneder, men jenta nekta å åpne munnen for noe som helst annet enn pupp. Og DET var vi litt uforberedt på, kan du si...
Så det er vel ikke alltid opp til oss voksne og bestemme når barna skal begynne med grøt, nei...
Men jeg er veldig glad for at jeg har kunnet amme så lenge, altså. :) Hun legger fint på seg og er god og rund. Og i dag smakte hun faktisk ordentlig på grøten; kanskje 7 måneder er alderen for å begynne.
Lykke til med grøtspisingen!:D
Jeg håper å fullamme til OM er 6 mnd, men jeg tar en dag av gangen. Om vekten går rette vei og go`gutten er fornøyd, drøyer jeg med grøten.
Akkurat nå om dagen er det litt harde tider og OM henger ofte fast i puppen. Så akkurat nå kunne jeg tenke meg å gi grøt, men da er det bare for min egen del. Men jeg er ikke sliten eller trøtt, jeg har heller ikke andre barn som krever oppmerksomheten min, så jeg har tid til å amme.
Hadde OM vært flaskebarn, hadde jeg begynt med grøt nå uten å nøle;) .
Jeg hadde tenkt til å vente til Knøttet var 6mnd...men nå spørs det! Har lyst til å sove litt mer om natten, og så at det var en 50% sjanse for det når de begynte med grøt :luring: Det blir nok til at vi prøver litt for å se effekten!
Ellers har jeg nok melk og Knøttet er god & rund, så egentlig har jeg ingen god unnskyldning for å begynne :uff:
vBulletin® v3.6.8, Copyright ©2000-2008, Jelsoft Enterprises Ltd.